Y
Yrrol: Nej, fast det är varken dörr eller dörrkarm sen, det var dock bara det som alternativ när man ritade i ikeas program. Satte jag brytarna på andra sidan ändå, så finns viss risk att kyl/frys dörren slängs upp och krockar med brytarna. Förvisso lär de dörrarna ta skada mot väggen oavsett ifall man nu är såpass vårdslös.
10 svar · 1,9k läst
T
TMC: Trist att höra, men vi har fått riktigt bra tips och hjälp när vi haft frågor (och avsaknad av delar i leverans) när vi har ringt till ItalianBrands direkt (agenten) så prova med att slå dom en signal så vet dom nog på råd! Mvh TMC
5 svar · 1,1k läst
pinebar
pinebar: Dagsljus och sol är ju inte alltid samam sak. Men jag håller med, ljus är bra i köket, solljus dåligt. Så du kan säkert fixa bra belysning över spisen utan att det behöver vara ett fönster. Att kunna diska och titta ut är ju alltid trevligt, så jag skulle också välja att sätta disken nära fönstret och spisen längre bort, vilket jag faktiskt också har gjort. En annan fördel med
5 svar · 1,1k läst
·
Ada
Ada: Jo Himlekök är helt klart intressant. Nu ska jag rita köket med alla detaljer och skicka ut till alla som kan vara kapabla att göra det. Platsbyggt funkiskök blir det bara vi har råd.
13 svar · 25,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Snittytan skall tätas med t.ex silicon men eftersom jag hatar silicon så använder jag hellre Würths limtätmassa som jag tycker är bättre. http://www.wurth.se/kunder/Wurth/WurthProdKat.nsf/p/04400300-2.pdf/$file/04400300-2.pdf Mellan häll och bänkskiva skall du absolut inte lägga någon silicon då det medföljer en gummitätning till hällen som är fullt tillräcklig och samtidigt så
1 svar · 1,8k läst
pinebar
pinebar: [citat] Vår diskbänk är Franke, deras mellanprisklass. Men den är faktiskt lite skramlig. Mina skåp är från vänster till höger 120 hörnskåp, 30-skåp, diskmaskin 60. Hoarna ligger på ena 60-halvan på hörnskåpet + 30-skåpet. Vi har fått såga och fixa lite för att få till det. Syns ganska bra på den här bilden: [bild]
19 svar · 6,3k läst
·
M
MartinHO: Hej, rekommenderar optywhite men även om du använder floatglas så skilnaden är inte jjjääättteee stor. Kolla www.divetro.se dom har även laminerat glas med folie med olika motiv, bild, och även textil, eller bara färgat som är laminerat mellan två glasskivor, dom har fina grejer. //Martin
1 svar · 3,9k läst
T
Tjodjuret: Svårt att ge tips när man inte ser själva köket, men jag tycker helt klart att din ide är bra! Välj en snygg tapet och köp en plexiglasskiva och skruva dit. Glöm inte silikonet bara... :-D
1 svar · 3,1k läst
A
aspen80: Hej. Jag funderar på att sätta upp en glasskiva på vägen och har en del frågor. 1. Jag har ett par stycken uttag på väggen som jag måste göra hål i glasskivan för och jag undrar vad dom kan kosta? 2. Vad är bäst att täta med mot bänkskivan? ¨Tack på förhand Daniel
0 svar · 1,5k läst
A
alacs: Varför inte en helt separat diskbänk, dvs. som går på hela djupet av ytan, så att du har din bänkskiva på var sida om diskbänken? Har haft så i snart 2 år och är helnöjd. Blir samma lösning i nästa hus.
9 svar · 8,5k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Ha ha ha... Måste ju då tillägga att jag hjälpte frugan att städa i växthuset i helgen som gick och konstaterade då på termometern att vi faktiskt hade haft -19,7 grader som kallast i vinter... ...och det var inne i växthuset... ;) Dessutom spelas hockey numera inomhus och vi ger aldrig upp... Skåning och envishet hör ihop vet du... haha
6 svar · 5,7k läst
M
matt1as: Hej, Jag skall sätta in en ny engreppsblandare med koppling (inte bara avstängning) för diskmaskin i mitt kök. Den jag har hittat är FMM 9000. Är det en bra blandare, finns det någon annan modell med koppling? Mvh Mattias
0 svar · 1,8k läst
JaGus
JaGus: Hej Någon som vet om det finns något snickeri i värmland, gärna runt Karlstad som är duktiga på att tillverka platsbyggdakök. Alltså inte bara montering, utan tillverka allt enligt kundens önskemål. Hälsningar JaGus
0 svar · 1,3k läst
pinebar
pinebar: Ha, ha.... Jag tog med mig ett par handdukshängare köpta på IKEA för typ 25:-/st när jag flyttade från min lägenhet (i tvåmiljonersklassen). Han som köpte den hörde av sig och tyckte att det var helt oacceptablet. När jag förstod att det var ett sånt stort problem så fick han dem tillbaka. Han tyckte också att den ärvda gamla spegel jag hade satt upp i badrummet hörde till
7 svar · 15,0k läst
T
tsarraz: Jag tror 3cm räcker utmärkt, Se till att dammsuga bakom mer ofta bara.
1 svar · 4,2k läst
K
Kullan: [citat] En del svar, många fler frågor :o) Det är sällan laminat på mdf då eller? Folierat på spånskiva verkar det då vara hos IKEA.... Är MDF-skivan alltid bättre än spånskiva eller? Vad gör den bättre? Och finns det olika typer av MDF, bättre och sämre? Och vad är skillnaden i högtrycklaminat och "vanligt" laminat då? Alltså i tillverkningssätt och ungefär i pris (50%
2 svar · 11,3k läst
E
Euronymus: Kolla på Kvänums lösning på det du efterfrågar , de använder glidskenor istället för masonit som glider i spår. Tror att IKEA har liknande lösning på sina skåp med skjutluckor , kanske låna deras ?
3 svar · 3,0k läst
saturnus
saturnus: jo visst, det funkar bra med att skruva igenom högskåpet, där Du dessutom har en täckskiva. Borra igenom plåten och skruva i diskbänkens ram. Diskbänken är mycket styv med sin 30mm kant, numera på båda långsidor, då de är vändbara. Kolla även om du inte kan ha en regel ( 75X28) på väggen bakom diskmaskinen. Är diskmaskinens byggmått 45 cm, så är det mått som gäller, några
2 svar · 1,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Jondy... du har PM... ;)
5 svar · 5,5k läst
B
BMW M3: Montörens chef monterade de nya listerna förra veckan. Han höll med om att lagningarna med kitt verkade udda och tillade att han inte fått något vettigt svar av han som utförde jobbet. Nåväl, skickar in lite kvitton till monteringsfirman som plåster på såren för väntetiden samt att spacklingen faller på mig. :rolleyes: Om det finns någon mer därute som köpt ett kök från Thors
0 svar · 1,2k läst
M
meea: Jag har ett vanligt 60 skåp med sidohängd lucka med tre stycken utdragslådor i. Denna variant är perfekt då jag ville att alla underskåpen skulle vara lika på utsidan, på samma vägg finns integrerad diskmaskin och diskbänkskåp. Dessutom har jag valt långa handtag som sitter i överkant i mitten horisontellt på skåpen, detta för att det ska bli lika som på diskmaskinen.. Riktigt
6 svar · 2,2k läst
saturnus
saturnus: [bild]
1 svar · 1,8k läst
saturnus
1 svar · 1,8k läst
M
Marklund: Bra! Det verkar funka fint med 15 cm överhäng på sidorna av spisen. Tack!
4 svar · 4,3k läst
·
P
paulh: Hej Planerar köksö och behöver då en mindre rund disko ca 25-30cm i diameter. Franke har för ca 3000kr och Deco steel 1800kr el (polerad) 2800kr. Men dessutom finns från Ital Nordic ungefär i samma storlek för 560kr(!!) för båtar. Saknas lite vattenlås i det priset men det är inte stora kostnader. Det här verkar för bra för att vara sant. Har jag någon anledning att vara orolig
0 svar · 1,3k läst
T
Tessok: En stenskiva med måtten 1500 x 1500 x 30mm väger 180Kg Två välvuxna människor väger detsamma som jämförelse. Dessa två kan stå på en yta som är ½ m². Vågar du släppa in fler än två stycken i köket? Bygg en ram av 145 x 45 undertill och lägg på masonit så du får sockelhöjden. Då får du spridning på tyngden så du inte punktbelastar golvet. Inga problem......... 4 stycken
1 svar · 1,8k läst
T
John J: Paraffinolja är det som man skall använda om man inte vill att det skall ta lukt eller smak.
9 svar · 51,4k läst
Dalbotant
Dalbotant: Aha, tack Vg, inte bara ett svar utan ett bra svar! Skall undersöka hur varmt det kan tänkas bli, kanske onödigt att vara orolig men elkablar och värme funkar väl sådär ihop har jag förstått.
2 svar · 5,7k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Sitter bara väven ordentligt så är det inga problem...men kolla det noga först...
2 svar · 4,9k läst
saturnus
saturnus: Jag har precis fått mina från andrews gran =levererade och monterade. Jag är helnöjd. Perfekt passform, och till bra pris tycker jag. Killarna är noga med att hålla tider.
2 svar · 1,9k läst
L
Lisa_72: Har varit iväg och tittat nu på lunchen! Oj, vilken snygg kritvit, högblank laminatskiva de hade! Men OJ, vilket pris.... 2700:-/löpmetern.... Plus att säljaren hela tiden talade om hur känslig de högblanka laminaten är för repor. Någon som har denna och vet hur den står sig vid normalt bruk? Någon som vet hur IKEAs motsvarighet av vit, högblank laminatskiva står sig gentemot LGs?
6 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.