Kök
Neta: Hej, jag skulle bryta av med något när det gäller bänkskivan, men smaken är som baken. Jag tycker att vitt och valnöt är väldigt fint tex. Vi har valt vita luckor, bänkskiva i valnöt och glasskiva som stänkskydd.
tsarraz: Har du 185 och fortsätta ha det så är det bara hisqvarna igen men har du inga över skåp nu kan du välja annat märke
ziddhartha: Hej. Det är en ventil som elektriskt öppnas av diskmaskinen när den vill ha vatten. De allra flesta nya maskiner har redan den här monterad på slangen för inkommande vatten.
ziddhartha: Hej. Den största skillnaden jär ljudnivån, effekt och luftflöde. TFSR-160 Ljud: 10 m: 35,6dB(A) Effekt: 58,3W Lufrflöde: 121 l/s TKC 400C Ljud: 3 m: 69dB(A) Effekt: 172W Lufrflöde: 261 l/s Jag hade satsat på TFSR. Den andra är lite overkill. Jag fann lite mer info här. http://www.usv.se/vara-produkter/ventilation/ventilationsaggregat-utan-varmeatervinning/takflakt-tfer-160-315
Tokv41: Fast motorn är ju så stor att det är omöjligt att få plats med den i en vanlig fläktkåpa.. Frågan är om det finns någon fläkt med en liknande motor inbyggd.. Är ute efter en "öppen" fläkt och vill helst inte bygga in fläkten i ett skåp..
BigGitt: Tag 2 tunnare än fog mejslar. O lyft båda ändar på samma gång!
Lardi: Måste väll säga att de va nog de bästa tipset ja kunde få, va de gäller fasaden så är den tegel och fräsch så helt underhållsfri.. Inte en spricka på snart 40 år.. Taket kan man börja med, de är tunna pannor som legat sen 66 så de är hög tid för de, fick t.o.m de inskrivet på besiktningsprotokollet att de behöver bytas relativt omgående.. /Lardi
Jan-Å: Skiftnyckel är ett nödverktyg, använd u/ringnycklar hellre. Ibland kan skiftnyckel funka på stora muttrar men oftast förstör den bara muttern. Till rörmokerigrejor är det iofs ofta rätt stora dimensioner så där kan skiftnyckel funka, eller polygrip eller rörtång eller en kombination av dom. Annars borde det gå att dela kopplingen just där Du har en pil som visar var det läcker.
ANDHOL: Avslutade precis ett samtal med IKEA kring en diskmaskin jag köpt för 4 år sedan där det är 1 års garanti kvar. Jag har problemet att luckan till facket med diskmedel inte öppnar sig under programmet. Luckan som sådan är inget fel på då jag kan öppna och stänga den manuellt, däremot öppnas den inte en stund in i programmet som sig bör. Fick nu till svar att detta inte är ett
byggare henke: finns i trä och annat material. du får söka på nätet. du kommer säkert finna. sen lyser det ju på teglet. till höger är den ju gråare
Ellas: Passar de till andra fabrikanters kökslådor t ex Marbodal, någon som vet? De är ju betydligt billigare än "originaldelar".
fn76: Beror ju på vart du ska. Jag har varit en del i Lübeck nära Citti i Moisling. Där ligger Max Bahr, http://www.maxbahr.de/. Hur priserna är idag med den växlingskurs vi har mot € vet jag inte.
BigGitt: En dosa med 2 stift, som drivs med 9v batteri. Ska försöka taga foto på den.
Freja93: Jag skickade en fråga till Ikea om luckan Ädel och fick till svar att priset är oförändrat efter 11 juli. Snällt att de svarar! Då vet vi att vi inte behöver hetsa dit och handla nu för att ha halva huset fult av platta kartonger innan det är dags att byta luckor i augusti..
thestaar: kolla på ikea, dom har massa luckor och täckfronter i olika färger. annars får du ta med en lucka till en färgaffär så blandar dom rätt kulör sen får du måla själv en träbit o skruva fast
pbengtsson: Faktiskt "exploderade" min ugn också då den var ny. På denna satt det ett härdat glas längst ut, och jag råkade toucha de med en glasskål precis på kanten, och sedan fick jag dammsuga glassplitter i 2 dagar. Därav tipset att inte ha kylöppningen mot ugnen, det är lätt hänt att man slår i.
micklen: Kostar visst 75kr/m ....! Prisol kostar ju hälften dock 10mm dim. Man kan kanske dra med10mm rör? //carl
Nine: Vi vill sätta fasat kakel och avsluta detta uppåt med en bröstlist som har samma färg som kaklet (blankt vitt). Problemet verkar vara att hitta en serie kakel som erbjuder denna kombination. Gysinge har en variant men där verkar bröstlisten inte finnas för tillfället. MYCKET TACKSAM FÖR ANDRA FÖRSLAG! //Henke
abel48: Är de någon som vet vad de är för färg kod på ikeas ståt kök?
Alpha: Jaja nu är det beställt till slut efter mycket om och men. Ger inte mycket för XL-byggs service, kan väl kortfattat säga som så att efter över en veckas väntan att få höra nått livstecken vad som händer om skisserna kommit fram via fax eller ej trots att jag ringt och då inte varit anträffbar, mailat utan att få svar så avböjde jag min beställning genom fresks. Ringde beijer och
mSign: Tack för ännu ett bra svar! Jag var tillbaka med panån med prover och frågade om de kunde göra hål och det var inga problem. Sen beställde hon även hem två glaskakelplattor 10x10 så att vi enklare kan kolla hemma :) Vilken toppen service!
muffimoffi: Tack för svar, de hade på byggfabriken i Malmö, men inte på deras hemsida (eller så hittade jag inte där)utan bara i butiken. /F
bjpa08: Jag skickade på ett lager panellack på intilliggande ytor för säkerhets skull!
Tiger79: Är väl bara att regla upp en vägg som skruvas i köksön. av t.ex 45*45 eller 45*70.
Nuller: Jag köpte ett kök från Electrolux/Sentens för ca 18månader sedan. För ca 3 månader sedan märkte jag att listen till bänkskivan lossnat (är en spånskiva med laminat ovanpå, tror jag). Jag kontaktade då Electrolux som skickade ut en snickare, han limmade tillbaka listen. Idag körde jag rengöring på ugnen och listen lossnade igen. Upptäckte då även, efter att tagit ut ugnen att
surfarn: Avståndet mellan vask och spis måste minst vara 80 cm (två 4M moduler) rekomenderat är 10-12M. Överskåpen bör vara max 3M djupa och du bör ha överskåp för specerier ovan eller nära spis samt överskåp för porslin och glas ovan diskmaskin. Diskmaskin skall ej placeras mellan spis och vask. Arbetshöjden bör vara 90 cm men högre kan också fungera om man är långa i familjen.
floydinspace: Har själv provat detta och det funkade hyggligt, men inte perfekt. Det var lite för lite kraft i de push open jag kunde hitta och vi har tunga lådor + tungt innehåll. För att minska kraften som krävs för att öppna lådan så kan du montera push-grejen en liten bit längre ut. Till dörrarna funkar det dock super. Snyggast blir det med sådana insatser som man borrar in i stommen. Sök
Raceman: [citat] Knacka bort det gamla spacklet först och lägg på ny pust. Jag skulle föreslå, om det skall vara synlig vägg att du tar och passar på att försänka resten av elel också. Knacka eller såga upp skåror i putsen på var sida om ledningen. Knacka bort pustsen så att du får ett "dike" och skär bort basten som ligger närmast trät därdunder. Skruva fast elen mot trät och putsa
Mimmi_74: Vi har Electrolux spis och fläkt, de har funkat felfritt i snart 10 år och ser fortfarande moderna ut. Cylinda har vi tvättmaskin och kyl/frys, också de fungerar bra. Tvättmaskinen hade problem inledningsvis men efter att en reparatör bytte kretskort (eller nåt annat elektroniskt) på garantin så har den fungerat bra. Och vi tvättar mycket... Det är nog svårt att generalisera och säga