Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
De är suveräna och är intjänade sedan länge kan jag säga...bigsnucke skrev:Fungerar hjälpmedlet bra? (Använder du det ofta, eller ligger det och skräpar längst in i bilen...?) Kör själv oftast med en fastskruvad list på väggen, men skulle gärna slippa om det fanns lämplig hjälp. De "skåphissar" jag sett tidigare har varit alldeles för klumpiga för att jag skulle orka släpa med dessa...
Bara att ställa upp på bänkskåpen och lägga i 1800 passet och sen ställer man in rätt avstånd mellan skåpen och ser till så det är i våg.
Sen är det bara att stapla upp skåpen och flytta med sig efterhand man fäster dem i väggen.
Som jag skrev är detta suveränt för att slippa att det riskerar tanda i framkant vilket det lätt gör annars om väggen är skev.
Klart värt sina 2000:- eller vad det var de kostade...
Jag förstår till fullo att en hempulare inte har detta hjälpmedlet till hands och visst fungerar det utan också.Thomas59 skrev:Jag håller med dig till 100% men du vet väl hur det går till i vår hempularverklighet.
Frugan har tjatat hela veckan (sommaren, året - välj själv) på att skåpen i tvättstugan måste upp innan fredag då svärmor kommer (varför ska hon in i tvättstugan och titta?) och då finner man sig stående på fredag eftermiddag kl 16 och man har en timme på sig att få upp skåp helv-na:wow:. Då mäter man först var infästningen ska sitta, drar i ett antal togglar och hänger upp skåpen löst på dessa. Jo, det funkar. Sen tar man lämpligt antal tvingar och drar ihop skåpen så dom inte "tandar" (nytt uttryck för mig men jag förstår vad du menar). Skruvar samman dem med varandra och sen drar man togglarna så allt ligger i våg. Resultatet är detsamma som med ditt avancerade monteringsstativ och frugan blir lika nöjd.
Svärmor blir aldrig riktigt nöjd men det är en helt annan sak:x.
Man ska inte göra saker mer komplicerade än vad som behövs.
Jag bara passade på att berätta om det för jag tror inte många vet att det finns...
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Hade faktiskt ingen aning om att det fanns sådana stöd men nu då jag såg dem så verkar det ju självklart.Paul-Staffanstorp skrev:De är suveräna och är intjänade sedan länge kan jag säga...
Bara att ställa upp på bänkskåpen och lägga i 1800 passet och sen ställer man in rätt avstånd mellan skåpen och ser till så det är i våg.
Sen är det bara att stapla upp skåpen och flytta med sig efterhand man fäster dem i väggen.
Som jag skrev är detta suveränt för att slippa att det riskerar tanda i framkant vilket det lätt gör annars om väggen är skev.
Klart värt sina 2000:- eller vad det var de kostade...
Jag förstår till fullo att en hempulare inte har detta hjälpmedlet till hands och visst fungerar det utan också.
Jag bara passade på att berätta om det för jag tror inte många vet att det finns...![]()
Överskåp håller man ju annars lätt med en arm medan man skruvar med den andra men högskåp på vingliga IKEA-plastfötter är en annan sak. Då har jag använt min ultralätta racingdomkraft i aluminium. Vicka på skåpet, in med domkraften, pumpa upp och luta skåpet mot vägg, på med benen och rulla på plats. Sänk och justera benen, fäst skåpet=KLART! Flyttade högskåp i tvättstugan för någon vecka sedan med domkraften och tömde dem inte ens. Det var inga problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden