Kanske en diskmaskin för storkök som diskar på 5 minuter.

Mikael_L
gaia skrev:
du glömde 2 diskmaskiner :).
gaia
Nänä. Jag glömde inte alls, i min tankevärld har det varit "standard" i flera år nu. :P

Fast jag för flera år sedan bestämde att "ifall jag någonsin bygger hus ..." "ska det vara två diskmaskiner i köket" så blir det ändå bara en maskin i det hus vi nu bygger... :O

Men i nästa hus, då .... :)

Nu blir jag så nyfiken att jag måste fråga: Vad är fördelen med två diskmaskiner?
Vi är sex personer och fyller en diskmaskin per dag. På helger kan det ibland bli två på en dag om man gör extragrejor, bakar t ex. Men jag har aldrig varit i en situation där jag har tänkt att nu vore det bra med en maskin till.
Är det för att man inte ska behöva plocka ur maskinerna...låter porslinet bo i dem...eller?

Mikael_L
Precis.
Annars plockar man porslin i en triangel.

Bord - > diskmaskin -> skåp -> bord igen.

Med två maskiner
Bord -> maskin -> bord -> maskin osv.

Skall det vara en liten och en stor diskmaskin, eller skall det vara två stora eller två små?

janwide
En lite diskmaskin vid spisen ska jag nog ha. Man provsmakar ju ofta såser och annat och får en massa smutsiga teskedar. Skönt att slippa trängas med den som står och jobbar vid de andra två maskinerna då.

Gör ni en ho kommer ni ångra er. Alla argument finns i tråden för två hoar. En stor och en liten om det inte finns plats för två stora. Min fru ställer ner all disk i båda våra hoar tills dem är fulla sedan finns ingen stans att hälla av vatten från kastruller utan att gägga ner disken totalt. Allt det som kanske inte får plats i diskmaskinen tar då dubbelt så lång tid att diska.
Är men en " jag gör det sedan människa" då är det praktiskt med två hoar och välja att den ena är för disk och den andra för att hälla av och slänga skräp i. :)

jerk skrev:
Gör ni en ho kommer ni ångra er.
Men vi skaffade en och har inte ångrat oss...Fast det var vettigt, det du skrev om att vara "jag gör det sedan"-människa. Jag är inte en sådan och kanske är det därför jag trivs med en ho? Jag sköljer saker och lägger dem i diskmaskinen allt eftersom jag blir färdig med dem, t o m mitt under brinnande matlagning. Menar inte att det är finare eller bättre att vara sådan - man är olika helt enkelt. Förresten har jag varit mycket mer "gör det sedan" förut men tillvaron med fyra barn tog det ur mig...när de var mindre var det bara så att gör jag det inte nu, så blir det inte tid sedan heller.

Alltså, välj det som ni tycker blir snyggast. Rent praktiskt spelar det ingen roll om det är en eller två. Båda har för- och nackdelar och om du inte är superkonservativ (som vissa skribenter ovan) så lär du dig leva med ditt val och kommer nog inte att ångra dig.

Jag valde 1 stor ho för att jag tyckte det var snyggast i vårt kök. Har tidigare haft två hoar och saknar dem inte.

Man skulle ju lätt kunna lösa problemet 1 stor eller 2 genom att göra 2 hoar med mellanrummet mellan dem lägre så att plåtar och annat stort går ner.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.