Hej!
Jag håller på att installera ett ikea kök. det jag undrar är hur jag gör med högskåpet där micron och ugnen ska sitta. sitter micro direkt ovanpå ugnen eller ska man ha en hylla eller något emellan?

Det är en hylla emellan, är det IKEA vitvaror?

Paul-Staffanstorp
Man ställer alltid micron på en hylla som placeras så att ugnens front täcker halva hyllplanet.

Ofta sitter det redan ett hyllplan på denna höjden.

Sedan får man i princip alltid anpassa en passbit över micron för att fylla utrymmet upp till luckan ovanför.

Se till att använda en orginal hylla till detta! Den ska vara kortare så att luften kan flytta fritt på baksidan.
Passbiten är inte nödvändig. Det beror på hur köket ser ut i övrigt. Ska skåpet stå fritt, kan man förkorta det. Som sagt. Ventilation är viktigast!

Paul-Staffanstorp
kamilenski skrev:
Se till att använda en orginal hylla till detta! Den ska vara kortare så att luften kan flytta fritt på baksidan.
Passbiten är inte nödvändig. Det beror på hur köket ser ut i övrigt. Ska skåpet stå fritt, kan man förkorta det. Som sagt. Ventilation är viktigast!
Ok... så du tycker det är snyggt med en ev springa på kanske 20-50mm mellan micro och luckan ovanför... :rolleyes:

Och eluttaget både för micro och ugn sätts bakom micron (ryms ej bakom ugnen oftast). Fast de har du väl en elektriker som har koll på? ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Ok... så du tycker det är snyggt med en ev springa på kanske 20-50mm mellan micro och luckan ovanför... :rolleyes:
Just det skåpet är förkortat 50mm!
På ovansidan syns en lös lucka som ska till DM.

Men detta betyder att det går att förkorta och göra snyggt!

• exempel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rrrrr skrev:
Och eluttaget både för micro och ugn sätts bakom micron (ryms ej bakom ugnen oftast). Fast de har du väl en elektriker som har koll på? ;)
Och dras med 2,5mm2. / 16A.

Paul-Staffanstorp
Men det har helt och hållet att göra med vilken microugn man ska ha...

Oftast blir det en betydligt större springa och det är sällan man kan kapa ned högskåpet då det ska tangera med bänk och väggskåp och då blir det i princip alltid springa på några centimeter.

Det ar just darfor jag skrev att det berodde pa hur koket ser ut.

Dessutom: Har man bara ett högskåp, är det inga problem med att anpassa höjden mot väggskåpen.
Allt handlar om planering. Väggskåpen kan justeras i höjd! T.ex. sänkas 35mm.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.