Kök
sin: Kastar in de här länkarna också: http://www.concreteexchange.com/ samt: http://www.finjabetong.se/Page____1001.aspx?PageID=55 Var väldigt sugen på betongbänkar själv, det är väldigt snyggt och relativt tåligt och går att fixa mindre skador, men efter att ha hört från vänner som har mycket, mycket mer erfarenhet av betong och byggen som mer eller mindre misslyckats med sina bänkar
sin: Vi har ett 50-tals kök där både diskmaskin och större kyl har klämts in med lite våld och finurlighet. Diskmaskinen sitter i ett utrymme där det tidigare satt en lådhurts, läget är inte idealiskt ur ergonomi synpunkt, men den sitter väldigt lägligt till vad gäller vatten och avlopp. Det som är bra med de här köken från 40-50 talen är att de är väldigt gedigna i konstruktionen
ankar: Hallå! Tänkte höra om du har kört igång med köksprojektet? Har själv köpt ett hus byggt 1928 och funderar på att flytta kök till andra sidan väggen. Dock blir det ett nytt kök, men det är dragning av vatten etc som jag är nyfiken på hur du löste. MVH anders
bjpa08: Väggskåpen monteras med två skruvar! Min vägg består av gips eller spånplatta + lättbetong. Jag använde expanderbult och för säkerhets skull vinkelbeslag ovanför skåpet,( gömdes bakom taklåda).
imported_Tessan: Tack för alls svar. I nuläget lutar det starkt åt en träskiva, jag stod i affären med kaklet och höll upp mot både grått och svart. Känns lite för mörkt faktiskt. Vitt är jag inte så inne på då jag inbillar mig att fläckar inte går bort. Nu har vi en ljus skiva och på den är fläckarna svåra att få bort.
ByggareNick: Lite silikon är nog inte fel. Det är inte bra om ditt pastavatten kokar över och tar sig in där. Den där tätningslisten stoppar inte mycket.
BigGitt: Tag bilen med släp o åk till Castorama i Szczecin. Ni köper kakel, klinker, fix för 1/3 del av priset. Kör via tyskland. Övernatta 2 dygn. Kan lova ni köper mer än ni planerar. + liten semester.
Kullan: [citat] Funkade fint med länkarna. Jag tyckte det där såg bra ut! Hemmagjuten bänkskiva också - snyggt!!! Vi är ju inne på fläktskåp, men tror det ska funka också. Det viktiga känns ju symetri iaf. Jag hade haft väldeliga problem om det stack ut 10cm på en sida och 0 på andra eller liknande, men sådär tycker iaf jg det inte ser det minsta konstigt ut. Men det är ju så klart en
Togge75: Tänkte att vi skulle ha en kvke-160 kanalfläkt till köket på vinden. Vi kollade lite med olika som säljer kåpor och fick ju chocken då en "vanlig" Thermex kåpa med fläkt kostar 3000kr och enbart kåpan till en externfläktlösning skulle kosta runt 19000kr då de gjordes i norden och de andra i typ Kina. Vi kollade på en Thermex rostfri standardkåpa och jag funderar på om man kan
Edvuld: När jag målade om mina luckor som var släta så rollade jag dem med en roller för slät yta (korta "hår"). Jag använde Nordsjö Ready V vattenbaserad och är nöjd med resultatet. Tar man lackbaserad färg blir det väl generellt sett slätare, men tar ju evigheter för det att torka. Sen beror det väl på om man vill ha helt släta ytor, för det blir det inte så lätt om man rollar.
Edvuld: Om begagnat är ett alternativ finns det en uppsjö av diskbänkar på blocket. Billigt är det med.
MiaC: Hej, Är själv sugen på luckan Barcelona från Diffrey. Någon här som har efarenhet av denna eller sett den IRL? Har oxå kollat på studio10, men gillar den snygga aluminum deltaljen i handtaget som D. har. Men hade oxå uppskattat erfarenheter från studio10 eller liknande leverantör. Vi vill dock ha ett helblankt svart kök.
bigsnucke: Tror inte köksavdelningen på forumet är bästa avdelningen för din fråga..
Anna108: Vi står i valet mellan Åraslöv och Lidhults kök. Prismässigt ligger de i princip på samma nvå. Åraslöv är i furu och Lidhults är i ask. Finns det någon annan skillnad som skulle tala för den ena eller andra - gångjärn, ytfinish? Oerhört tacksam för input!
coss: större än hällen, så stor du kan tänka dig är min rekomendation, och den som suger bäst. tilluft så det räcker till. vårt 70-talshus är så tätt så jag hade tryckt in extra ventiler bara för att hjälpa fläkten om den hade varit över en ö.
Niclas Jonsson: Kolla tråden http://www.byggahus.se/forum/koek/141270-skarva-baenkskiva.html
Paul-Staffanstorp: Batteridriven vinkelslip och gå ner på gården... ;)
solstenen: Funderar på en vit nyans, med snygga handtag. Eller bryta den grå som jag har nu till en ljus gråblå. Ska lämna dem på fredag. Det är en L vinkel på kök och matrum. Fönster i allrummet. Gardiner är ju så billigt att sy i dag, så det är inga problem. Min man och jag är ganska överens i smak, eller så får han rätta sig efter min????????
nickan111: Hejsan Bor i en bostadsrätt så jag har antagligen juridiken på min sida. Tänkte lacka om men har inte fått napp på någon bra lackeringsverkstad. Högblank vitt är min dröm. Luckor är släta även om det träet har olika riktningar. Jag har kollat runt lite kring repor osv, och eftersom jag bor själv så känns det som om jag borde kunna hålla efter. Tror ni att blank 70 är ok ändå.
imported_Tessan: [citat] Ok, tack så mycket! Då får jag väl lösa den biten på något sätt så att bänkskivan sticker ut en bit!
jrh: Tack för svar. Rak hel framkant och djupare arbetsbänk hade varit det bästa, men köket är för smalt (det sitter ett fönster + element i vägen på kortsidan). Jag tror det får bli alternativ 1, och en laminatskiva (Ikea..).
anna_l: ja det har du rätt i, tänkte inte på det... tack :)
Paul-Staffanstorp: Du kan ju alltid skruva en liten kloss bakom den ena biten så att den efterföljande delen får ett mothåll när du ställer upp den och på det viset så flyttar den inte på sig när du skruvar fast den innifrån skåpet med skruv typ 3,5x30... Du kan ju försöka använda materialet så att du får icke sågade kanter där de ska mötas.
W&W: Kolla blocket.se, finns för 800 riksdaler där, ny också som jag förstår det. MVH W&W
Kloge: Vi har inga problem med våra vitvaror.Kollar man på trådar här så varnas det för alla märken men vi resonerade som så att inte ta de allra billigaste modellerna (dålig kvalitet)men inte heller de dyraste.
Lewinsky: Hej på er! K-RAUTA säljer en nästan löjligt billig diskho tillverkad av KESKO. Det är en 1 1/2 ho med avrinning. Jag ska snart ge mig på köket o snål som jag är låter detta ju intressant. Har någon nån erfarenhet av hur denna produkt eller liknande kan va? Nån som har nått annat tips på billig diskho annars? Tacksam för alla svar!
Paul-Staffanstorp: Mot taket kallas det takanslutning och normalt sätter man den 1-2mm innanför skåpens överstycke. Likaså med passbiten som sätts strax innanför framkanten på skåpet. Man kan förvisso göra som man själv vill men onödigt med större kant än nödvändigt som samlar damm.
Amatörbyggaren: Jag kan bara instämma helhjärtat med Bezt. I vårt fritidshus (används naturligtvis mindre än ett permanentboende) har vi sedan 32 år 2,5 m "furubänkskiva" i plastlaminat. Naturligtvis syns det att det inte är en riktig furuskiva men det har vi överseende med varenda gång jag eller min fru torkar av skivan. Och nu är det dags att lacka om kantlisten i riktig furu. Konservativt