1 538 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Problem med golv i köket
Får ursäkta att jag postar samma sak i två underforum, men jag är lite stressad och skulle verkligen behöva ha lite tankar och åsikter om det här.
Försäkringsdilemma vid vattenskada
Jag har en konstaterad vattenskada i mitt kök, pga ett läckande kylskåp. Omfattningen är ännu okänd men det bör inte röra sig om någon större skada. Jag har via mitt försäkringsbolag fått rätt till ersättning och återställning. Det som kommer göras enligt försäkringsbolaget är att man kommer ta upp ett hål som är 2 * 2 meter, kolla ner och torka upp, om det inte är något större. Sen återställer man genom att lägga på en spånskiva eller två, och sen lägga in en ny plastmatta och göra ett åldersavdrag på den.
Jag har inget intresse att få en ny plastmatta på mitt knarrande skitgolv i köket utan frågade försäkringsbolaget om det är så här det måste gå tillväga, eller om det finns några alternativ. Enligt dom kan jag begära ut en kallkyl vad försäkringen täcker i reda pengar och sen kan jag fördela dessa lite hur jag vill. Det jag vill göra är att riva upp det gamla skiten och sen kolla att allt är ok, lägga in vattenburen golvvärme och sen parkett på det. Min tanke är att jag köper allt material jag behöver men tar min ersättning och lägger på arbete. Inga problem enligt försäkringsbolaget.
Däremot stöter jag på patrull hos byggarna. Ingen verkar vilja ta i det utan jag får mer eller mindre förklaringar att dom inte har tid osv. Rekomendationerna jag får är att själv göra underarbetet och lägga pengarna på en röris som kopplar in och installerar värmesystemet. Fast jag vill hellre att någon kommer och gör underarbetet på mitt köksgolv.
Jag vet inte om jag får fram nån direkt fråga här. Det här är bara lite rörigt för mig och jag skulle vara glad över lite input från andra som varit med om något liknande.
FabbeVisa publik profilSkicka privat meddelande till FabbeHitta fler inlägg av FabbeLägg Fabbe i din kompislista
idag, 14:36
Redigera | Citera | Rapportera | #2
Fabbe
Nykomling
Aktiv: feb 2010
Län: Stockholm
Inloggad
BTW så sa byggaren att försäkringspengara kommer räcka till ca 33 timmars arbete. I min värld borde man kunna fixa underarbete på ett köksgolv på den tiden. Jag kommer bryta upp allt och det enda som är kvar är golvbjälklagret, det jag vill att dom gör är att kolla reglarna så dom är schysta, rikta upp om/där det behövs och sen isolera och lägga golvspån, i med golvvärmen och koppla in den. Jag vet inte,, jag kanske är naiv men jag tycker nog att man borde hinna det på 33 timmar
Försäkringsdilemma vid vattenskada
Jag har en konstaterad vattenskada i mitt kök, pga ett läckande kylskåp. Omfattningen är ännu okänd men det bör inte röra sig om någon större skada. Jag har via mitt försäkringsbolag fått rätt till ersättning och återställning. Det som kommer göras enligt försäkringsbolaget är att man kommer ta upp ett hål som är 2 * 2 meter, kolla ner och torka upp, om det inte är något större. Sen återställer man genom att lägga på en spånskiva eller två, och sen lägga in en ny plastmatta och göra ett åldersavdrag på den.
Jag har inget intresse att få en ny plastmatta på mitt knarrande skitgolv i köket utan frågade försäkringsbolaget om det är så här det måste gå tillväga, eller om det finns några alternativ. Enligt dom kan jag begära ut en kallkyl vad försäkringen täcker i reda pengar och sen kan jag fördela dessa lite hur jag vill. Det jag vill göra är att riva upp det gamla skiten och sen kolla att allt är ok, lägga in vattenburen golvvärme och sen parkett på det. Min tanke är att jag köper allt material jag behöver men tar min ersättning och lägger på arbete. Inga problem enligt försäkringsbolaget.
Däremot stöter jag på patrull hos byggarna. Ingen verkar vilja ta i det utan jag får mer eller mindre förklaringar att dom inte har tid osv. Rekomendationerna jag får är att själv göra underarbetet och lägga pengarna på en röris som kopplar in och installerar värmesystemet. Fast jag vill hellre att någon kommer och gör underarbetet på mitt köksgolv.
Jag vet inte om jag får fram nån direkt fråga här. Det här är bara lite rörigt för mig och jag skulle vara glad över lite input från andra som varit med om något liknande.
FabbeVisa publik profilSkicka privat meddelande till FabbeHitta fler inlägg av FabbeLägg Fabbe i din kompislista
idag, 14:36
Redigera | Citera | Rapportera | #2 Fabbe
Nykomling
Aktiv: feb 2010
Län: Stockholm
Inloggad
BTW så sa byggaren att försäkringspengara kommer räcka till ca 33 timmars arbete. I min värld borde man kunna fixa underarbete på ett köksgolv på den tiden. Jag kommer bryta upp allt och det enda som är kvar är golvbjälklagret, det jag vill att dom gör är att kolla reglarna så dom är schysta, rikta upp om/där det behövs och sen isolera och lägga golvspån, i med golvvärmen och koppla in den. Jag vet inte,, jag kanske är naiv men jag tycker nog att man borde hinna det på 33 timmar
Jag ska snart börja med ett liknande projekt, utan vattenskada dock. Vad jag vet, man vet aldrig vad som döljer sig under golvet. Har inga som helst erfarenheter av renoveringsprojekt så det är med en liten klump i magen som jag snart plockar fram kofoten. Själv har jag en ganska stor sättning i ena hörnet på köket så det ska jag försöka räta upp. Eventuellt byter jag isolering i golvet innan jag dra på golvspån och lägger värmeslingorna. Låter en röris koppla så har man nån att skicka försäkringbolaget på om oturen skulle vara framme.
Tycker helt klart du ska ta pengarna och göra det ordentligt. Konstigt att ingen byggare ville vara mer hjälpsam, har du kollat med flera olika? Annars gör det själv om du har tid.
Tycker helt klart du ska ta pengarna och göra det ordentligt. Konstigt att ingen byggare ville vara mer hjälpsam, har du kollat med flera olika? Annars gör det själv om du har tid.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Om byggaren inte gjort ett tillräckligt korrekt arbete dvs där finns fukt kvar samt eventuell mögelpåväxt som varit svår att upptäcka får han göra om det gratis till dig inom en period om 10 år så jag förstår om man inte är intresserad av att ta jobbet.Kan bli dyrt i slutändan om han inte ens fått möjligheten att besikta skadan ordentligt innan.
Jag har kollat med flera men alla drar åt samma håll, man märker att dom tassar runt det med diverse ursäkter. jag ska ju få själva skadan åtgärdad och det råder det ingen tvekan om. Ett företag kommer stå för fläktar och allt som behvös där för att torka upp det som eventuellt är fuktigt. Det ju även vara så att det inte är något större fel när man väl bryter upp golvet. Det jag vill ha hjälp med av hantverkarna och som jag har fått en säck pengar till är att återställa efter skadan är omhändertagen. Jag vill kort sagt lägga mina pengar på en hantverkare som riktar upp reglarna om det behövs och sen lägger in och installerar golvvärmen.
Ikeahantverkaren. Vem syftar du på när du säger byggaren, den som byggde huset, eller den som kommer utföra renoveringen?
Ikeahantverkaren. Vem syftar du på när du säger byggaren, den som byggde huset, eller den som kommer utföra renoveringen?
Ok.Då missuppfattade jag dig.Jag trodde dom tassande hantverkarna skulle åtgärda fuktskadan för ett visst fastställt belopp.
Då har du antagligen kalkylerat fel om du inte får nån att vilja göra jobbet åt dig.Om du känner dig så säker på din sak angående tidsåtgången hade jag nog tagit det löpande/tim och tjänat en krona själv.
Då har du antagligen kalkylerat fel om du inte får nån att vilja göra jobbet åt dig.Om du känner dig så säker på din sak angående tidsåtgången hade jag nog tagit det löpande/tim och tjänat en krona själv.
Redigerat:
jag har fått en summa på 15000 som byggarna säger räcker till 32 timmar. Enligt dom är det på tok för lite för att kolla reglarna, lägga in golvspån och koppla in golvvärme på. Jag är av en annan åsikt. Nån som håller med mig?
har svårt att hålla med dej - försäkringsbolaget räknat ut att 15 000 skulle räcka för att åtgärda skadan på en del av golv ( -åldersavdrag) och du vill ha reparation av skada, rivning av golv i hela köket + installation av golvvärme för samma summa. Kanske firmor bedömmer att det blir svårt att hinna med det hela på 4 dagar? Fråga i stället vad de vill ha betalt för detta jobb
.
gaia
gaia
På sätt och vis, jag har fått veta att jag kan fördela dessa pengar lite efter eget bevåg. Jag vill då istället använda pengarna att få golvvärmen lagd och installerad. Jag står för allt material. Jag känner bara att att det inte borde ta fyra dagar att göra detta.
Jag river själv upp allt, när dom kommer hit är allt snyggt fint borttaget ner till bjälkarna
Jag river själv upp allt, när dom kommer hit är allt snyggt fint borttaget ner till bjälkarna
Om jag varit dig hade jag tagit in flera ytterligare offerter och bildat mig en uppfattning om tidsåtgång utifrån dem sammantaget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden