Hej alla kloka och händiga männsikor!
Jag är ny här, har inte behövt renovera tidigare...Vad tror ni, är det ekonomiskt rätt att renovera ett kök från -59? Vi bor i en bostadsrätt som är värd ca 700 000kr och vi kommer nog att behöva byta upp oss om ca 34 år. Vitvarorna är gamla. Skåpen platsbyggda och välbehållna men behöver lite färg. Vi tänkte köpa ny spis, kyl/frys och installera diskmaskin (finns ej idag, men det är förberett för det). Måla om stommar och lackera luckorna och lådfronter. Nya bänkskivor. Nytt golv blir det också. Några skåp/stommar behöver modifieras för att få plats med vitvarorna, har haft en snickare här som trodde ett det tar 3-5 dgr att bygga om det. Summa summarum blir det väl kring 50 000. Tror ni att man får igen det vid framtida försäljning? Är det mer ekonomiskt smart att smälla in IKEA-grejer (något som bär emot)?

Om det lönar sig går ju aldrig att veta.
Men jag skulle nog bjuda lite mer på en lägenhet med ett snyggt, fräscht och fungerande originalkök än ett IKEA-kök.

• Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Den är lite svår, vissa gillar modern standard andra föredrar att det hänger ihop med huset i övrigt. Jag tittade tillsammans med sonen på en renoverad lägenhet från 1927 där kök och dusch/toa var gjort i en mycket modern stil med kök från IKEA bla. Jag tycker det såg helt ok ut, köket fungerar ju dramatiskt mycket bättre som arbetsplats än originalet från -99. Jag skulle säga att allt utom möjligen livslängden är bättre på ett nytt kök från IKEA än originalköket. Så jag skulle uppskatta bytet trots att jag inte valde IKEA själv :)

optimum
JA
Det lönar sig åtminstone mentalt.

Allt är inte pengar och värde på huset/lägenheten i framtiden.
Har man ett gammalt slitet kök så blir det oftast betydligt bättre

Och lägg gärna ned den negativa attityden till IKEA kök.

Har själv ett IKEA kök och är kanonnöjd. Kikade på flera alternativ och valde IKEA

Dessutom kan det vara så att kök kanske man inte har i evigheter och kanske vill byta i framtiden och då sätta in ett svindyrt så tar det emot rejält att bära ut det.

Själv slängde jag ut ett Tibro kök :)

mvh Roland

Jag skulle alla gånger renovera originalköket. Har inget emot IKEA-kök i sig, men däremot älskar jag platsbyggda kök, och tycker det är en rejäl värdehöjare.

Måste kanske förtydliga mig lite. Jag har inget emot IKEA, det är ju alternativet till att behålla det gamla originalköket. Det som bär emot är att slänga ut ett platsbyggt kök som fungerar.
Anledingen till min fråga är att mäklaren som värderade lägenheten sa att det absolut mest lönsamma skulle vara att slänga ut det gamla och in med nytt och då är IKEA mest prisvärt. Jag ville mest kolla om den tesen stämmer, och här på forumet och nu står det 2-2, spännande!

moix skrev:
Jag skulle alla gånger renovera originalköket. Har inget emot IKEA-kök i sig, men däremot älskar jag platsbyggda kök, och tycker det är en rejäl värdehöjare.
Jag älskar gamla bilar så kan iofs förstå kärleken till gammalt ;) men ett kök från -59? För mej innebär det att arbetsbänkarna är för låga, lådor och dörrar saknar dämpare, skåpen saknar utdragsinredning och karusellhyllor, lådorna ska "glida" i spår som kärvar, synliga fula gångjärn, all inredning sitter fast och kan inte anpassas till mina grejer, inte heller finns skåp som passar för ugn, micro, diskmaskin. q(;^;)p

jag tycker nog att du ska satsa på att hitta en snikare som kan hjälpa dig att mordenisera ditt gamla kök. finns 100 olika saker man kan göra som gör att de blir arbetsvänligt mm. så jag hade nog testat det först :)
men allt e ju en smak sak.

kan ju dock tillägga att en av anledningarna till att jag föll direkt för mitt hus e just 50-tals köket

Vi köpte vår lägenhet för 1,05 miljoner -07 (alltså innan prisraset). Där var ett riktigt sunkigt orginalkök som vi rev ut och ersatte med IKEA-kök och nya rostfria vitvaror. Vi renoverade även resten av lägenheten (allt utom ytskikt i badrun och toalettstol) för en totalkostnad av 50 000kr. Nu räknar vi med att kunna sälja den för minst 1,2 miljoner och det är tack vare renoveringen, inte att det varit någon prishöjning. Det är snarare så att priserna nu är tillbaka på den nivån som det var när vi köpte lägenheten.

Så jag tycker självklart att ni ska sätta in ett nytt kök. Viss kan gamla kök vara charmiga men om man ser hur man kan förvara saker i lådor och skåp så är det ju ingenting mot vad man kan få in i dagens 80cm breda utdragslådor.

Det är sjävlklart mycket bättre med nytt kök, därför det går att hålla mycket renare med melaminyta, samt målar man gammalt kök nStommar) så suger vattenfärgen åt sig smut, speciellt kaffe,men är man händig kan du köpa begangnat på blocket, själv köpte jag för 3000 kr, Nu är jag möbelrenoverare vilket är fördel.. men skickar man in ett kök på lackering så blir det som nytt,

tiolio skrev:
Hej alla kloka och händiga männsikor!
Jag är ny här, har inte behövt renovera tidigare...Vad tror ni, är det ekonomiskt rätt att renovera ett kök från -59? Vi bor i en bostadsrätt som är värd ca 700 000kr och vi kommer nog att behöva byta upp oss om ca 34 år. Vitvarorna är gamla. Skåpen platsbyggda och välbehållna men behöver lite färg. Vi tänkte köpa ny spis, kyl/frys och installera diskmaskin (finns ej idag, men det är förberett för det). Måla om stommar och lackera luckorna och lådfronter. Nya bänkskivor. Nytt golv blir det också. Några skåp/stommar behöver modifieras för att få plats med vitvarorna, har haft en snickare här som trodde ett det tar 3-5 dgr att bygga om det. Summa summarum blir det väl kring 50 000. Tror ni att man får igen det vid framtida försäljning? Är det mer ekonomiskt smart att smälla in IKEA-grejer (något som bär emot)?

För att få ett bra pris på lägenheter vid försäljning så är det viktigaste att många kan tänka sig bo i lägenheten, inte att några få tycker den är underbar. Jag tror inte någon väljer bort att bjuda på en lägenhet för att det är ett nytt ikea kök, däremot bjuder nog inte alla på ett gammalt renoverat kök av praktiska skäl även om det ser retrosnyggt ut.

Ni har ganska lång framförhållning om ni tänker byta om 34 år :O

Finessen med ett platsbyggt kök är just att det är platsbyggt och därmed utnyttjar det tillgängliga utrymmet väldigt effektivt. Ett Ikea-kök kan med lite otur slösa bort en del utrymme.
Det klart snyggaste jag sett på området är hos en av sambons kompisar. Där är de platsbyggda stommarna kompletterade med nya fullutdragslådor och nya luckor. Modern funktion med gammal form. Dessutom riktigt smakfullt valda luckor och färger. Vad en sådan renovering kostar har jag dock ingen aning om.

Vi gick i samma tankar - kök från -59 - underbart fasade lister inne i skåpen, olika djup på olika hyllor och perfekt insnickrade i köket. Redan för 10 år sedan målade vi om alla luckorna och det har varit snyggt och vi har varit nöjda. Nu i och med utbygget bestämde vi oss för att vi ville utnyttja ett förrådsutrymme i anslutning till köket till att utvidga köket och då kontaktade vi en kökssnickare. Efter många om och men har vi nu rivit ner halva köket och behållt det unika - dvs två högskåp och en bänkdel med lådor. Snickaren kommer att göra våra nya skåpsluckor rundfasade så att de smälter in och allt ska sprutlackeras om till helvitt (när vi flyttade in var de julgransgröna - ingen höjdare - och däremellan vaniljgula som var typiskt för 2000). Om du inte är riktigt säker på vad du vill göra, så kontakta en duktig kökssnickare, som kan hjälpa dig med olika alternativ!

Borde väl tillägga - själva nya delen av köket kommer att kosta i runda slängar 100', så det kostar ju lite mer än ett IKEA-kök. Då ingår specialbyggen av skåp (som platsbyggs i nya delen), omlackering av gamla delen och allt vad passbitar och blindluckor som behövs...

Redigerat:
Jag skulle satsat på att byta kök. Det som gör valet av Ikea eller inte är väl om du hittar en lucka som du gillar och om utrymmet är "ikea" anpassat". Då dom flesta andra leverantörer har fler vamöjligheter och bättre service så är ju valet för min del enkelt. Sen är det såklart vem och hur man sätter upp köket en viktigt faktor. Det spelar ingen roll om ett kök kostar 500.000:- om det är en klåpare som monterar köket.

Att lämna in luckor och lådor på sprutlackering är väldigt prisvärt, så om stommar och luckor är i bra skick och stämmer med hur man vill ha köket planerat tycker jag ni ska behålla det.

Vi tyckte att vi behövde höja bänken - så vi köpte en 4 cm tjock och 5 cm djupare eklaminatskiva från IKEA och lade ovanpå den gamla, kanten på gamla skivan var lätt att dölja med en tunn eklist.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.