9 819 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Ok, 120cm mellan bänkar är min, men vad är BEKVÄMT?
Jag håller på och planerar en köksflytt för att få in fler bänkskåp, vill gärna ha en arbetsyta i mitten av rummet och så behöver jag mer förvaring.
Just nu är köket ett L-kök, och jag vill ha in en Ö. jag får plats med 120cm mellan bänk och Ö om jag har en stor Ö, men är det verkligen bekvämt? Kan två personer jobba på vardera bänken utan att det känns tight?
Rummet kommer bli L-format, ett köksbord placeras mot köksön.
Är det att bita i för mkt att försöka få in köksön?
Just nu är köket ett L-kök, och jag vill ha in en Ö. jag får plats med 120cm mellan bänk och Ö om jag har en stor Ö, men är det verkligen bekvämt? Kan två personer jobba på vardera bänken utan att det känns tight?
Rummet kommer bli L-format, ett köksbord placeras mot köksön.
Är det att bita i för mkt att försöka få in köksön?
Jag har knappt 120 och det känns inte trångt. Tycker det är lite myt det där att man måste ha så långt mellan köksö och bänk. Vi har dessutom en diskmaskin som fälls ner i utrymmet och jag var lite orolig för det men i praktiken har det inte varit nåt problem. Man har ju inte diskmaskinen eller skåpdörrar stående öppna hela dagarna.
Måtten är till för att man tex ska kunna öppna skåp från köksdelen samtidigt som någon står vid ön och jobbar..Eller för att ev skåp på ön inte ska slå ihop med dörrar från skåpväggen.
Det är också för att man ska kunna komma in med en rullstol och kunna öppna skåp rakt framifrån, utan att en ev ö är ivägen för rullstolen bakom.
Vi kommer också få 120 cm till ön från kyl och frys, men ca 2 meter från den andra köksskåpsväggen. Min väninna har ca 130 cm till sin ö och det känns inte alls trångt. Snarare väldigt lättsamt och rymligt
Vid ett nybygge är måtten viktiga ur bygglovssynpunkt och vid slutbesiktning har jag hört. Finns många lagar och regler att rätta sig efter.
Gör ni en ö efter detta, eller om ni bara renoverar ett gammalt kök, är det mer personligt hur trångt ni vill ha mellan skåp och ö
Susanne
Det är också för att man ska kunna komma in med en rullstol och kunna öppna skåp rakt framifrån, utan att en ev ö är ivägen för rullstolen bakom.
Vi kommer också få 120 cm till ön från kyl och frys, men ca 2 meter från den andra köksskåpsväggen. Min väninna har ca 130 cm till sin ö och det känns inte alls trångt. Snarare väldigt lättsamt och rymligt
Vid ett nybygge är måtten viktiga ur bygglovssynpunkt och vid slutbesiktning har jag hört. Finns många lagar och regler att rätta sig efter.
Gör ni en ö efter detta, eller om ni bara renoverar ett gammalt kök, är det mer personligt hur trångt ni vill ha mellan skåp och ö
Susanne
Tack för era delade erfarenheter. Ja man kan ju låta skåpen öppnas åt de andra hållen, så löser man ju det iallafall. Jag tror inte att jag har något problem med 120, tycker om att ha saker nära så att man kan arbeta effektivt, men folk är ju olika. tänkte ha bakmaskin och torra ingredienser på bänken mot fönstret, och ha ön som serveringsyta samt extra avställning för ugnen. Ugnen och micron är i serveringsgången en bit bort, det är lite lustigt kan jag säg, men det är för mycket bök att flytta den.
Det blir inte bättre för att man har ett för stort avstånd. Är det 120 cm räcker det med ett steg för att växla mellan arbetsytorna. Har man längre så måste man ta flera steg, och det blir direkt jobbigare.
Vid nybygge måste det vara 120 men du väljer själv om huset byggdes innan reglerna kom.
Själv har jag 155 cm mellan parallellkök och tycker det funkar bra men när jag ska bygga nytt blir det 130 eller 140. JAG tycker 120 blir trångt.
Själv har jag 155 cm mellan parallellkök och tycker det funkar bra men när jag ska bygga nytt blir det 130 eller 140. JAG tycker 120 blir trångt.
Är man smal blir 120 ok. Lite kraftigare, 130 för lite. Jag tycker dom nya byggkraven är bra. Tänk att man hamnar i rullstol. Då blir dessa minst 120 som perfekt. Man bör inte bygga för stunden. Men det är min personliga åsikt.
Syrran har 1m och det är på tok för lite,knappt så att man kan vara två och arbeta i köket samtidigt. Hade haft minst 130.
Klicka här för att svara