3 525 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Spackla innan man kaklar
Sida 1 av 2
Jag tänkte bara höra om lite tips vad gäller att täppa igen hål i gipsväggen i köket innan jag ska spackla. Det är dubbelgips med isolering bakom och vid några tillfällen har jag tryckt in plastpåsar där och sedan spacklat över eller skruvat fast en träbit bakom. Finns det några smidiga sätt? Sedan en annan sak: jag har en hel del vanligt spackel från byggmax kvar jag använde när jag målade som jag även tänkte spackla väggen i köket med. Hörde dock att murbruk är bra eftersom det fäster väldigt bra med det men det borde väl vara vilket som?
Tätskikt är väl iofs alltid bra att ha men i köket är det väl lite overkill? Jag har ganska stora kakor gips som for bort när jag pillade bort det gamla kaklet. Därför ville jag fylla upp det med spacklet jag har kvar och fixa en slät yta med det och sedan på med fix. Är det ändå bättre att bara använda fix eller kan jag använda spacklet då jag ändå har en massa stående?
Jag fyllde upp mina håligheter i gipset med Husfix (ungefär som spackel/fix/betong, blir tillräckligt hållbart för att skruva igenom), spacklade på det och slätade till det hyffsat direkt och körde sen primer o upp med kaklet, inga problem alls.
Heh, jo det är ett alternativ men jag har fan ingen gipsskiva!Paul-Staffanstorp skrev:
Heh jag borrar kanske bort översta lagret på två andra ställen och använder de bitarna
Sedan blir det att inhandla husfix
Om du ändå ska till bygghandeln för att handla husfix så kan du säkert lika gärna få en spillbit gips där i stället. Finns säkert lite avkapade bitar som folk lämnat efter sig och som man kan ta av. Om du vill gå på Pauls förslag vill säga.
Det låter som du har ett annat sätt att lösa det på?jonne72 skrev: