Jag tänkte bara höra om lite tips vad gäller att täppa igen hål i gipsväggen i köket innan jag ska spackla. Det är dubbelgips med isolering bakom och vid några tillfällen har jag tryckt in plastpåsar där och sedan spacklat över eller skruvat fast en träbit bakom. Finns det några smidiga sätt? Sedan en annan sak: jag har en hel del vanligt spackel från byggmax kvar jag använde när jag målade som jag även tänkte spackla väggen i köket med. Hörde dock att murbruk är bra eftersom det fäster väldigt bra med det men det borde väl vara vilket som?

Du behöver inte spackla fixet fyller mer än väl. Ska du ha tätskikt kan du måsta spackla då med gipsspackel eller cementbaserat spackel för att det ska hålla.

B
inte murbruk på gipsen. tack

Tätskikt är väl iofs alltid bra att ha men i köket är det väl lite overkill? Jag har ganska stora kakor gips som for bort när jag pillade bort det gamla kaklet. Därför ville jag fylla upp det med spacklet jag har kvar och fixa en slät yta med det och sedan på med fix. Är det ändå bättre att bara använda fix eller kan jag använda spacklet då jag ändå har en massa stående?

Jag fyllde upp mina håligheter i gipset med Husfix (ungefär som spackel/fix/betong, blir tillräckligt hållbart för att skruva igenom), spacklade på det och slätade till det hyffsat direkt och körde sen primer o upp med kaklet, inga problem alls.

Är det stora hål ska du inte använda vanligt spackel, står väl till och med på bruksanvisningen. Husfix som "Mogge" rekommenderade körde jag också i de stora håligheterna som kom efter jag rev köket.

Paul-Staffanstorp
Lättare är väl dock att ta bort det yttre lagret gips eftersom det förmodligen också är detta som är sönder.
Skruva dit nytt lager gips och du har en kanonyta att kakelsätta...

Ja, på ett ställe funderar jag på att sätta dit nytt övre lager men på vissa ställen är det hål genom båda. Det är där jag måste lösa det utan att ta bort allt mellan två reglar och sätta dit en hel ny.

B
hur stort hål

av en dosborr 70

Paul-Staffanstorp
Kör ut två bitar gips ur en annan bit med dosfräsen då och limma in klossarna med typ latexfog så har du ju fyllt ut det. ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Kör ut två bitar gips ur en annan bit med dosfräsen då och limma in klossarna med typ latexfog så har du ju fyllt ut det. ;)
Heh, jo det är ett alternativ men jag har fan ingen gipsskiva!
Heh jag borrar kanske bort översta lagret på två andra ställen och använder de bitarna :D
Sedan blir det att inhandla husfix

Om du ändå ska till bygghandeln för att handla husfix så kan du säkert lika gärna få en spillbit gips där i stället. Finns säkert lite avkapade bitar som folk lämnat efter sig och som man kan ta av. Om du vill gå på Pauls förslag vill säga.

jonne72 skrev:
Om du ändå ska till bygghandeln för att handla husfix så kan du säkert lika gärna få en spillbit gips där i stället. Finns säkert lite avkapade bitar som folk lämnat efter sig och som man kan ta av. Om du vill gå på Pauls förslag vill säga.
Det låter som du har ett annat sätt att lösa det på?

Milkshaken
Äsch.... fyll med "skit" i hålet, lägg över en glasfiberremsa eller två, lägg över något hållbart spackel, eller fyll alltihop med gipsbruk.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.