Byggahus.se

En stor ho med avfallskvarn?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Vi ska bygga om vårt kök och försöker hitta ett sätt att öka arbetsytan utan att minska ytan för bord och stolar. Problemet är att om vi ökar bänkytan mellan spis och ho så minskar sittytan...:S En halv sköljho + hel diskho skulle lösa problemet, eftersom hoarna då ryms i ett 60-skåp. Men en liten sköljho verkar opraktisk, vilket många här också vittnat om.

Frågan är då om en enda stor ho är bättre?

Kruxet är att vi samtidigt skulle vilja ha avfallskvarn. Har någon några tankar/erfarenheter kring vilken ho som fungerar bäst/sämst med kvarn, rent praktiskt? Jag har lite svårt att föreställa mig hur jag skulle hantera sköjning av grönsaker/skalning av potatis i samma ho som en grötkastrull väntade på att handdiskas. Två nya rutiner på en gång, hur gör man???

2. Raceman
    Medlem Nivå 10
    En stor ho är definitivt bättre enligt mig.

Problemet med avfallskvarn förstår jag inte vad det skulle bestå i. Den fungerar utmärkt med vilken ho som helst. Och om grötkastrullen tillfälligt skulle stå ivägen för något annat arbete, är det väl bara att diska den, eller flytta på den? :)

3. J
    Medlem Nivå 2
    Såvida du inte lagat gröt till ett helt kompani så borde din grötkastrull få plats i diskmaskinen. Både enklare och energisnålare än att handdiska.

En förutsättning för att det ska funka bra med en singel-ho är att man börjar köra saker i diskmaskin i större utsträckning och bara handdiskar sånt som inte får plats där (ugsplåtar mm) eller inte tål maskin disk. Om man stoppar ner saker i maskin direkt så slipper man att det byggs upp diskberg i ho'n. Moderna diskmaskiner är dessutom lika energi/vatten-snåla som traditionell disk med diskho/sköljho och betydligt effektivare än att diska under rinnande vatten. Så det finns ingen anledning till att inte använda den så mycket som möjligt.

4. J
    Medlem Nivå 11
    Vi har haft en ho sen -99 först i lägenhet och sen i nuvarande villa. Ser inget egentligt problem med den, minns inte när jag saknade en till ho? vad ska man med den till? Vi har mycket större användning av den extra bänkytan än av en ho till.
    Precis som Jonan skriver sköljer man av och ställer ner det smutsiga i diskmaskinen, nyare maskiner har korgar som kan justeras i höjdled och det går att fälla ner "pinnarna" som håller tallrikar så man kan ställa allt möjligt stort i korgen också.
    Handdiskar gör vi möjligen plåtar/långpanna men dom får plats i diskmaskinen dom också faktiskt :)

5. A
    Medlem Nivå 5
    Vi har satt en stor ho och avfallskvarn i vårt kök. Förutom att det blev lite trångt under hon, så var det en perfekt lösning för oss. Min fru, som använder grejjorna mest, älskar både den stora hon och avfallskvarnen.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Aha, ja jag antar att de eventuella problem jag ser beror på att vi handdiskar en hel del trots att vi har diskmaskin. T ex grötkastrullen. Man måste nog både bli bättre på att maskindiska ALLT som ryms där och att göra det genast. Inte långt senare som vi tenderar att göra... Tack för synpunkterna!

7. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Har man en tillräckligt stor ho, tex 50x40cm, får grötkastrullen plats i ena hörnan och man kan skölja grönsaker i resten av hon. Och glöm inte att kolla med kommunen om det är tillåtet att sätta in en avfallskvarn. I många kommuner är det inte tillåtet.

8. D09
    Medlem · Nivå 25

avfallskvarn / eget avlopp

:) Ett tips är att vara lite eftertänksam om man har enskilt avlopp med infiltrationsbädd och om man samtidigt vill ha avfallskvarn, blev varnad av kommunen´för just detta då det finns risk att den maler ner mycket fint för att sedan följa med vattnet ut ut 3 kammar brunnen ut i infiltrationen..

Har inte bestämt mig ännu, är också sugen på en stor ho komb med avfallskvarn :)

9. S
    Medlem Nivå 1
    Har ni tips på en så stor ho? Jag vill gärna ha en hel bänk som man kan utforma själv, typ Stala och Decosteel, men deras största hoar är inte så stora som 50x40...

10. T
    Medlem Nivå 8
    Intra har ett program där du skapar din egen diskbänk.
    http://www.intra-teka.com/svenska/koek/diskbaankar/intra-special/

Priset blir ungefär som en bänkskiva i sten med en planmonterad vask.

Redigerat 18 nov 2010 21:50
  11. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Vår diskbänk är från Decosteel och har en ho som är 50x40cm. Man kan välja mellan massor av olika modeller. Det är iofs inte en standardbäck utan beställd med specifika mått.

dkp09 har helt rätt vad gäller enskilda avloppsanläggningar. Risken för slamflykt ökar med en avfallskvarn och täpper då igen infiltrationsbädden snabbare vilket får till följd att bädden inte håller lika många år = högre kostnader. ,Dessutom är det vansinne att använda avfallskvarn när man kan kompostera, vilket man borde kunna göra om man bor så ensligt att man har enskilt avlopp och då har större tomt än storstadsbor.

12. Raceman
    Medlem Nivå 10
    Intra har en stor ho som är 54x40cm. Intra Frame 520 heter den. Länk:http://www.intra-teka.com/svenska/koek/diskbaankar/intra-frame/fr520/

För din information om vilken prisbild vi talar om, gjorde jag gjorde en prisförfrågan i slutet av 2009 om en sådan ho i en måttbeställd rostfribänk av Landskrona Rostfria AB. Måtten på bänken var 267x60cm. Komplett inkl. ho gick denna bänk på 14500kr. De hade också avfallskranar som de kunde skicka med i samma sändelse.