Vi har fått små bruna prickar på vår diskbänk sominte går bort. Det enda vi gjort är att vi sköljt ur kaffesump den dagen blev fläckar. kan vi få bort det? Diskbänken är ju inte ens 1 år! Ledsen :(

Du fick väl med något rengöringsmedel till bänken när du köpte den?
Annars kan du prova att polera lätt med Autosol. Krita har jag hört en del använder också.

Vad är diskbänken gjord av för material?

Anna_H skrev:
Vad är diskbänken gjord av för material?
Troligen järn.
Bruna prickar = rost

Raceman skrev:
Du fick väl med något rengöringsmedel till bänken när du köpte den?
Annars kan du prova att polera lätt med Autosol. Krita har jag hört en del använder också.
Vilken typ av krita menar du?

Neta skrev:
Vilken typ av krita menar du?
Är det inte bättre om TS besvarar den frågan? Det skulle ju kunna vara oljad ek, så att det är kaffe som trängt i i bänken, eller nån sten?

Har aldrig hört talas om diskbänkar i järn. En sådan tål inte vatten, utan måste oljas in efter varje disk, som en stekpanna.

Neta, krita, som är ett mineral, kalciumkarbonat, CaCO3.används som ett milt polermedel.

Men kan du inte klämma fram med vad din diskbänk är gjord av?

KnockOnWood skrev:
Neta, krita, som är ett mineral, kalciumkarbonat, CaCO3.används som ett milt polermedel.

Men kan du inte klämma fram med vad din diskbänk är gjord av?[/QUOTE

Det är helt vanlig diskbänk, rostfritt stål möjligtvis. Har aldrig sett rost på en sådan här diskbänk.

"Rostfritt" kan rosta om man tex lägger andra järnhaltiga grejer på, och det är fuktigt.
Med andra grejer menar jag tex "rostfria" bestick eller konservburkar.

Pröva att putsa bort fläckarna med rubbing (Autosol) eller annat polermedel,
tex det som används till keramiska spishällar.

Om du inte helt enkelt bara tar lite Svinto och gnuggar bort fläckarna...:)

Good luck!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.