Eftersom den gamla blandaren (från sjuttiotalet?) på diskbänken i åratal varit svår få droppfri utan att spänna ett gummiband mellan pip och spak och problemet tycks förvärras, har jag så smått börjat titta efter en ny.

Den billigaste jag hitintills sett är för 349:- i en Julakatalog.
Hos Clas Ohlson finns märkeslösa för 599:-, och Mora för 1499:-.
Och annorstädes har jag skymtat märkesblandare för kanske dubbelt upp och mer.

Lönar det sig verkligen köpa blandare för tusenlappar - om man sedan måste köpa reservdelar kostar kanske delarna mer än en komplett, ny billig blandare?

Högt pris är tyvärr aldrig någon garanti för bra kvalitet, men det kan ibland vara en indikation. Min pappa skaffade en billig blandare från ikea när han renoverade sitt kök. Efter något år droppade den varvid rörisgrannen rekommenderade honom att skaffa en morablandare. Han har uppfattat den som bättre än ikeablandaren även om han inte långtidstestat den än.

Erik

Köp en FM Mattsson från Rinkaby Rör, 12-1500 och den kommer fungera.
Mora strular med jämna mellanrum, möjligen är det därför man ser reservdelar till Mora i varenda VVS-butik men sällan till FM Mattsson...

Mora och FMM är numera samma firma i princip (samma insats) men olika design Mora ska vara det "finare" märket (=dyrare ;) ).

FMM gör ingen besviken, det gör garanterat den från Jula/biltema/rusta/IKEA iaf. De kan du sätta i sommarstugan där duger de gott men den blandare man använder mest är den i köket och där ska man sätta kvalla.

Om du har ett kök som du kommer att behålla ett tag, sätt dit kvalitet. Om du, som jag funderar över en kommande renovering, sätt dit det som håller fram till renoveringen, det duger säkert något år.

Eller så köper man den man ska ha i blivande köket, monterar den och sen drar man i nya klämringar när man flyttar den bara (dvs i skarvkopplingen som bör sitta där någonstans).

Vill man bara ha det billigaste brukar det finnas på byggåtervinningar kranar som fungerar och ändå är märkes.

Vi köpte en rustablandare till vår lägenhet då vi ändå inte räknade med att bo där så länge. Den höll inte ens ett halvår... Till vårt hus nu har vi köpt från Tapwell. Enligt vår rörmokare så är det "kvalite och design till ett bra pris" (vi har inte köpt den genom honom så han har inget att vinna på att göra reklam för de). Ska köpa Tapwell till handfaten i badrummen också.

Köpte en skitblandare för 7-8 år sedan till ett hus jag hade. Kostade bara 299kr men missfärgade vattnet!!!:wow: och lät utav f-n när man hade vissa lägen på manöverspaken. Köp ett känt märke och låt det kosta 1000-1500kr, allt över det lägger du för design eller att du vill ha ett visst märke. Men köp under inga som helst omständigheter ett no-name-märke. Köp hellre en begagnad kvalitetsblandare på blocket. Blandare, diskbänk och handfat tillhör såna där grejer som ändå ser skit ut efter en dags användning.

/Anders

Håller med "alla" andra. Köp Mora eller FMM. När det gäller blandare tycker inte jag att det är värt strulet/risken att chansa för att spara några hundringar. Visst du kan bli nöjd med "noname" men krånglar något har du snart förlorat "besparingen".

Jag bytte nyligen till en snygg kvalitetsblandare till min nya diskbänk. Bytte sedan tätningsring för en spottstyver på den 20 år gamla FMM-blandaren, den blev som ny. Den passar nu utmärkt i tvättstugan många år framöver. Kvalitè lönar sig!

:) Tack allihopa för svaren - ju fler ju bättre, känns det som!

Det var mycket intressant det där om FM Mattssons och Moras samröre. När jag idag tittade på deras resp informationssidor, http://www.fmmattsson.se/Om-FM-Mattsson/ och http://www.moraarmatur.se/Om-Mora/ framgick just inget något om det, men på http://sv.wikipedia.org/wiki/Ostnor står det bl.a.:
"Ostnor är en koncern inom sanitetsarmaturbranchen, med tillverkning av bl.a. vattenkranar och blandare. Bolaget bildades 2003, då de båda vattenkranstillverkarna FM Mattsson och Mora Armatur gick samman." och "FM Mattsson och Mora Armatur säljs fortfarande som separata varumärken."

Ska man tro att det endast innan 2003 ev var en avsevärd kvalitetsskillnad mellan de olika varumärkerna... och eller att det fortfarande är det?

Vad jag hört var mora bra mycket sämre innan. FMMs insats är nog den bästa, lägg på det mjukstängning som jag tror fmm hade/har patent på så har du en superkran (i funktionalitet).

Mikael_L
Posia skrev:
Eftersom den gamla blandaren (från sjuttiotalet?) på diskbänken i åratal varit svår få droppfri utan att spänna ett gummiband mellan pip och spak och problemet tycks förvärras, har jag så smått börjat titta efter en ny.

Den billigaste jag hitintills sett är för 349:- i en Julakatalog.
Hos Clas Ohlson finns märkeslösa för 599:-, och Mora för 1499:-.
Och annorstädes har jag skymtat märkesblandare för kanske dubbelt upp och mer.

Lönar det sig verkligen köpa blandare för tusenlappar - om man sedan måste köpa reservdelar kostar kanske delarna mer än en komplett, ny billig blandare?
Vad har du då för gammal blandare?
Jag hade en jättegammal FMM som läckte, jag köpte en packning för 50 spänn och nu funkar den jättebra igen.
Det var väl en serie 3000 eller vad den nu hette, har gjorts sen mitten av -70-talet.

Mikael_L skrev:
Vad har du då för gammal blandare?
Jag hade en jättegammal FMM som läckte, jag köpte en packning för 50 spänn och nu funkar den jättebra igen.
Det var väl en serie 3000 eller vad den nu hette, har gjorts sen mitten av -70-talet.
Angående vad den läckande blandaren är av för fabrikat kan jag inte minnas jag sett någon text/beteckning på den och jag befinner mig inte i det huset för närvarande. Det var allt tänkt jag skulle fotografera blandaren innan jag reste därifrån senast... men missade det tyvärr.

Jag har googlat lite nu om jag möjligen skulle ha sådan tur att jag fann något foto eller ritning på en exakt likadan - jag inbillar mig att jag absolut skulle känna igen om jag finge se en likadan - men jag fann ingen fullträff.

Min blandare påminner dock lite om den fram-googlade på bilden nedan, men jag vill minnas att den svängbara hylsan med pipen på räcker längre ner, närmare diskbänken, på min. Och jag tror min blandare har som en "fyrkantig" låg fot underst.

1403147_209_118.jpg

Något som jag vet bestämt att det överst på min blandare sitter en skruv med krysspår, den brukar nämligen gänga upp sig då och då, så att spaken (som på insidan ser ut att vara gjord av plast) börjar glappa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.