Är mycket nöjd med planlösningen som värkts fram under de senaste veckorna, men det vore kul att höra andras synpunkter. Kanske har vi missat något allvarligt...

Vi har tänkt oss ett IKEA-kök (Applåd vit), men vi köper inte vitvarorna därifrån. Eftersom vi inte bestämt kyl och frys har vi inte börjat finlira på övre delen av högskåpsvägen.

Köksön är också lite provisoriskt ritad. Avståndet till andra köksdelar stämmer dock. (Vi tänker oss en köksö med 40-skåp, 30 cm överhäng, 15 cm glipa till väggfast bänk under fönstret. Bänken övergår i ett elementskydd på något vis. )

Utrymmet mellan väggskåp 15 och väggen är på 16 cm. Där blir det plats för kokböcker.

Framför matbordet i bild 2 blir det en altandörr, på andra änden av bordet är det öppet in till vardagsrummet.

Skafferiet är ett grunt vitrinskåp med frostad lucka. Kyl och frys är vita. Ugnen är svart och mikron med, såvida vi inte skippar den. Täcksidorna är träfärgade.

Alla råd, förmaningar och lovord välkomnas!
 
  • kök förstorad plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök vy förstorad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni kollat på annat än Ikea? Förstår ser bra ut annars, men varför inte sätta "köksön" mot väggen? Vad skall man ha utrymmet mellan ö och vägg till?
 
Där ska man bara sitta och ha det gott!

Fönstrets underkant är 75 cm från golv och under fönstret finns ett vattenfyllt element. Istället för att bygga för tänker vi oss en fast sittbänk framför fönstret och en köksö. Från sittbänken har man kolla på både grytorna och lekstugan. Och barnen kan sitta och rita medan man lagar mat...

Vårt problem är att det är för smalt för en traditionell köksö, men för brett för ett parallelkök i den delen. Vill inte ha för långt till avställningsplats från ugn och kyl. Samtidigt vill vi gärna ha en obruten högskåpsvägg, Idag har vi väldigt blandade höjder och det ser rörigt ut.

Visst har vi kollat på annat än IKEA. Men http://www.marbodal.se/sv/Kok/koksmiljoer/Arkitekt-plus-vitGallery/ passar inte plånboken och Kvik kändes inte kul. Vi tänkte köpa vitvaror, handtag och bänkskiva på annat håll, för att få ett större urval / bättre kvalitet. Har dock inte kommit så långt i den processen.....
 
Mikael_L
Jag har också mycket svårt att se finessen med en 45-50 cm smal gång mellan en köksö och en vägg.
Jag skulle försöka placera den mot väggen och ut som en halvö därifrån.

Hur låsta är ni av installationer?
Jag tänker främst vatten och avlopp men även el och fönster. Vad går att flytta på och/eller ändra på?

edit:
Har båda fönstren underkant = 75cm ög?
 
Redigerat:
Kul med blandningen av trä och vitt!

Rent spontant så skulle jag höja diskmaskinen så ni får bättre arbetsställning (vänd diskbänken om ni vill ha den kvar), försöka flytta spisen så den kommer närmare ugn och micro, de hamnar lite på varsin sida av hörnet vilket inte känns optimalt. Båda ändringarna kan förstås vara svåra att få till...
Jag kan även hålla med om att jag skulle försöka vända köksön så den går ut från väggen istället, men det kanske inte går alls?
 
mhg_3 skrev:
Kul med blandningen av trä och vitt!

Rent spontant så skulle jag höja diskmaskinen så ni får bättre arbetsställning (vänd diskbänken om ni vill ha den kvar), försöka flytta spisen så den kommer närmare ugn och micro, de hamnar lite på varsin sida av hörnet vilket inte känns optimalt. Båda ändringarna kan förstås vara svåra att få till...
Jag kan även hålla med om att jag skulle försöka vända köksön så den går ut från väggen istället, men det kanske inte går alls?
På vilket sätt menar du att dom skall vända på diskbänken? Då försvinner ju arbetsytan mellan vask och häll, upphöjd disk blir nog svårt då jag anser att man bör ha minst 30cm aavställning mellan en upphöjd disk och DB-skåp.
 
En upphöjd DM är guld för arbetet i köket, du har avställningsyta ovanpå DM. Jag håller med om att det är bra med arbetsyta mellan spis och diskmaskin och jag tycker inte att spisen står optimalt heller som jag skrev, här handlar det om att prioritera det man själv tror blir bäst för en själv. Jag hade nog bytt plats på spis och DM om det inte går att få en häll på köksön + en liten ho där? DM där spisen nu ligger skulle innebära ett bättre skydd mot att se disken från matbordet dessutom.

Baa mina åsikter, inget att bry sig om om man inte tycker de är vettiga :D
 
Mikael_L skrev:
Jag har också mycket svårt att se finessen med en 45-50 cm smal gång mellan en köksö och en vägg.
Jag skulle försöka placera den mot väggen och ut som en halvö därifrån.

Hur låsta är ni av installationer?
Jag tänker främst vatten och avlopp men även el och fönster. Vad går att flytta på och/eller ändra på?

edit:
Har båda fönstren underkant = 75cm ög?
Jag har inte ritat ut hur det kommer se ut vid köksön, men tanken är inte en gång utan en fast bänk att sitta på. Vår ursprungliga idé var att ha köksön vinkelrätt från fönstret. Vi har ett matbord som står idag. Det känns dock som att det skulle stänga av kylen och frysen från resten av köket och lämna en konstig restyta mot matrumsdelen. Det är dock svårt att visualisera innan vi rivit väggen mellan kök och matrum. Därför har vi bara ritat köksön lite provisoriskt, och det är resten av planlösningen jag ber om synpunkter på. Köksön bygger vi nog i efterhand, när vi fått känna in rummet lite.

I denna lösningen ändrar vi ingen v/a eller fläktkanal och bygger inte om några fönster. Visst kan man tänka sig att göra det, men då måste det finnas ett väldigt stort mervärde.

Öppningen till vänster om spisen är inget fönster, utan en dörröppning till hallen.
 
Redigerat:
mhg_3 skrev:
En upphöjd DM är guld för arbetet i köket, du har avställningsyta ovanpå DM. Jag håller med om att det är bra med arbetsyta mellan spis och diskmaskin och jag tycker inte att spisen står optimalt heller som jag skrev, här handlar det om att prioritera det man själv tror blir bäst för en själv. Jag hade nog bytt plats på spis och DM om det inte går att få en häll på köksön + en liten ho där? DM där spisen nu ligger skulle innebära ett bättre skydd mot att se disken från matbordet dessutom.

Baa mina åsikter, inget att bry sig om om man inte tycker de är vettiga :D
Jag skulle väldans gärna ha en upphöjd diskmaskin, men har inte fått till det. Verkar oerhört praktiskt, dessutom tycker jag att det är otroligt snyggt med den skåpshöjden... Arbetsytan är dock högprioriterad. Idag står det en kyl där diskmaskinen är inritad och jag saknar en yta just där.

Att byta plats på spis och disk är en bra idé, vore skönt att slippa se eländet. Vi har dock fäldigt flack taklutning, så vi har uteslutit att ha fläkten nära ytterväggen. Har dock inte kollat upp vinklar ordentligt (ren slöhet)... Du har sått ett litet frö här.

Köksön har vi tänkt för brödbak, hackande och dylikt. Gärna i grupp. Jag tycker en häll tar för stor plats och gör det mindre praktiskt att hänga runt ön. Sedan beror det ju på vilken typ av matlagning man ägnar sig åt. Jag står sällan särskilt länge vid spisen, men ägnar desto mer tid åt att skära grönsaker och knåda deg. Då kan det vara trevligt att se ut genom fönstret, eller ha barnen sittandes intill.

Jag har bett om åsikter och värdesätter alla, även de jag förkastar:)! Vill minimera risken för att vi efteråt står där och undrar "varför tänkte vi inte på det tidigare, nu är det ju försent.."
 
Jag gillar inte riktigt planlösningen men sedan har jag inte hela bilden av resterande rum framför mig och slutligen finns säkert en annan smak hos mig:). Men jag ger mina förslag ändå och kör bara på utifrån vad skallen säger just

Inte haft något där du planerat kylen/frysen, utan endast skåpet precis runt hörnet, ovanför "C".

Kyl/frys har jag satt vid väggen där spisen är planerad. Där blir de lite undangömda, nu antar jag att utsikten genom fönstret där inte är vacker för jag skärmar av köket lite därifrån :). Vasken och resten av skåpen får vara kvar på "A" väggen.

Sen hade jag svängt köket vidare längs med väggen fast utan några övre skåp. Efter det en 90 gradare så bänken hade sväng in ungefär vid slutet av den planerade köksön. Hur långt ut bänken hade gått är väl lättare att klargöra när man ritar upp det men där ska givetvis vara gott om utrymme så det går att gå in i köket utan att det är en smal gång dit. I alla fall hade jag på den sista delen av bänkytan satt spisen och sedan en frihängande fläkt. Lite förhöjt liv på baksidan av bänkskåpen också så inte stekfett och liknande sprutar iväg.

Hoppas det går att luska ut hur jag tänker trots den relativt dåliga förklaringen :). Hur som så hade man enligt mig fått en bra kökslösning. Kylskåp nära vask, spisen rakt över från vasken osv. Problemet blir väl att ugnen inte blir upphöjd...
 
Redigerat:
Mikael_L
sillamor skrev:
Öppningen till vänster om spisen är inget fönster, utan en dörröppning till hallen.
Ajdå, det var synd, för jag hade precis börjat planera att sätta in diskbänken där ... :P
 
jag tycker att du har fått en riktigt bra planlösning utan att vända upp och ner på vvs som kostar. Jag gissar att ideen var att öppna upp och ta bort köksbordet och anordna en större matsalsbord där ni äter till vardags och kan duka till fest. Att ha 2 matbord i en öppen planlösning blir ju en slöseri med boyta och pengar. Väggen med högskåp tycker jag om och förstår ditt problem. Du kan överväga att sätta 2x fyl/frys så kanske får du fler modeller att välja emellan? Sen är det praktisk att ha kyl på högre nivå och frysen nere, går en av av dom sönder så har du fortfarande båda funktioner kvar i den andra. Temperaturer i kyldelar kan ställas på olika nivåer så blir det klart vilka varor finns i vilken halva :).

Det är svårt att få alla dom högskåp och K/F att linjera snyggt i våg så det är kanske bäst att medvetet ordna det olinjerat, kanske blanda fritt vita och träluckor med olika mått och få lite liv i skåpsväggen .... blir lättare att få det ihop till en "egendesignat" enhet, tycker jag :). Sådant blandning kan lyckas om mananvänder släta luckor.

En platsbyggd sittbänk kan bli en bra lösning om det finns plats för benen under skivan... kanske smalare skåp under ö- bordsskiva?
lycka till med köket!
gaia
 
Min enda tanke är att det kännns väldigt trångt och intryckt mellan kyl / dörr / spis. Det hade känts mycket större och luftigare om du bara hade haft underskåp längs den väggen där kyl/frys är. Alt några liggande överskåp.
 
Och en personlig erfarenhet från upphöjd ugn. Nu har inte vi det här hemma men hos svärmor och syster. Det är att jag som inte är så lång har VÄLDIGT lätt för att bränna armarnaoch där omkring på ugnsluckan eftersom den är så högt upp. Sen är det otroligt lätt för barnen att komma i närheten (under den) och sträcka sig utan att man ser det. En ugn i golvhöjd kan man iallfall blockera ungarna med röven i vägen ;-) haha
 
Tackar för alla synpunkter hittills. En del har lett till lite förändringar.

Nu står det mellan två förslag (med överskåpsvarianter bli det fyra). I båda har köksön vänts från fönstret och kylen och frysen skjutits närmare centrum.

Var förresten på Ikea häromdagen för att kolla in luckorna en sista gång. Det kändes jättetråkigt, så nu är köket brunsvart Nexus istället. Väntar på ett prisförslag på samma lösning från Kvik med Mano Sera-luckor nere och vita högblanka väggkåp. XXL-stommar i underskåpen. Vi hade ju ändå tänkt skjuta ut stommarna 10 cm, varför inte ha lådor som är 70 djupa istället. Väldigt sugen på det, hoppas att det inte är för dyrt... Att stommen är högre är ju perfekt också eftersom mannen är av det längre slaget. 21 cm höga socklar som finns på ikea är inte så snyggt tycker jag. (har ritat med 16 cm)

Förslagen presenteras i varsitt inlägg så att de inte blandas ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.