Vi har tänkt oss att äntligen ta itu med köket i sommarstugan. När köket byggdes så fanns där inte rinnande vatten, kyl/frys, elspis, mikro, diskmaskin. I takt med att mänskligheten uppfunnit dessa nymodigheter har dom tagit plats i köket vilket lett till kaos.

Jag bifogar två skisser över hur det ser ut idag.

Ytterligare ett problem är att, det som en gång var en köksingång, idag är husets huvudentré. Det gör att vi har sveriges sämst planerade hall i sveriges sämst planerade kök.

Jag har vänt och vridit på olika alternativa lösningar och har kommit fram till det ni kan se i de två bifogade skisserna. Jag är jättenyfiken på vad ni har att säga om mitt förslag!

Värt att tänka på:
- Vedspisen vill vi ha kvar (däremot funderar vi på att lägga en stor bänkskiva på så att man kan använda den som arbetsyta)
- Det är inte några problem att dra om V/A och el.
- Alla dörrar går utåt.
- Fönstren ligger 80cm från golvet så det kan bli knepigt att ha något framför.
- Vi behöver inte ha plats för porslin/glas eftersom det finns i matsalen.

• idag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • idag_3d.jpg
    Skapa konto
  • imorgon.jpg
    Skapa konto
  • imorgon_3d.jpg
    Skapa konto
ser mycket bra ut :). Märks att ni har bott/ använt stugan ett tag och vet hur ni vill ha det.
lycka till!
gaia

Jo, vi är ju tredje generationen som bor där nu och vi har lite andra krav än den tidigare generationen.

Samtidigt är det lätt att bli hemmablind när man bott på ett ställe i hela sitt liv. Därför är jag jättetacksam för alla tips och idéer som jag kan få.

Vi är "normalhändiga" och har fixat en del annat i huset men det här är ju våst största projektet hittills vilket gör att vi är extra glada för hjälp.

Vi var på IKEA igår och våra ritningar fick godkänt! Det enda som behövde ändras var bänkskivan till vänster om diskhon som måste vara minst 10cm för att träet inte skall spricka.
Vi hade egentligen inte tänkt att sätta igång med detta förrän nästa sommar men det kliar ju rejält i fingrarna nu. ;)

Efter lite drygt två år kan jag uppdatera den här tråden med resultatet! Vi började med renoveringen i slutet av förra sommaren och har tagit god tid på oss. Eftersom vi bara är i sommarstugan på helgerna har det tagit sin lilla tid men vi har förverkligat våra planer och allt blev precis som vi ville.

Före- och efterbilder finns på bloggen.

Det vi har gjort i korthet:
- En dörröppning har breddats till 2,40 m vilket gav en ljus och trevlig planlösning.
- Nya innerväggar i hela rummet för att kunna montera köksskåp och slippa treetex.
- Flytt av vatten och avlopp
- Helt ny eldragning
- Nytt innertak
- Slipade och hårdvaxade golv
- Nya köksskåp, bänkskivor och diskbänk
- Kakel
- Fläkt
- Ljusgrön färg på väggarna och vita fina lister och foder

Ett litet jobb för många här men för mig som inte byggt något sedan träslöjden har det varit en rejäl utmaning. Förutom el och golvslipning har vi gjort allt själva och totalkostnaden blev strax under 40.000 SEK.

Det som återstår är att få liv i den tråkiga murstocken som är till vedspisen vilket förhoppningsvis fixas under semestern.

Nu lämnar jag fältet öppet för frågor och hurrarop.

Snyggt!

Riktigt snyggt!
Grattis till ett lyckat projekt!

Jättefint! Bra jobbat! :)

roligt att få se bilder från ritning till verklighet :).
Jättefint! Vad är klädhängaren? :)
Ha en trevlig sommar utan renoveringar!!!!!
gaia

gaia skrev:
Jättefint! Vad är klädhängaren?
Menar du den som syns här?

gaia skrev:
Ha en trevlig sommar utan renoveringar!
Nejdu, det blir en hel del fix i sommar också. Först och främst skall ju murstocken putsas om jag bara lyckas redan ut vilken puts man skall ha.

Sedan är det ju ganska stor skillnad på det nyslipade golvet i köket och det gamla fernissade golvet i hallen...

Hej.

Bra jobbat, cred för att tråden följs upp!!!

Henrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.