Kök
Janus82: Om ni vill spara lite jobb kan ni överväga att måla om kaklet istället för att riva ner det. Vi målade kaklet i vårat kök för snart 1,5 år sedan och det ser fortfarande perfekt ut. Dock så bör man nog vara medveten om att en sådan åtgärd inte håller för evigt men om ni vill skjuta på en riktig köksrenovering ett antal år så kan det kanske vara en idé. Det var helt vanlig
daugaard: har försökt hitta en fläktkåpa cylinda trinda utomlands, men hittar inget cylinda alls? går cylinda under annat varumärke utanför sverige? den kostar typ 5-6 tusen i sverige så skulle va gött o kunna köpa billigare någonstans!
kungmidas: Det kan mycket väl gå att göra hål där också... Men jag gjorde faktiskt så, att jag beställde maskinen och skippade att köpa till installation, så får jag se när jag fått maskinen vad som behöver göras/köpas. Tack för alla svar!
prototypen: Det finns två sorters ljud, ett pipande runt 20 000 Hz som egentligen ska ligga ovanför hörbarhetsgränsen men en del hör det iaf eller så ligger frekvensen för lågt. Det är konstruktionen så påverkar detta. Det andra ljudet är 100 Hz och är dubbla nätfrekvensen, det kan man känna om man lyfter lite i handtaget på kastrullen. Det ljudet kan komma från att hällen eller kastrullen
TeroM: [citat] Absolut :) En sticksåg för några hundra hade jag även då men det var ingen som jag skulle velat försöka såga rakt i en bänkskiva med. Några hundra och rakt i samma mening funkar inget vidare. 2kW fräsen gav garanterat ett bättre resultat. Sen är det väl så att man skall alltid använda så mycket verktyg som tillfället kan tänkas rättfärdiga?
Travis: Tack för era svar! Det är lägenhet vi bor i, men det är inget höghus, utan bara tre våningar och ser mer ut som radhus. Jag vill helst undvika att köpa en ny fläktenhet eftersom den vi har fungerar bra. Jag hittade faktiskt några fler kåpor utan fläkt, men dessa kostar ju mer än de billigare vanliga frånluftsfläktarna man kan köpa. Ett annat alternativ är ju att ta isär den
Paul-Staffanstorp: De flesta "mindre" kökstillverkare kan alltid ordna speciallösningar. Smedstorp kök är en sådan som jag känner till.
alexforum: Ingen som har koll på om Kysan's problem gäller även de matta luckorna? Kanske får ta mig ut till Ikea helt enkelt...
Suhagg: [citat] Hittade en Thermex till slut. Har takmonterad motor.
Misse: Vet att detta är en väldigt gammal tråd men jag skulle också vilja veta om något om dessa tre märken är "bättre" än övriga vad gäller kvalitet i förhållande till pris etc?
thomas33: Jag köpte ett sett med olika slipmedel och polerskivor på Jula. Körde över diskbänken flera gånger och såg hur den blev blankare för varje gång. Avslutade med Autosol, men upptäckte att jag nog skulle täckt över omgivande ytor. Inte alls lika kul att putsa en nyinköpt spis, där det fastnat en massa smuts från diskbänken!
gnoll: Hej! Jag torkade upp vattnet på botten av maskin och satte igång den på nytt och då upptäckte jag till min fasa att vatten läckte från undersidan av diskbehållaren, nästan rakt ovanför vattenvärmaren...:thumbdown: Maskinen är bara 6 år gammal och har fått en allvarlig skada redan. Ska slita bort skyddsduken(svart) och se om man kan svetsa hålet(lite knepigt med rostfritt men inget
slacker: Svenska Nordic Tech tillverkar på beställning med eget ritprogram på deras sida - Har själv en ho från dem men det fick bli en standard i slutändan... http://www.nordic-tech.se/
sinuslinus: Var bor du? Kanske går att hitta hos grossisterna Tex Sigvard Spångberg (Stockholm) CEOS (Norrköping) Fredricsons Trä. En kompromiss är att skarva två skivor. Valnöt är det klassiska valet men bilden skulle också kunna vara betsad ek eller liknande.
Volatyle: Precis, jag vill alltså inte göra några ändringar på grundutförandet utan jag är inte så förtjust i luckorna/lådorna som ingår i vit kvadrat - dessutom vill jag troligen ha fler lådor istället för luckor och lite sånt. Förresten, varför är det mer eller mindre omöjligt att få fram del för del på kökstillverkares hemsida? Jag har t.ex noterat att vissa har ett inbyggt
JonasSun: http://www.fjaraskupan.se/produkter/inbyggnadsprodukter/ De här fungerar fint. Kontrollpanelen kommer för övrigt med en rätt lång kabel så du kan sätta den vart du önskar på konstruktionen.
rqx: Ja det var det jag misstänkte. Så i princip skulle jag kunna skarva ner rören utanpå väggen, bygga en liten låda att ha framför som går att ta bort?
Joachim: Tack för alla tips! Skall väga detta alternativ mot en vanlig bänskskiva och en större inbyggnadsho.
AndersS: Skruva dem underifrån med någon vitlackad skruv. Köpte en kartong Grabber för tjugotalet år sedan till sådana arbeten med vita skivor. Sjävförsänkande huvud som gör att den blir helt plan med ytan och det blir bara några streck som syns av stjärnhuvudet. Fungerar också bra till att dra samman stommar till köksskåp/garderob så man slipper de stora plastplupparna och man slipper då
Misse: Så där - nu är blandaren vald! Det blev den här men i "matt" utförande: [bild] Förstår inte varför bilden kommer med två gånger...
Segge: Valfri kökstillverkare eller vitvarutillverkare. Electrolux har en webbshop och tror deras plåtlådor för ändamålet går att beställa. Jag har HTHs överskåp med ventilerad rygg ovanför kyl och frys.
pinebar: Någon som fick tag i dessa dämpare någonstans? Jag har också försökt på IKEA och de tycker inte att de har garanti på så små obetydliga saker som låddämpare. Man kan ju alltid köpa en ny lådinsats inklusive dämpare enligt dem :x.
KnockOnWood: Intressant problem! Förr hade vi lysrörsarmaturer under bänkskåpen, vilket gav ett utspritt, reflex- och skuggfritt ljus. Nu har vi spotlights, som är ett fåtal punktvisa ljuskällor, och därför bländar. Ungefär som helljusen på en mötande bil i mörkret. Det stora felet är väl tyvärr att spottarna är felplacerade, så att ljuset speglas mot köksmästarens ögon. Spottarna kan
IngMatt: Mikro är mer vanligt nu och värmer knappt. Vi har 3-glas och det blir kallare i köket med bara en radiator och 2 fönster. I ett hus körde jag med ugnsluckan öppen när det var som kallast.
cullberg: Det är nog som tidigare sagt, en duktig snickare löser det innan man lägger på bänskivan!
Lassse: Håller med dig det går aldrig att spara in led kostanden på ström kostnad idag då den är för dyr i inköp. Det billigaste kommer garanterat bli klassiska lysröret som också är väldigt effektiva. Men om man vill ha spot PGA att det ser modernare ut direkt under skåpen. Och jag har inte plats för en skyddande värme kåpa. Då kan man max använda sig av 10 W spot. Detta ger dig kanske