Hej!
Jag behöver råd/åsikter om pågående köksplanering.
Idag har vi ett långsmalt kök med endast ett litet överskåp som skafferi, samt halvskåp kyl och frys. Detta har på tok för litet för oss så vi funderar på att bygga ut köket. Jag hade en väldigt bra idé (tyckte jag) att ta ner en vägg mellan kök och matrum och sätta upp en vägg i vinkeln mellan vardagsrum och matrum, med en fin öppning/portal eller så. Slå gärna ett öga på bifogad skiss så förstår ni bättre (jag ber på förhand om ursäkt för min något kluddiga och totalt skal-befriade skiss men jag hoppas ni får en känsla för hur det ser ut iallafall.)

Nu till problemet - det visade sig att väggen jag vill ta ner är bärande. Det var liksom en bärande vägg inbyggd i nuvarande vägg (surprise surprise, huset är från 1909 och inga ritningar finns). Jag är ganska övertygad om att ta hit en konstruktör och allt vad det innebär med att sedan ersätta denna med bjälke osv kommer kosta mer än vad det är värt... Om det ens skulle gå att göra, föregående ägare har redan gjort en del åverkan på andra bärande konstruktioner.
SÅ tillbaka på ruta noll och det enda sätter jag ser att vi kan få plats med skafferi och fullskåp kyl och frys är bifogad skiss. Jag vill fortfarande få till ett enhetligt kök och därmed sätta upp en vägg i vinkeln vardagsrum/matrum men utan öppning denna gång för på ett bra sätt kunna ställa bord och stolar så långt mot väggen som möjligt för att inte springa in i dem på väg till skafferiet.

Tror ni att jag:
- kommer bli galen på att jag inte kommer kunna gå in mellan vardagsrum och matrum/kök när jag är van att springa där?
- kommer bli galen på väggen som gör att jag måste gå en extra sväng till skafferiet?

Åsikter mottages tacksamt!
Mvh Helena
WP_000505.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej ...
Det framkommer inte var eller hur köket ligger i huset.
kan du lägga in en skiss på hela planlösningen och gärna en bild på huset
så jag kan se vilken vägg som är bärande , så jag inte kommer med felaktiga
råd eller förslag.
Vänligen
Eti..

Testa skärma av där du funderar på att sätta en vägg med en rad flyttkartonger, en liggande hylla eller liknande, möblera om, låt det gå en månad och bedöm sedan om du blivit galen?

Är det du kallar matrum där det stora hörnskafferiet är?

Tag bort det!
Då kan du ha matbordet vid fönstret och får lite bättre svängsum.

Skafferi finns det ju plats för i köksdelen, längst ned till vänster på skissen.

Och en öppning i den nya väggen mellan vardagsrum och vardagsrum är inte fel.
Med för små rumsdelar blir det lätt kyffigt.

PS
Lite mått på en ritning skadar inte.
Nu får vi ju gissa oss fram...

Hej alla!
Tack för visat intresse för denna tråd. Jag vet att skissen är hemsk, jag ska försöka ge er lite mer detaljer senare idag från köksplaneringsverktyget. :)

Svar till etiol:
Jag har fått tag i tidigare ägare som bekräftar att väggen är bärande. Det är den vägen man får gå när man är snål med konstruktörskostnader och inte har några ritningar :D. Men jag har kontaktat Bygg- och planenheten hos kommunen för att se om de har något i sitt arkiv. Spännande att få se hur som.
Men jag vill ändå visa dig lite mer detaljer. Huset är som sagt byggt 1909 men utbyggt under 70-talet. Orginal-huskropp var egentligen inte mer än vad du ser är vardagsrum/matrum och kök idag + ovanvåning. Jag fokuserade så mycket på köksdelen igår så jag missade att visa var fönstrena sitter i vardagsrummet, vilket skulle ha givit dig en bättre bild.
Men se nedan - det här är vad vi har fått berättat för oss:
I samband med utbyggnaden togs den gamla entrén bort samt trappan till ovanvåningen flyttades till den nya hallen. Själva trappdelen var en bärande konstruktion och när den togs bort fick de sätta upp en järnbalk i taket i vardagrummet. I och med detta så tror jag det inte är en sån bra idé att ge sig på ännu en bärande del i denna gamla originaldel av huset...
Mvh Helena
bärande väggar.png
Skapa konto

@pixial - jag är redan halvt galen på att inte få plats i nuvarande skafferi och kyl/frys så jag är lite oroad över det ev. resultatet av ditt föreslagna test... :cool:
Nä, men det är faktiskt något vi planerar att göra, tänkte bara höra mig för lite här först hos alla kloka människor om ni har några råd att ge!

Hej igen..
Det är inga problem att ersätta en bärande konstruktion Bara man gör rätt.
Nu har jag inga mått på ditt kök , men jag har ändå skissat lite...
Kök.jpg
Skapa konto

Du behöver mer skåp och bänkar för att köket skall bli mera komplett ..
Eti..

En snygg limträbalk kostar inte så mycket .
och man gör jobbet för dagen .
Eti..

Tack Eti för skissen! Den fick mig att inse att det nog är bättre att ställa kyl och frys där du har placerat dem :).
Nedan kommer lite nya skisser med mått osv.

Så här var det alltså tänkt från början om vi tar ned den bärande väggen, men jag inser nu att det kanske skulle bli lite trångt med matplats mitt emellan skafferi, kyl och frys samt öppningen till vardagsrummet:

köksplanering_utan_vägg.png
Skapa konto

Nu så skulle det istället se ut typ såhär. Vi har en liten bit murstock som kommer in i matrumsdelen, och funderar därför på att sätta väggen mot vardagsrummet lite längre in än planerat från början så kyl och frys blir "infällda". Som ni ser finns det nu gott om plats för ett skafferi med, som kommer vara ett platsbyggt större hörnskåp. Vi funderar även på att ta bort fönstret i köket och ersätta nuvarande altandörr med en bredare dubbeldörr istället. Det skulle släppa in mer ljus samt att vi kan flytta in skåpet mot väggen/få plats med mer skåp och arbetsyta än vad vi har idag.

Det enda som oroar mig lite är att vi bara kommer ha en öppning in till köket och den är endast 75 cm bred... :confused:
köksplanering båda rummen.png
Skapa konto

Redigerat:
Och här kommer lite 3D-bilder för den som är intresserad.

Sett från öppningen till matrummet:
kök_sett_från_öppning_till_matrum.png
Skapa konto

Bärande vägg (sett med ryggen mot spisen):
skåp_på_bärande_vägg.png
Skapa konto

Matrum sett från öppning mellan kök och matrum:
kök_från_öppning.png
Skapa konto

Hej igen..
Detta ser mycket bra ut
men jag har kladdat lite på din ritning..
köket ..2.jpg
Skapa konto

ritat in ett skafferi ....det blir stort och bra...

sen får du ett mera öppet kök om du sätter en limträbalk ..

limträ.jpg
Skapa konto

med en stolpe i vardera ände som håller balken på plats..

vilket ritprogram använder du ???
Eti..

Hej!
Ursäkta sent svar. Jag önskar jag hade mer tid att pyssla med sånt här. :)
Jag skulle också vilja få till en större öppning, men vi får se hur vi gör med det. Är lite feg och undrar om det kanske är bäst att låta den bärande konstruktionen vara helt och hållet. Oavsett kommer vi bara att kunna göra öppningen större åt motsatt håll än vad du har ritat ut för just den lilla väggbiten är murad (se bild nedan).

Fick för övrigt svar från Plan- och byggenheten igår att det inte finns en enda ritning på vårt hus. Inte ens från utbyggnaden från ca 70-tal... hmm

Tack för den uppdaterade ritningen! Jag använder Ikeas ritprogram samt klipper och klistrar lite i det med några andra funktioner jag har på datorn. Ganska bökigt är det, har du något förslag på bättre, gärna gratis, verktyg?
Mvh Helena

WP_000507.jpg
Skapa konto

Hej
Tänkte mer på att få en helhet och mera luft i köket , men du kan köra som
du gjort på ritningen ..den lösningen är helt BRA ..
Nej jag har bara Paint, det var därför jag frågade.
Lycka till med köket.
Eti..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.