Jo, det förstår jag. jag tänkte mer på att det kan "sätta sig" i väggar eller så.. Vart kan man köpa sådana andningsskydd med p3-filter?

Det beror säkert lite på typ av kök men från mig som precis rivit ett platsbyggt gammalt kök så kan jag tipsa om att se till och köp en tigersåg och hyggliga blad till den. För mig var den guld värd.

Är det ett gammalt ikea-kök eller å behövs det nog inte dock.

Låter som om många tror att det handlar om att riva ett kärnkraftverk....

Gör som alla andra hundratusentals köksrivare

Stäng av vattnet
Kofot
Handskar
Munskydd
och om platsbyggt så förenklar tigersågen enormt.

Gör det lätta först så blir det svåra lättare. Dvs börja med att ta bort luckor och lådor. Sedan vitvaror. Ställ skiten utomhus eller där det är ur vägen. Sedan bort med bänkskivor och diskbänk.

Om det är lösa hyllplan är det skivmaterial, är hyllplanen fasta är det platsbyggt (oftast). Är det separata skåp av skivmaterial så kolla efter plastskruvar/muttrar som sitter i sidostyckena för att hålla ihop skåpen och ta bort dom så skåpen kan lyftas ut individuellt. Annars får du lyfta ut sektionerna hela. Är det betongvägg sitter ofta slagspik genom regeln i bakstycket, annars en skruv. Slagspikar kan man dra ut med kofot om man gröper ur lite med stämjärn men annars är det en bra ide att borra runt den med hålsåg så sektionen släpper från väggen och så kommer du åt bättre med kofot sedan. Räcker med billigaste minsta modellen från Biltema (20-178).

Rent allmänt gäller som många redan sagt att använda minsta möjliga våld. Förra helgen rev jag ett stort kök (för at återanvända) från -89 med högskåp, cirka 10 under- och 10 överskåp, inbyggd fläkt och vitvaror på 5 timmar med en kompis så det tar inte mer tid att tänka i stället för att använda våld. Sedan blir det så mycket lättare att sätta upp det nya köket om underlaget inte ser ut som en krater.

/Anders

Tack så mycket för alla tips! Ska bli ett nöje att riva nu ��

Nimajneb skrev:
Låter som om många tror att det handlar om att riva ett kärnkraftverk....
Haha! Skulle vara jag det då? Valet står alltså mellan att lyssna på en nervös paragrafryttare eller ett grönt troll med knölpåk.

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Pära skrev:
Haha! Skulle vara jag det då? Valet står alltså mellan att lyssna på en nervös paragrafryttare eller ett grönt troll med knölpåk.
Nu tycker jag iofs inte att du framstått som någon "nervös paragrafryttare" men jag är (motvilligt ;)) beredd att hålla med det gröna trollet, det är inget kärnkraftverk utan riv på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.