Vi ska kakla om i köket och tänker spara fixet på en vägg. I nuläget har vi slipat/skrapat ner det som sticker ut mer än det övriga fixet. Dvs. all fog är borta.

Min fråga lyder: vilket spackel skall jag använda för att skapa en slät och hållbar yta innan jag kaklar på nytt?

Hälsningar
Christian

T
Fix!

Gör det lätt för dig och spackla med vanligt fix, tänk bara på att om det är stora håligheter så kommer fixet att sjunka in, bara att dra på ett lager till dagen efter så är det fixat.

Fixat! Fick samma svar hos kakelåterförsäljaren, så jag gick på det! Tack för svaret :)

Dom försökte sälja på mig två 5kg burkar (tot. 10kg) för 298kr. Det skulle räcka till 'spacklingen' och lite till. Så kunde jag köpa resten när det var dags att kakla.

Men då såg jag att de hade en 20kg säck av samma fix för 315kr :mad: Vad tror ni jag köpte? Då räcker det till allt och lite till.

/Christian

Nu har jag spacklat med fix vilket gick jättebra. För säkerhetsskull så körde jag på primer före. Nu är dock min fråga om jag kan skippa primern då jag måste spackla lite till på det nya släta fixet? Helst ville jag vinna lite tid och slippa primern, men bara om ni tror att jag kan göra detta riskfritt.

Fixet heter Weber 610 DR

/Christian

Men räknas fix som starkt sugande? Vad är då inte kraftigt sugande men som ändå inte går under "icke sugande"?

Antingen suger det, eller så gör det inte :p

/G

Starkt sugande brukar man säga om tex gamla betonggolv, lättbetong medan tex spånskiva, puts, golvspackel och gipsskivor, är mindre sugande...Fix tolkar jag som mindre sugande, kolla med Weber eller återförsäjaren om du vill vara helt 100.

Tusen tack för tipsen och idéerna! :)

/Christian

Paul-Staffanstorp
Behöver inte primas men å andra sidan tar det max en timme att torka så du sparar ju ingen nämnvärd tid på att skita i det ;)

Du skriver att du hittat en stor säck med SAMMA fix som "burkarna" innehåller men det gör mig nyfiken på vilken sort detta är som finns både färdigblandad och oblandad i säck ? :)

Gick ju bra det där :) Lite småpill med belysning och diskmaskinsbyte kvar bara.

IMG_8145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(18).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/G

Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Verkligen rejäl skillnad... snyggt :)

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Verkligen stor skillnad!
Bra jobbat! :)

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Det blev riktigt bra, tummen upp :)

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.