Byggahus.se
Efter mycket vånda har vi nu bytt ut våra gamla AEG kyl/frys mot rostfria Siemens KS36VAI40 och GS36NAI30, det har säkert tagit 2 år innan vi bestämde oss.

Tyvärr stämde väl inte allt......

Med elektronisk temperaturkontroll kan du ställa in exakt temperatur i kylen och frysen. Temperaturkontrollen finns med tre olika displayutföranden LED, Digital eller LCD. På Digital-displayen och LCD-displayen kan du ställa in temperaturen i steg om 1 grad. På LED-displayen i steg om 2 grader. Ju mer exakt temperaturkontroll, desto bättre är det för dina livsmedel.

Efter kontakt med service så är det inte grader som ställs in utan steg, så just nu har vi inställt på steg 2 och har då 4-6 grader i kylskåpet.

Dynamisk kylning med kylfläkt
Jo nog finns det fläkt i alltid, det låter som en gammal PC från 80 talet.

Men den största missen är ju att dörren inte stängs med automatik, de senaste 5 kyl/frys i olika hus/lägenheter vi har haft har alltid stängt sig själva, men dessa dörrar stannar i öppet läge så man måste verkligen trycka till dörren så att den inte står öppen.

Sen deras: Dörr i rostfritt stål easyClean, sidor i Krom-inox-metallic
denna fungerade absolut inte lika bra som ASKOS rostfria på vår diskmaskin som är rena drömmen jämfört med Siemens (Tyvärr har dom slutat tillverka kyl/frys hos ASKO)

Så för er som ska köpa nytt och tycker ovanstående punkter är viktiga får nog leta någon annanstans, tyvärr så är ju kyl/frys sällan igång så att man kan höra FLÄKTEN.
Och dörrstängningen hade jag för mig att vi kollade på men tydligen inte.

En annan sak vi inte tänkte på är att dessa skåp är 5 cm djupare än de gamla så dom står ut lite mer, vi tittade mer på bredd och höjd.

/Leffe

• Gilla
loorre
  • Laddar…
Hej

Kan tyvärr ansluta till listan på inte nöjda kunder. Samma frys men liknande kyl KS36VAI31.

Fläkten låter på tog för mycket och för ofta. Kylen är mer störande än frysen. Siemens har nu vart här och bytt fläkt men svårt att tro att detta gör någon skillnad.

Dörrarna går inte att låsa vid 90 grader. Har man en ugn bredvid som står öppen och luftar slår det i. Öppnar man båda åt samma håll får man märken på dörren från den andres handtag.

Mvh Olof

Redigerat:
legul skrev:
Men den största missen är ju att dörren inte stängs med automatik, de senaste 5 kyl/frys i olika hus/lägenheter vi har haft har alltid stängt sig själva, men dessa dörrar stannar i öppet läge så man måste verkligen trycka till dörren så att den inte står öppen.
Vill minnas att det är ett krav att dörren ska gå igen automatiskt. Det va nån som sa det när jag klagade på kylen på landet. jag är rätt osäker, men kanske värt att kolla upp?

Är det så kan du klaga och få den utbytt eller lagad.

/D

Både jag och brorsan har Siemens, för sista gången...

dannan skrev:
Vill minnas att det är ett krav att dörren ska gå igen automatiskt. Det va nån som sa det när jag klagade på kylen på landet. jag är rätt osäker, men kanske värt att kolla upp?

Är det så kan du klaga och få den utbytt eller lagad.

/D
Jag har frågat Siemens och deras dörrar är inte gjorda med automat stängning.

legul skrev:
Jag har frågat Siemens och deras dörrar är inte gjorda med automat stängning.
Tittade på dessa häromveckan, letar nu vidare. Tack för tipsen :)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Hej!

Har nu positiva nyheter. Ett par dagar med ny fläkt. Vilken skillnad! Visst fläkten går mycket men ljudnivån är nu helt annat. Dovare ljud och betydligt lägre.

Leffe, reklammera och ta ut service medans du har garanti!

Mvh Olof

Tack det ska jag göra.
/Leffe

Jag har Siemens och är nöjd så länge. Kan säga att jag hade elektolux sist och diskmaskin, kyl och frys var dem dyraste på den tiden i affären. Jag har haft så mycket problem med diskmaskin,kyl och frys att det inte går att fatta att det är sant. Jag har sett diskmaskinen fixas så många ggr att till slut slutade jag ringa och började fixa den själv:) det jag vill säga med det här är att det är så med alla märke. Idag har jag Siemens vita våtvaror och jag älskar vitt. Man behöver inte polera och greja med dem så mycket.

Har just fått hem svarta Siemens vitvaror. Tycker, som någon påpekar, att kylen låter på tok för mycket. När fläkten drar igång låter den lite som ett propellerflygplan, naturligvis inte lika högt, men samma ljud. Låter även som den "gnäller och knackar" lite lågt ibland. Tycker inte att det är ok när de är helt nya.

Någon annan som upplevt det?
Kanske skulle funka att byta fläkt på garantin?

EDIT:
Hmm ligger just nu och lyssnar och fläkten drog just igång. När den är igång hörs även ett konstant knarrande ljud och med jämna mellanrum även ett gnäll.
Det här knarrande ljudet stör mig!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.