Jag ska kakla en köksvägg som är lite ojämn med lite utbucklingar på och undra hur jag ska göra innan jag ska kakla har funderat på om man bara kan sätta en typ gipsskiva eller osb-skiva rätt på betongväggen och undrar vilket tillvägagångssätt och material som skulle vara bäst. skulle vara mycket tacksam för snabb hjälp.
DSC_0181.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0182.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag satt renoveringsgips med konstruktionslim och sedan kaklet med samma lim. Sitter som berget, och blir säkert jättekul att riva bort sen.

Hade en väldigt ojämn vägg av betong som utgångsläge, och resultatet blev kanon!

Gör en skrapspackling med kakelfix först, så jämnar du ut väggen. Alternativt kör du med gipsbruk innan, då är det dessutom slipbart innan (om du inte är så haj på skrapspackling!)

Ok tack för tippset blir nog så jag gör då. Har bara några frågor till.

Finns det ingen risk att limmet inte får fäste överallt då det inte är så jämt eller det kanske inte gör något om gipsskivan inte har kontakt överallt?

Renoveringsgips antar jag att du menar det som är 6 mm tjock eller?

Sen har jag redan köpt fix och jag antar att det går lika bra med det till kakelplattorna ivarjefall eller kan man använda fix till att fästa gipsskivan också?

Nu får jag säkert på fingrarna av någon, men jag anser att det inte är några problem om gipset inte fäster emot hela väggen, om du skulle råka gå någon grop eller så. Ja, körde med 6mm. Du kan ju ta tjockare om du vill ha lite styvare.

Skulle inte fästa skivan med fix.

T
Vad ska annars skivan fästas med?

Självklart ska den fästas med fix, blir hårt som betong efter att det har stelnat. Men i TS fall hade jag skippat skivan då underlaget inte är så ojämnt om man kollar på bilderna. Blanda fix och spackla över ytan istället med en bred spackel.

Vad för storlek ska du ha på kaklet?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
ok tror ändå jag ska köra på en skiva på ena väggen iallafall då det är ganska stor glipa mellan vägen och bänkskivan så fäster jag denmed fix. kaklet är 20x40

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.