Tydligen skapar magneten förluster när den rör sig längs med omagnetiska metaller, så den ska falla sakta längs med dörren.

I
Helt rostfritt är dyrt och svårbearbetat. Genom att legera med andra metaller kan man tillverka billigare samt i vissa fall få en bättre, för ändamålet anpassad produkt, som ex köksredskap som behöver egenskaper som vass egg, fjädrande, tillbehör till köksmaskinen. Att äldre bestick, mina grytor (NilsJohan) från 70-talet, disbänken från 80, är absolut rostfritt , var kanske som att skjuta harar med elefantbössa. Vill man sätta lappar på en helt rostfri yta kan man ju använda häftmassa, sitter skapligt fast och är ändå lätt att få bort samt går att använda otaliga gånger.

Var sätter man inköpslistorna och vykorten från Kanarieöarna?
Men vilken dålig fantasi ni har här i tråden, är det det roligaste ni kan komma på att sätta på kylskåpet? :)

thomasx skrev:
Men vilken dålig fantasi ni har här i tråden, är det det roligaste ni kan komma på att sätta på kylskåpet? :)

Vi försöker ju bara vara rumsrena. Det är ju ett familjeforum :o

Nu vill vi se en bild på vad som sitter på din kylskåpsdörr!

Lägger du upp en oförfalskad bild så skall du få se min :)

Förresten, spisfläktens rostfria "pelare" är också utmärkt att sätta små recept på.
Undra om jag inte skall fotografera den till köksbildtävlingen :rolleyes:

ullberg skrev:
Hepp, här tycker jag det kom ett exempel på när rostfritts ev. slakthuskänsla kan bli något positivt, det där gillade jag! Finns det fler bilder från det köket? Ser härligt industriellt ut!
/U
http://www.byggahus.se/forum/kok/114680-planlosning-litet-kok.html#post825234

När det gäller skojiga saker att sätta på kylskåpet är jag lite förtjust i sån där självhäftande film. Borde inte ett tjusigt motiv hindra att man täcker över det med magneter, kom-ihåg-listor och annat löst?
http://cdn.trendhunterstatic.com/phpthumbnails/147/147014/147014_2_600.jpeg

I
KnockOnWood skrev:
Vi försöker ju bara vara rumsrena. Det är ju ett familjeforum :o

Nu vill vi se en bild på vad som sitter på din kylskåpsdörr!

Lägger du upp en oförfalskad bild så skall du få se min :)

Förresten, spisfläktens rostfria "pelare" är också utmärkt att sätta små recept på.
Undra om jag inte skall fotografera den till köksbildtävlingen :rolleyes:
Aha, sätta på, inte sätta på. Annars är det kanske coolt att sätta på ett kylskåp, kom bara ihåg att det måste vara äldre än 15 år.:cool:

ion skrev:
Aha, sätta på, inte sätta på. Annars är det kanske coolt att sätta på ett kylskåp, kom bara ihåg att det måste vara äldre än 15 år.:cool:
Oj vad trött jag var i natt :o

7310070025302 skrev:
[länk]

När det gäller skojiga saker att sätta på kylskåpet är jag lite förtjust i sån där självhäftande film. Borde inte ett tjusigt motiv hindra att man täcker över det med magneter, kom-ihåg-listor och annat löst?
[länk]
Ja en sån där skulle man vilja sätta på

I
Jo det var en färgklick. Risken är väl att man står å hänger vid kylen dagen till ända och ingenting blir gjort.

Mycket enkelt beskrivet:
Inget rostfritt stål är rostfritt, det är bara mindre obenäget att rosta. Grunden i allt rostfritt stål är järn. Järn kan förekomma i ett flertal faser - alltså olika kristallform på kornen i stålet. De viktigaste i detta sammahang kallas ferrit och austenit.
Det som gör rostfritt till rostfritt är en hinna av kromoxid. Grunden i rostfria stål är alltså en legering av järn och krom. Ett sådant stål är tyvärr i princip hopplöst att svetsa. Det har med järnets fasomvandligar att göra. Krom stör dessa. I rumstemperatur är dock ett sådant stål ferritiskt, dvs det fungerar att sätta en magnet på.
För att få ett lättsvetsat rostfritt stål legeras stålet även med nickel. Nickel är austenitbildare och gör att stålet vid alla temperaturer är austenitiskt (nåja, i alla fall alla normalt förekommande temperaturer). Magneter fastnar inte på austenit. Nackdelen med austenitiska rostfria stål är att de är mycket mjuka och inte går att härda. Därför används de inte till saker som knivar.
Vill man ha ett mer rostobenäget stål så legeras det även med mangan och en del andra legeringsämnen. Det går att göra med både ferritiska och austenitiska rostfria stål.
Huruvida en magnet fäster har alltså inget att göra med "hur rostfritt" ett rostfritt stål är utan det har bara att göra med om stålet är avsett att vara lättsvetsat eller inte.

En kylskåpsdörr är en typisk sådan produkt som kan vara vilket som - de flesta är förmodligen endast kallformade och behöver således inte vara svetsbara, medan en del har svetsade detaljer.

Frågar du efter en plåtbit på en plåtverkstad så får du däremot förmodligen en bit svetsbar plåt, dvs där magneter ej fastnar. Det är mest universal om man ska tillverka lite av varje.

Jag brukar passa på och kolla på kylskåpsdörrar på tex IKEA och liknande för att se hur det ser ut med fingeravtryck...ja det går att torka bort med bra medel...men jag är allt för lat för att torka av kylen varje dag för att det ska vara snyggt.....av samma anledning har jag inte spiskåpa i glas...eller glasbord.....har av samma anledning en grå bil för att slippa tvätta..... ;)
Att sätta upp saker med magneter på kylskåpet skulle jag aldrig komma på idén att göra.....

I
Jo, men det blir lite orationellt om vi inte skulle använda legeringarnas namn, även om dessa namn inget säger om vilka grundämnen som ingår. Mässing och brons finns inte heller. Det skulle då istället heta koppar-tenn och koppar-zink, ev lite mer om fler grundämnen ingick, samt åtföljt av blandningsförhållandet. Det är inte helt främmande, PNO, bland andra ger några exempel. Löd & svetsmaterial har för det mesta blandningen angiven. Jag tror det skulle bli ganska grötigt för en konsument att reda ut, inte minst för att det hos gemene man betraktas som värdelöst vetande. Jag för min del fortsätter klassa rostfritt efter hur magnetiskt det är, förutsatt att det är en metall med rätt färg,:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.