Har kollat in Ikeas lucka Laxarby och tycker den är rätt fin men för rosa.
Så här ser den ut: http://www.ikea.com/se/sv/images/products/laxarby-dorr__0163347_PE318561_S4.JPG
Detta är den gjord av:
Ram: Massiv björk, Tonad klar polyuretan/akryllack
Stoppning: Spånskiva, Björkfaner, Tonad klar polyuretan/akryllack
Provade att måla på ett lager vit snickerifärg utan att förbehandla.
Gick inte. Var bara att skrapa av med nageln. Gissar att det kunnat gå bättre om man målartvättat och sandpapprat. Men det kommer ju inte gå att sandpappra på profilerna ändå tänker jag...
Så vilken färg och metod ska man välja om man vill ha handmålade luckor som håller färgen. Tror inte sprutmåla är grejen eftersom vi vill att det ska se just handmålat ut.
Går det öht att göra om man är amatör?
Så här ser den ut: http://www.ikea.com/se/sv/images/products/laxarby-dorr__0163347_PE318561_S4.JPG
Detta är den gjord av:
Ram: Massiv björk, Tonad klar polyuretan/akryllack
Stoppning: Spånskiva, Björkfaner, Tonad klar polyuretan/akryllack
Provade att måla på ett lager vit snickerifärg utan att förbehandla.
Gick inte. Var bara att skrapa av med nageln. Gissar att det kunnat gå bättre om man målartvättat och sandpapprat. Men det kommer ju inte gå att sandpappra på profilerna ändå tänker jag...
Så vilken färg och metod ska man välja om man vill ha handmålade luckor som håller färgen. Tror inte sprutmåla är grejen eftersom vi vill att det ska se just handmålat ut.
Går det öht att göra om man är amatör?
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Behöver du inte ha någon grundfärg som gör det möjligt att få den rätta färgen att fästa? Vi använder nordsjös färger och där finns en färg som heter häftgrund som används som första lager.
Nu kan jag vara helt ute och cykla gällande denna lucka och material så se detta som ett svar att fortsätta undersöka utifrån
Nu kan jag vara helt ute och cykla gällande denna lucka och material så se detta som ett svar att fortsätta undersöka utifrån
Om du ska få det att fästa måste du minst målartvätta och allra helst även slipa. Ta ett fint papper, typ 180 eller finare och hasa över. Kan ju även använda scotchbrites slipduk, väldigt smidig att komma åt i profileringen runt spegeln.
Jag målade själv om en par Ikealuckor och satte på ett badrumsskåp för ett tag sedan med gott resultat. Mattade ner färgen och målade med en vanlig alkydlackfärg, i detta fallet från Colorex men de flesta fabrikat är väl snarlika.
Jag målade själv om en par Ikealuckor och satte på ett badrumsskåp för ett tag sedan med gott resultat. Mattade ner färgen och målade med en vanlig alkydlackfärg, i detta fallet från Colorex men de flesta fabrikat är väl snarlika.
Det bästa är om du målar med polyuretanfärg, eftersom luckorna är målade med en sådan. Du behöver inte grunda då. Det går bra att måla med roller eller pensel, men du bör helst späda ut polyuretanfärgen, då den torkar snabbt.Bombyliidae skrev:
Målar du med någon vattenlöslig snickerifärg kan du få skprickor. Tur att spegeln är gjord av en spånskiva. Annars hade det varit svårt att inte klibba ihop ramen med spegeln.
Den är som en lösningsmedelbaserad färg. Ja, det luktar ordentligt tills lösningsmedlet dunstar bort. Räkna med en dag. Skyddsmask är ett måste. Tror nog det vore enklare för din del att leja bort jobbet. Hör med någon lackverkstad i närheten.Bombyliidae skrev:
Klicka här för att svara
