Hej, håller på att bygga ett kök och det är i princip bara köksfläkt och lite lister som ska upp.

Nu är det såhär att centrum för ventilationsröret som kommer ner är 11cm till vänster om centrum för köksfläktens rör. Metallkåpan ovanför köksfläkten är 8,5cm bredare än slangen, så 4cm kan man ta i den, så 7cm återstår.

IMG_20130918_180917.jpg

Sådär ser det ut. (Anledningen till att det går en kabel på väggen är att dosan länger ned på väggen råkade hamna för långt ner...)

Det är 8,5cm från rörkanten till undersidan (ner mot rummet) av gipsskivan så det får inte plats en 45gr rörböj+muff tyvärr.

Vad jag hade tänkt göra nu är att fästa lite träbitar mot reglerna och sedan fästa gipsbitar i dem och spackla->måla för att täcka det som hamnar utanför fläktens metallkåpa.

Eftersom att det inte får plats någon 45gr böj så måste jag fästa slangen i röret, dvs 8-10cm ovanför innertaket. Jag misstänker att det här kanske inte är helt tillåtet, eller? Spelar det någon roll i praktiken? Mer än att det är svårare att komma åt slangklämman i framtiden. (Det kommer fortfarande gå, men svårare om man inte tar bort gipsbitarna jag tänkte sätta dit iag.

Alternativen som jag ser det är att sätta dit 1 eller 2st 45gr (beroende på hur mycket de bygger i sidled) som går ner genom taket. Det kräver dock att man bygger någon sorts "låda" under taket vilket inte blir lika snyggt. Tips mottages gärna på en smart och smidig sådan om det är det bästa alternativet!

Ett annat alternativ är att man får såga upp taket, flytta röret och elkablarna mm och det slipper jag väldigt gärna.

Har jag missat något alternativ? Vad hade ni rekommenderat? Är det jätteotillåtet och dödsfarligt (tm) att ha slang i taket?

Testade lite snabbt nu och det går inte att få dit slangen så som jag trodde, så det är uteslutet. Ta upp ett nytt hål vill jag inte gärna göra heller, så då återstår att bygga någon sorts "box" bakom vilken jag kan gömma 1 eller 2 45gr böj(ar).

Någon som har något förslag på hur dessa enklast och snyggast konstrueras? Det är ca. 120 mellan väggskåpen, ska den fylla hela mellanrummet eller bara en bit i mittan ovanför fläkten? Material? Etc.

Om någon vet på rak arm hur mycket centrum förflyttas av en 125mm 45gr böj så vore det tacksam information också!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.