Kök
fredlb: Hej, jag och min sambo skall kasta ut det gamla köket och sätta in ett nytt, fräscht och förhoppningsvis inte allt för dyrt kök (pekar mot Ikea Metod) i våran bostadsrätt. Jag har skissat upp hur vi har tänkt det, samt hur det ser ut nu: [bild] [bild] Och här är det nya (Metod): [bild] [bild] Spisen och diskhon skall alltså vara placerad på samma ställe som innan. Hela den där
KnockOnWood: Minimum mellan bänkarna är 120 cm enligt gammal hederlig "standard". Här verkar det vara 110 mm om jag räknar kakelplattorna rätt. Att det ger ett så trångt intryck är för att de har ersatt den lilla bänkskivan till höger med ett högskåp för inbyggnadsugnen. Smart? Nja. Modernt? Absolut!
A-Man_08: Tejpa kryss där du ska borra och borra i mitten, sätt inte hålet i fogen mellan 2 plattor då är det större risk att det spricker. Det går att borra i kakel med en bra betongborr. Borra utan slag och i låg hastighet, när du kommer till betongen så kan du slå på slagfunktionen. http://www.hobbyman.se/hur-borrar-man-i-kakel/
KnockOnWood: Ta en droppe av oljan på en fingertopp och dutta på silikonet i ett hörn där det inte syns så mycket. Och titta efter i morgon. Förmodligen påverkas inte silikonet. För resten, vad är "torkad olja"?
pope70: Luckan är massiv trä som är betsad och stommen är en folie så du får aldrig exakt samma färg, men de passar som synes bra ihop.
KnockOnWood: [citat] Det måste bero på "klimatförändringarna". Hoppas att IngMatt kan komma hit och reda ut begreppen :D
Anonymiserad 137805: Nu har jag ingen koll på om det Whirlpool eller electroluxskåp som ni har men Detta är inget ovanligt ch ljudet brukar komma från frysen Kyl systemen tillverkas som bekant inte längre inom landet Och få kan man misstänka att erfarenheter och kunskap om kylsystemens i hopsättning är bristfälliga för det är just det det handlar om. Byta kylsystem eller skåp kan förändra ljudbilden
pjon: Vi har i stort sett bestämt oss för att beställa kök från qvesarum men vill gärna höra om någon har erfarenhet av deras kök? Service? Hålla löften? Samt köken i sig själva? Tacksamma för all info och gärna bild om ni har ett eget kök därifrån :-)
Paul-Staffanstorp: Verkar troligtvis som de använt fel spånskiva till hyllplanen för jag har aldrig heller sett något liknande. Vet att vissa leverantörer dock kör med tjockare hyllplan i vissa fall, men det brukar bara vara på skåp som är bredare än 80cm.
Paul-Staffanstorp: Att bara lägga på tunnt med fog brukar inte fungera speciellt bra. Det flagnar gärna av ganska snart igen tyvärr.
Raukman: Jo det gör det ju, men det är frågan om jag inte ska ta det där extrajobbet o förstärka upp ändå, när jag ändå är igång? Det är ganska enkelt att öppna upp golvet där, tror jag gör det och kollar hur det ser ut, sen utgår jag ifrån hur det ser ut där under...
orparn: Börja med att kontrollera att fläkthjulet sitter som det ska. Står i manualen hur det ska tas loss vid rengöring.
KnockOnWood: [citat] Vilket din kommentar är ett gott exempel på alltså ;) Men vi skall väl inte generalisera. Jag tycker (obs åsikt, inte fakta) att de flesta här gör ett bra jobb med att förmedla fakta. Och det är oftast lätt att skilja dem från rena åsikter.
MadModder: De fläktar jag varit i kontakt med har varit hyfsat lätta att öppna. Tur det för i pappren man fick hem förut där det stod att sotarn skulle komma och kolla hur mycket flott det var i slangar och rör, så stod det att det skulle vara öppnat ovanför kåpan och slangen bortkopplad för att underlätta sotarns arbete. Det borde ju inte vara omöjligt att öppna ena plåten och kolla in. :|
KnockOnWood: Och en slipkloss, eller brädbit, som stöd för sandpappret så blir det jämnt och fint också :)
blackadder: Det är nog bara en tidsfråga innan vi får ha en tunna med vatten minst 5m från huset och endast ta in 1L i taget som måste förbrukas innan en ny får hämtas............ Skämt åsido så kan det väl finnas fler kopplingar (läckagerisker) under diskbänken än i ett badrum, så det är nog som sagt, bara en tidsfråga.
anpe: Har sett en sådan skena i ett kök där man dimrar genom att dra i skenan. Tyvärr visste inte kökssäljaren märket på anordningen. Har letat här på forumet men inte hittat något sådant. Alltså det jag är ute efter en LED-skena - som tål vatten - som man kan dimra genom att dra på den - som har både mjukt mysljus men även arbetsljus. Hade tänkt även sätta LED-slingor ovanpå
sblixten: Varför läste jag inte denna tråden innan jag köpte en inbyggnadsugn och satte den på motsatt sida i kök gentemot häll och fläkt. Har idag kopplat in den och använt för första gången. Lagade lamm, potatisgratäng och broccoli med gorgonzola i nya ugnen utan fläkt över. Skall man verkligen behöva två fläktar? För mig löser det sig genom en väldigt effetkiv fläkt som tar även
verktygsgurun: Går ju med en cirkelsåg också, ställ den på ca 10-12mm djup och såga några gånger så har du snart en fals.
sailomat: Fixat. Hyrde en proffsmultimaskin med ett runt skär och det tog en timme. men det var inget kvar av taggarna. Pris 498:- Tack för tipsen. Lasse G
KnockOnWood: Och ett sista litet påpekande: De där "slangklämmorna på bilden ovan duger inte. Köp en riktig slangklämma som kan skruvas åt så slangen sitter ordentligt. En sådan här alltså: [bild]
Nimajneb: Finns det årsmodeller på vitvaror? Var något nytt för mig... Om du däremot menar att den är monterad 2014 så kan du nog hitta en sådan i butik i slutet av februari.
jonne72: Om det är Blumskenor så finns det kortare att köpa. Eller fanns förut i alla fall. Jag köpte en gång kortare skenor och kapade av lådorna för att få dem grundare när jag behövde dra en gasledning bakom. Det var visserligen inte Ikea, men Blums lådsystem som sagt
Raukman: Prova å so du kan få ur packningen, drt kanske räcker att göra ren den! Annars borde det gå att få tag i packningar tycker jag, kolla med en åf, annars en industributik.
HandySmurf: Det svarta är tätningar och skall ligga på undersidan av diskhon. Den vita plastgrejen fästs med skruvar uppifrån.
Lambis: Kan inte bestämma mej vilken köksfläkt / fläktkåpa skulle passa på min köksproject så lite tips och idéer skulle vara bra. En fläktkåpa av svart plåt skulle eventuellt funka men vet ej vad det kosta at göra ... [bild]