Känner någon till vilket avstånd mellan gavel på köksö och vägg som är rekommenderat/lämpligt? Det står inga skåp på väggen och inga skåp i ön öppnas mot väggen. Det är alltså en ren passage. 80 cm? 100 cm? 120 cm?

Hur är det med avstånd mellan diskho och vägg med plats för diskställ? Räcker det med 45 cm? Eller behöver man 65 cm?

Vidare så har jag sett att längden på en rak arbetsyta mellan spishäll och diskho rekommenderas att vara mellan 80-120 cm. Hur bör den rekommendationen se ut när spishäll och diskho är placerade i ett L och arbetsytan då är vinklad i ett hörn?

Tacksam för svar! :)

Passage finns det nog inga rekommendationer på i ett sådant fall, jag skulle satsa på 100-120 cm, 80 känns väl smalt. Det man kan gå på är minimibredden för en korridor, 130 cm, men i det här fallet är ju "korridoren" ganska kort. Minsta passage för rullstol är 80 cm.

Vid diskhon räcker det med 45 för att ställa diskstället "på djupet" med långsidan mot hon, det hade jag i en ganska trång lägenhet utan större problem. Men 65 hade inte skadat, då hade jag kunnat vända diskstället 90 grader och få plats med en eller annan kastrull framför på bänken.

Vad gäller avstånd spis - ho skulle jag ha åtminstone 30/90 cm från inner/ytterhörn till både hon och spisen. Det ska ju gå bra att stå en person vid spisen samtidigt som en står vid hon. Om spisen hamnar mot hörnet så kan hon placeras längre bort och vice versa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.