12 670 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Helintegrerad diskmaskin - tips tack!
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har precis köpt mig en helintegrerad diskmaskin och har lite frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig att besvara. Jag är riktigt grön på området så ha gärna överseende med mina, antagligen, urkorkade frågor.
Jag är på jakt efter en front till min nya Whirlpool diskmaskin. Diskmaskinens lucka har måtten H:624mm B:600mm. När jag tittar på IKEAs utbud av fronter för diskmaskiner hittar jag inga mått som passar, vilket jag tycker verkar lite märkligt eftersom de säger sig samarbeta med Whirlpool vid framtagandet av diskmaskiner. Har ni några tips på vart jag kan hitta fronter där jag slipper såga själv? (och inte är helt uppåt väggarna svindyrt)
Det är som sagt en helintegrerad variant jag köpt, som då saknar "skydd" på sidorna där det endast sitter isolering. Bör jag skaffa några "sidoplåtar" trots att jag ska trycka in maskinen mellan två skåp under min diskbänk?
Hoppas ni kan hjälpa mig. Tack!
/ A
Jag har precis köpt mig en helintegrerad diskmaskin och har lite frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig att besvara. Jag är riktigt grön på området så ha gärna överseende med mina, antagligen, urkorkade frågor.
Jag är på jakt efter en front till min nya Whirlpool diskmaskin. Diskmaskinens lucka har måtten H:624mm B:600mm. När jag tittar på IKEAs utbud av fronter för diskmaskiner hittar jag inga mått som passar, vilket jag tycker verkar lite märkligt eftersom de säger sig samarbeta med Whirlpool vid framtagandet av diskmaskiner. Har ni några tips på vart jag kan hitta fronter där jag slipper såga själv? (och inte är helt uppåt väggarna svindyrt)
Det är som sagt en helintegrerad variant jag köpt, som då saknar "skydd" på sidorna där det endast sitter isolering. Bör jag skaffa några "sidoplåtar" trots att jag ska trycka in maskinen mellan två skåp under min diskbänk?
Hoppas ni kan hjälpa mig. Tack!
/ A
Det bör stå någonstans i monteringsinstruktionerna vilket max-min-mått som gäller för just den modell du köpt. Man kan alltså montera olika stora fronter på en helintegrerad maskin. Sidorna på diskmaskiner ser ut så som på din, dvs bara någon form av isolering då de i princip alltid byggs in. Annorlunda är det med tvättmaskiner t.ex.
Tack för svar! De lägsta luckorna jag hittar på IKEA är 80 cm, vilket är på tok för högt för min maskin. Finns det vettiga alternativ?fn76 skrev:Det bör stå någonstans i monteringsinstruktionerna vilket max-min-mått som gäller för just den modell du köpt. Man kan alltså montera olika stora fronter på en helintegrerad maskin. Sidorna på diskmaskiner ser ut så som på din, dvs bara någon form av isolering då de i princip alltid byggs in. Annorlunda är det med tvättmaskiner t.ex.
Luckans höjd borde bestämmas av sockeln samt bänkskåpens höjd. Nuvarande kökssystem från Ikea har en sockelhöjd på 8cm mot tidigare 16cm. Det går fortfarande att beställa luckor till den gamla Faktum-serien:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/tools/faktum/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/tools/faktum/
Detta är maskinen jag köpt --> http://www.whirlpool.se/produkter/d...lintegrerad-diskmaskin-60-cm-adg-6353-a-pc-fdcecar33 skrev:
Ja har ett IKEA-kök.
Tusen tack för alla kloka svar!
Ja,Andp skrev:
Luckan är samma som till ett 60 brett bänkskåp. De beslag som krävs köper du från Whirlpool, kan tycka att det borde varit med.