Hej!

Jag har precis köpt mig en helintegrerad diskmaskin och har lite frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig att besvara. Jag är riktigt grön på området så ha gärna överseende med mina, antagligen, urkorkade frågor.

Jag är på jakt efter en front till min nya Whirlpool diskmaskin. Diskmaskinens lucka har måtten H:624mm B:600mm. När jag tittar på IKEAs utbud av fronter för diskmaskiner hittar jag inga mått som passar, vilket jag tycker verkar lite märkligt eftersom de säger sig samarbeta med Whirlpool vid framtagandet av diskmaskiner. Har ni några tips på vart jag kan hitta fronter där jag slipper såga själv? (och inte är helt uppåt väggarna svindyrt)

Det är som sagt en helintegrerad variant jag köpt, som då saknar "skydd" på sidorna där det endast sitter isolering. Bör jag skaffa några "sidoplåtar" trots att jag ska trycka in maskinen mellan två skåp under min diskbänk?

Hoppas ni kan hjälpa mig. Tack!

/ A

Det bör stå någonstans i monteringsinstruktionerna vilket max-min-mått som gäller för just den modell du köpt. Man kan alltså montera olika stora fronter på en helintegrerad maskin. Sidorna på diskmaskiner ser ut så som på din, dvs bara någon form av isolering då de i princip alltid byggs in. Annorlunda är det med tvättmaskiner t.ex.

fn76 skrev:
Det bör stå någonstans i monteringsinstruktionerna vilket max-min-mått som gäller för just den modell du köpt. Man kan alltså montera olika stora fronter på en helintegrerad maskin. Sidorna på diskmaskiner ser ut så som på din, dvs bara någon form av isolering då de i princip alltid byggs in. Annorlunda är det med tvättmaskiner t.ex.
Tack för svar! De lägsta luckorna jag hittar på IKEA är 80 cm, vilket är på tok för högt för min maskin. Finns det vettiga alternativ?

Hej ! Du har väl ett namn på maskinen, alltså modell namn så kanske vi kan få ordning på detta. Är det ett IKEA kök för övrigt som du har eller var det bara att du tittade efter lucka där.

Ikeas nuvarande Metod kök har 80 höga bänkskåp, dörrhöjden. Vad har du för luckor idag, du skall väl ha samma höjd/modell som övriga luckor? Det går att beställa gamla Faktum delar, där är bänkskåpen 70 höga.

Men av höjden att döma så är det ingen golv modell på diskmaskinen.

Men hallå TS anger höjden på sin diskmaskin till 62,4 cm en normal diskmaskin är runt 80 cm så det handlar inte om luckor till bänkskåp.

Nej, luckfronten är 62,4 cm på diskmaskinen. Det är alltså en vanlig golvstående maskin.

D
Är det den befintliga luckan de anger till 62,5 eller måttet på luckfronten? Det är väl ganska normalt att luckfronten sticker ned en del nedanför själva luckan, så att fronten har samma höjd som resten av köket.

fn76 skrev:
Nej, luckfronten är 62,4 cm på diskmaskinen. Det är alltså en vanlig golvstående maskin.

Men då är det en vanlig standard lucka utan hål för gångjärn finns ju till alla kök överallt.

cecar33 skrev:
Men då är det en vanlig standard lucka utan hål för gångjärn finns ju till alla kök överallt.
Så jag behöver ingen speciell lucka för att montera den som front på min diskmaskin? Bara köpa en lucka som passar sen en speciell sats för kopplingsskenor?

Du ska bara behöva köpa en lucka. Alla monteringsdetaljer som behövs ska diskmaskinen levereras med.

Andp skrev:
Så jag behöver ingen speciell lucka för att montera den som front på min diskmaskin? Bara köpa en lucka som passar sen en speciell sats för kopplingsskenor?
Ja,
Luckan är samma som till ett 60 brett bänkskåp. De beslag som krävs köper du från Whirlpool, kan tycka att det borde varit med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.