9 874 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Någon som har lackerat om IKEAs Laxarby?
Är det någon som har lackerat om IKEAs Laxarby? Resultat?
Jag skickade en förfrågan till Järfälla Lackering och fick följande svar:
"Vi tar dessvärre inte emot träluckor med speglar. Färgen kommer spricka mellan spegeln och ramen när träet rör på sig. "
Jag skickade en förfrågan till Järfälla Lackering och fick följande svar:
"Vi tar dessvärre inte emot träluckor med speglar. Färgen kommer spricka mellan spegeln och ramen när träet rör på sig. "
Ja, jag håller med dom... Laxarby är tillverkad i massiv björk i ramen och nån form av björkplywood i spegeln. Så dom kommer att röra sig under årets gång.
Ska du täckmåla eller betsa/lasera?
Men är man införstådd i att det kommer att röra sig i fogarna så varför inte? Alla gamla spegeldörrar är ju oftast täckmålade, visst spricker det i skarvarna, men det hör ju till!
Kan man kontrollera luftfuktigheten innan målningen, och måla dom när dom är som torrast, så slipper man att det gamla lyser igenom när dom annars krymper på vintern.
Ska du täckmåla eller betsa/lasera?
Men är man införstådd i att det kommer att röra sig i fogarna så varför inte? Alla gamla spegeldörrar är ju oftast täckmålade, visst spricker det i skarvarna, men det hör ju till!
Kan man kontrollera luftfuktigheten innan målningen, och måla dom när dom är som torrast, så slipper man att det gamla lyser igenom när dom annars krymper på vintern.
Ja, vi hade tänkt täckmåla.
Gillar inte den vit-rosa nyansen de har idag.
Alternativet vi hade innan vi kom på att vi skulle måla om luckorna var Grytnäs, men när vi insåg att den var folierad så gick vidare till Laxarby (vars utseende vi gillade bättre, förutom färgen då).
Nu vet vi inte riktigt vad vi ska hitta på
Gillar inte den vit-rosa nyansen de har idag.
Alternativet vi hade innan vi kom på att vi skulle måla om luckorna var Grytnäs, men när vi insåg att den var folierad så gick vidare till Laxarby (vars utseende vi gillade bättre, förutom färgen då).
Nu vet vi inte riktigt vad vi ska hitta på
Är det inte billigare att köpa stommarna från IKEA och sedan be ett kökssnickeri tillverka luckor ni gillar än att köpa en lucka från IKEA och sedan be ett måleri måla om dem?
Vi har Ramsjö (numera Laxarby) och jag stör mig inte på det rosa sken som blir i vissa vinklar och visst ljus. Däremot är kvalitén på luckan under all kritik. Jag har nog bytt 10 luckor och skulle vilja byta fler men orkar inte längre. Jag har bytt de som var värst men det som jag inte orkar ta är att fräsningen i den massiva ramen inte är slipad i efterhand utan ganska grov i sin struktur vilket gör att skit och damm fastnar.
Vi har Ramsjö (numera Laxarby) och jag stör mig inte på det rosa sken som blir i vissa vinklar och visst ljus. Däremot är kvalitén på luckan under all kritik. Jag har nog bytt 10 luckor och skulle vilja byta fler men orkar inte längre. Jag har bytt de som var värst men det som jag inte orkar ta är att fräsningen i den massiva ramen inte är slipad i efterhand utan ganska grov i sin struktur vilket gör att skit och damm fastnar.
Klicka här för att svara