Hej!
Jag har kollat på lite olika kök och har ett krav, nämligen att det ska vara innanförliggande lucka.
Om vi tar som exempel ett bänkskåp med 2-3 lådor inkl instats så kostar det hos en leverantör med gott rykte ca 15 000 kr, hos en premium leverantör ca 8000 kr och hos Ikea ca 1500 kr. Självklart så är det en skillnad på både material och kvalité men 8000-15 0000 kr för en enhet har jag inte råd med, och Ikeas alternativ saknar innanförliggande lucka.
Min idé är att köpa stommar och insatser från IKEA, beställa måttbeställda MDF-luckor från en annan leverantör och innanförliggande gångjärn från en tredje. På så sätt borde jag med lite vilja, borrande och skruvande kunna få till en enhet med innanförliggande special beställda luckor för ca 2500 kr per enhet.
Helidiotisk eller borde det funka?
Jag har kollat på lite olika kök och har ett krav, nämligen att det ska vara innanförliggande lucka.
Om vi tar som exempel ett bänkskåp med 2-3 lådor inkl instats så kostar det hos en leverantör med gott rykte ca 15 000 kr, hos en premium leverantör ca 8000 kr och hos Ikea ca 1500 kr. Självklart så är det en skillnad på både material och kvalité men 8000-15 0000 kr för en enhet har jag inte råd med, och Ikeas alternativ saknar innanförliggande lucka.
Min idé är att köpa stommar och insatser från IKEA, beställa måttbeställda MDF-luckor från en annan leverantör och innanförliggande gångjärn från en tredje. På så sätt borde jag med lite vilja, borrande och skruvande kunna få till en enhet med innanförliggande special beställda luckor för ca 2500 kr per enhet.
Helidiotisk eller borde det funka?
Fungerar säkert men du får nog även räkna med att i sådana fall måla om ikealuckorna så att de matchar "stommen". Annars har Electrolux Home ett kök i just den stilen och jag kan inte tänka mig att de tar 8000 per enhet. Länk: http://www.electroluxhome.se/kokforvaring/Kok/Lantkok/Land-Vik-Shaker/
Kolla med dom här.....
http://www.jarfallalackering.se/?gclid=CM290sD48bQCFU-6zAod9SwAdQ
http://www.jarfallalackering.se/?gclid=CM290sD48bQCFU-6zAod9SwAdQ
Så klart man kan använda stommar etc från IKEA om man vill. Här har du en länk till en person som gjort så: http://itsahouse.blogspot.se/2009/08/kok.html
Tack för era svar, Electrolux hade ingen prislista så det var svårt att få ut ett riktpris.
Ser att den personen har valt att göra ett listverk istället för att göra dem "innanförliggande" i själva stommen. Det kanske är ett bättre alternativ.
Ser att den personen har valt att göra ett listverk istället för att göra dem "innanförliggande" i själva stommen. Det kanske är ett bättre alternativ.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Ja, det tror jag väldig mycket mer på än att köpa extra luckor och gångjärn (vilket i sig borde bli ganska dyrt).Kapteen skrev:
Jag har en kompis som gjorde just så baserat på ett marbodalkök (form). Han satte planhyvlat mellan, en list i framkant och små distanser i bakkant. Sen handmålade han listerna med en färg som skulle vara samma som luckorna. Blev bra men i vissa ljus kunde man ana en viss nyansskillnad i färgerna.
Några saker att tänka på:
- bara det planhyvlade virket han köpte var ganska många tusenlappar, och färg av bra kvalitet är inte heller gratis. Nog blev det mycket billigare i material än ett "riktigt", men om man börjar värdera arbetstid börjar nog kalkylen se lite tristare ut...
- om du har lådhurtsar får man inte in lister mellan lådorna (vilket man normalt har vid innanförliggande luckor/fronter)
Om du utgår från IKEA, kom ihåg att många av deras luckor är folierade, vet ej hur bra det blir att måla dessa (men det borde funka)
/U
jag har hört rykten på "byggena" om att det finns någon firma som gör detta till ikea kök men men jag har ingen adress till det eller så men ganska säkra källor har berättat detta...kan försöka forska lite i det nästa vecka, vart själv sugen nu! 
Nu har jag gjort mitt kök nästan färdigt iaf det vart hyvlat virke för mig, och lite mdf, materialet till mina 12 bänkstommar och 11 överskåp gick på ca 8000kr inkl färg, eftersom vi köpte ramsjö från ikea å till min fasa var ju dom "vita" luckorna gris rosa så jag måla om alla luckor och lådor totalt 41st, stommarna målades oxå på plats... (detta för hand givetvis inget fusk med spruta!) ca 40-50h tog detta då är jag ju målare själv å ganska van snickare kan tilläggas! Just so you know ni som är start groparna!
Redigerat:
Finns det någon bild?mångstekta skrev:Nu har jag gjort mitt kök nästan färdigt iaf det vart hyvlat virke för mig, och lite mdf, materialet till mina 12 bänkstommar och 11 överskåp gick på ca 8000kr inkl färg, eftersom vi köpte ramsjö från ikea å till min fasa var ju dom "vita" luckorna gris rosa så jag måla om alla luckor och lådor totalt 41st, stommarna målades oxå på plats... (detta för hand givetvis inget fusk med spruta!) ca 40-50h tog detta då är jag ju målare själv å ganska van snickare kan tilläggas! Just so you know ni som är start groparna!
Jag ska försöka ladda upp när jag har tid försökte via telefonen men det funka ju mindre bra.... :-D
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Även vi har byggt in IKEA-stommar och sen gjort egna luckor i MDF. Har tyvärr inga bilder här när det är klart. Lite fler bilder finns på bloggen för den som är i startgroparna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så underbar vad ni alla har gjörd. Ska testa om jag kan fixa det själv. Idag fick jag dem nya Ikea Metod stommar. Om ladfronter, eller beställa mdf eller jag kappa Ikeas Vedinge (dem enda som är bara mdf och malade) Den helg ska vi testa med en vänn om vi kan luckas med et project. Om distans mellan stommar....jag tänkte 25mm men inte 100% . Någrat tips om måt och sånt?
I am sorry for my bad Swedish
I am sorry for my bad Swedish
riktigt fina kök ni skapat! Jag håller på ett ett liknande projekt dock utan distanser mellan stommarna, Men min stora fråga, Vad har ni använt för gångjärn till luckor? som jag förstår så stämmer inte hålbilden i Ikea-stommen med några andra än ikeas egna gångjärn, 28mm från framkant stomme till centrum hål (48mm framkant dekor-ram till centrum hål)
För er information har jag i mitt kök använt mig av limfog skivor av björk, och tillverkar ramverket dessa.
Jag har sågat och passat in bitarna, borrat och pluggat, plockat ner alla bitarna och sedan borrat och pluggat + limmat dessa.
då har jag sedan lösa ramverk som jag kan behandla på annan plats, lackera etc.
efter lackering är klar, limmar jag alla hål och slår ramen på plats med gummiglubba.
det är ungefär där jag är nu. men gångjärn, vilka gångjärn?
tacksam för råd!
För er information har jag i mitt kök använt mig av limfog skivor av björk, och tillverkar ramverket dessa.
Jag har sågat och passat in bitarna, borrat och pluggat, plockat ner alla bitarna och sedan borrat och pluggat + limmat dessa.
då har jag sedan lösa ramverk som jag kan behandla på annan plats, lackera etc.
efter lackering är klar, limmar jag alla hål och slår ramen på plats med gummiglubba.
det är ungefär där jag är nu. men gångjärn, vilka gångjärn?
tacksam för råd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara


