3 717 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Riva vägg med rörledningar i?
Hej!
Jag har lite frågor om att riva en vägg mellan hallen och köket som jag hoppas några här kanske har lite koll på.
Jag ska renovera köket i den lägenhet jag nyligen köpt och vill flytta väggen mellan köket och hallen ca 50 cm så att köket blir större och hallen mindre. Väggen är ca 2200 mm lång/bred (medräknat dörröppningen) och ca 2700 mm hög. Jag har tyvärr inte mätt väggen men den är vad jag minns normal tjock. Jag vet inte vilket material väggen är gjord av tyvärr (har inte tillträtt lägenheten ännu). Frågan är nu dock om väggen kan rivas, följande problem/frågor finns:
Har bifogat ritningar på lägenheten som föreningen har på sin hemsida; den första är enbart en vanlig ritning över lägenheten (kallad: A2-15 plan 3), den andra ritningen innehåller även VVS för lägenheten (kallad; 59-15 Del 2 plan 3 VS), och den sista innehåller ritning över detalj nr 23 vilket hänvisas till i ritning 2 (kallad: Del 2 Detalj 21-29 VS). Lägenheten är gulmarkerad och väggen rosamarkerad.
Vad tror ni? Kan väggen vara bärande? Kan väggen rivas trots rören?
Mycket tacksam för svar, tips etc.
Mottar gärna även tips på vettiga hantverkare i Stockholm (dvs. ärliga, kunniga och som har rimliga priser).
Mvh
Sophie
Jag har lite frågor om att riva en vägg mellan hallen och köket som jag hoppas några här kanske har lite koll på.
Jag ska renovera köket i den lägenhet jag nyligen köpt och vill flytta väggen mellan köket och hallen ca 50 cm så att köket blir större och hallen mindre. Väggen är ca 2200 mm lång/bred (medräknat dörröppningen) och ca 2700 mm hög. Jag har tyvärr inte mätt väggen men den är vad jag minns normal tjock. Jag vet inte vilket material väggen är gjord av tyvärr (har inte tillträtt lägenheten ännu). Frågan är nu dock om väggen kan rivas, följande problem/frågor finns:
- Hur kan man kolla om väggen är bärande? Är det endast byggingenjörer som har utbildning för att göra en sådan granskning eller har en hantverkare den kunskapen/utbildningen? Vems bedömning kan jag lita på för att vara säker att jag har ryggen fri gentemot föreningen ifall väggen rivs och den sen visar sig vara bärande? Föreningen har som regel att inte tillåta ändring av bärande väggar och styrelsen har inte koll på vilka väggar som är bärande (har frågat).
- Rör i väggen: På ena sidan av väggen, i hallen, finns stammen och från den går genom väggen rör till diskhon i köket som ligger precis på andra sidan väggen i köket. Fråga: Kan man riva väggen utan att skada dessa rör? Är det en svår och kostsam rivning?
Har bifogat ritningar på lägenheten som föreningen har på sin hemsida; den första är enbart en vanlig ritning över lägenheten (kallad: A2-15 plan 3), den andra ritningen innehåller även VVS för lägenheten (kallad; 59-15 Del 2 plan 3 VS), och den sista innehåller ritning över detalj nr 23 vilket hänvisas till i ritning 2 (kallad: Del 2 Detalj 21-29 VS). Lägenheten är gulmarkerad och väggen rosamarkerad.
Vad tror ni? Kan väggen vara bärande? Kan väggen rivas trots rören?
Mycket tacksam för svar, tips etc.
Mottar gärna även tips på vettiga hantverkare i Stockholm (dvs. ärliga, kunniga och som har rimliga priser).
Mvh
Sophie
Bärande väggar är troligen:
* ytterväggar
* väggen mitt i huset, parallellt med ytterväggarna
* vägg mellan trapphus och lägenhet
Den rosa väggen (som på min bildskärm är lila) avgränsar stammen, men är troligen inte bärande. Möjligen kan rören vara förankrade i den.
* ytterväggar
* väggen mitt i huset, parallellt med ytterväggarna
* vägg mellan trapphus och lägenhet
Den rosa väggen (som på min bildskärm är lila) avgränsar stammen, men är troligen inte bärande. Möjligen kan rören vara förankrade i den.
Enligt detaljritningen är det så, vatten värme och avlopp. De rören går genom hela huset från källare till 5:e våningen.Oppe skrev:
Det är knappast realistiskt att flytta dem, så köket kan inte utvidgas åt det hållet.
Klicka här för att svara