5 272 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Vad ska man ha för bänkbelysning?
Sida 1 av 2
Håller på att bygga om köket och funderar på bänkbelysning. Det är en 2,20 meter lång rostfri diskbänk under överskåp som ska belysas. Det ska sitta en list på överskåpen som döljer en inte allt för tjock armatur av något slag.Jag tänkte inte bygga in något utan funderade på antingen gamla hederliga lysrör eller färdiga armaturer med 3-4 halogenspottar (gärna med infällda eluttag).
Ska man ha ljus hela sträckan?
Jag skulle gärna vilja ha att man kan tända hela sträckan med en knapp och då gärna med lysknapp på väggen. Om belysningen går att dimma vore det trevligt, man det är inget krav.
Tips på prisvärda alternativ?
Ska man ha ljus hela sträckan?
Jag skulle gärna vilja ha att man kan tända hela sträckan med en knapp och då gärna med lysknapp på väggen. Om belysningen går att dimma vore det trevligt, man det är inget krav.
Tips på prisvärda alternativ?
Jag tycker lysrör är bäst, då får man ett jämnt ljus över hela arbetsytan, givet att det är tillräckligt med lysrör förstås. Spottar ger just punktbelysning och lämpar sig inte för arbetsytor i mitt tycke. Ska man få bra ljus att jobba i så krävs det så många att det blir för dyrt att motivera jämfört med lysrör.
Att kunna dimmra är väldigt trevligt för att få lite skön mysbelysning i köket så det är helt klart värt några extra kronor om du frågar mig.
Att kunna dimmra är väldigt trevligt för att få lite skön mysbelysning i köket så det är helt klart värt några extra kronor om du frågar mig.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Ven har lysrör idag??? Spottar för arbetsbelastning funkar alldeles utmärkt, välj rätt bara
Jag har.
Jag har lagat mat i många olika kök med varierande belysning och hävdar stenhårt att lysrör är bäst.
Men det är klart, om ens matlagning inte sträcker sig till mer än snabbmakaroner och falukorv så duger väl vilket skit som helst...
Jag har lagat mat i många olika kök med varierande belysning och hävdar stenhårt att lysrör är bäst.
Men det är klart, om ens matlagning inte sträcker sig till mer än snabbmakaroner och falukorv så duger väl vilket skit som helst...
Som alternativ till lysrör så är den här rätt bra, positivt överraskad eftersom jag tänkte lysrör också men tänkte bara testa.
http://m.clasohlson.com/se/Bänkarmatur LED/Pr365038000
Kör tre st under 160cm överskåp.
http://m.clasohlson.com/se/Bänkarmatur LED/Pr365038000
Kör tre st under 160cm överskåp.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Allt är relativt...eller så har man dålig syn.Korvgubbe skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Jag har en 5m ledlist på rulle ovan min arbetsbänk, mycket ljus jämnt över hela.
Går att dimma, men då behöver man ha rätt drivdon till slingan.
Går att dimma, men då behöver man ha rätt drivdon till slingan.
Japp, man köper en startsats och sedan resterande påbyggnadssats och man kopplar då ihop alla. Vet ej om de går att dimra.hejigen skrev:
Fyra på 2.2m blir bra.
Superled från Molectric monterad i deras opalskena blir helt galet bra och borde vara det bästa valet även för en gargantua av byggahusmått.
Medlem
· Stockholm
· 11 inlägg
Kanske inte så många som har lysrör men håller med, det är bäst, inte snyggast men bäst! LED är för svagt tycker jag och har konstig färgåtergivning men slimmat snyggt. Spots är inte bra, punkbelysning för falukorvsstekare
. Någon som vet en slimmad lysrörsbelysning i bra kvalitet eftersom jag nu tillhör den lilla skara som vill ha det 