5 281 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Vad ska man ha för bänkbelysning?
Enligt appen Luxmeter så har jag nu
30000 lux ute under vårt 32mm kanalplasttak, det är väl den nivån man ska försöka uppnå i köket!
Men jag håller med, finns ingen annan belysning som ger mer och bättre ljus än riktigt bra lysrör.
30000 lux ute under vårt 32mm kanalplasttak, det är väl den nivån man ska försöka uppnå i köket!
Men jag håller med, finns ingen annan belysning som ger mer och bättre ljus än riktigt bra lysrör.
Medlem
· Stockholm
· 11 inlägg
Vilken styrka räcker på lysrör om man har några st? 13W?
Medlem
· Stockholm
· 11 inlägg
Ok, tack för det! Lästa att ex Vedum har 13W medan jag hittade 14W, 21W, 28W och 35W på en proffssida. På den gamla belysningen vi har nu är det 18W (men lampan är trasig och minns knappt hur stark den var...).
Är det någon som känner till något snyggare märke? Inte i vit hårdplast utan lite mer raffinerat (material och låg höjd) när nu man ändå gå på lysrör för hemmabruk under skåp...
TACK!
Är det någon som känner till något snyggare märke? Inte i vit hårdplast utan lite mer raffinerat (material och låg höjd) när nu man ändå gå på lysrör för hemmabruk under skåp...
TACK!
Medlem
· Stockholm
· 11 inlägg
Längden är ca 3m. Om man har 3 lysrör a 13W i linje, upplevs det 3 ggr så starkt? Kanske korkad fråga men blir tveksam. När man har 3 st 60W lampor i samma taklampa ex, inte upplevs det nästan som en taklampa med 200W? Eller (förstås beroende på hur armaturen sprider ljus etc, men rent teoretiskt...)?
Jo det ska gå att summera ljuskällor.
"Lumen (lm) är SI-enheten för ljusflöde. Lumen beräknas genom summering av den strålning som emitteras från en ljuskälla (i det spektra som är synligt för det mänskliga ögat).
Lumen är oberoende av ljusstrålens rymdvinkel från ljuskällan, eftersom det är summan av allt emitterat ljus.
Därför kan Lumentalet från flera ljuskällor summeras."
"Lumen (lm) är SI-enheten för ljusflöde. Lumen beräknas genom summering av den strålning som emitteras från en ljuskälla (i det spektra som är synligt för det mänskliga ögat).
Lumen är oberoende av ljusstrålens rymdvinkel från ljuskällan, eftersom det är summan av allt emitterat ljus.
Därför kan Lumentalet från flera ljuskällor summeras."
Klicka här för att svara