Enligt appen Luxmeter så har jag nu
30000 lux ute under vårt 32mm kanalplasttak, det är väl den nivån man ska försöka uppnå i köket!

Men jag håller med, finns ingen annan belysning som ger mer och bättre ljus än riktigt bra lysrör.

• Gilla
Konsthantverkaren
  • Laddar…
Vilken styrka räcker på lysrör om man har några st? 13W?

Konsthantverkaren skrev:
Vilken styrka räcker på lysrör om man har några st? 13W?
Det beror på hur ljust du vill ha och hur stor yta du tänkt belysa.
Är inte 13W "styrkan"?

Har ett lysrör 120 cm och 36 W över vår diskbänk. Jämnt ljus men alltför starkt! I affärerna finns tyvärr inget annat lysrör till denna armatur.

Ok, tack för det! Lästa att ex Vedum har 13W medan jag hittade 14W, 21W, 28W och 35W på en proffssida. På den gamla belysningen vi har nu är det 18W (men lampan är trasig och minns knappt hur stark den var...).
Är det någon som känner till något snyggare märke? Inte i vit hårdplast utan lite mer raffinerat (material och låg höjd) när nu man ändå gå på lysrör för hemmabruk under skåp...
TACK!

Längden är ca 3m. Om man har 3 lysrör a 13W i linje, upplevs det 3 ggr så starkt? Kanske korkad fråga men blir tveksam. När man har 3 st 60W lampor i samma taklampa ex, inte upplevs det nästan som en taklampa med 200W? Eller (förstås beroende på hur armaturen sprider ljus etc, men rent teoretiskt...)?

Henri skrev:
Har ett lysrör 120 cm och 36 W över vår diskbänk. Jämnt ljus men alltför starkt! I affärerna finns tyvärr inget annat lysrör till denna armatur.
Du skulle väl kunna använda ett led-lysrör T8 1200mm 18W ger runt 1700lm
det är lite drygt hälften av vad ett 36W lysrör ger.

Jo det ska gå att summera ljuskällor.

"Lumen (lm) är SI-enheten för ljusflöde. Lumen beräknas genom summering av den strålning som emitteras från en ljuskälla (i det spektra som är synligt för det mänskliga ögat).
Lumen är oberoende av ljusstrålens rymdvinkel från ljuskällan, eftersom det är summan av allt emitterat ljus.
Därför kan Lumentalet från flera ljuskällor summeras."

Peter2400 skrev:
Du skulle väl kunna använda ett led-lysrör T8 1200mm 18W ger runt 1700lm
det är lite drygt hälften av vad ett 36W lysrör ger.
Tack för tipset, det ska jag följa upp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.