Hej!
Sätt snygga eluttag infällda i väggen 10 cm under överskåpen.
Jag renoverar köket och har ca 35 cm bänk vänster om hällen, ca 95 cm bänk mellan häll och ho, och 45 cm mellan ho och kyl. Hällen med ca 35 cm bänk till vänster och höger har inga överskåp, så där kommer eluttaget att sitta infällt i väggen vare sig man vill eller inte. För att få symmetri så sätter jag därför infällda eluttag även under överskåpen, både mellan häll och ho, samt till höger om ho. Jag har bänkhöjd 940 mm och avståndet upp till överskåpen blir 475 mm.
Jag sätter eluttagen 100 mm från vertikala kanter och även 100 mm från överskåpens underkant. Jag har även en annan bänk med fritt ovanför, sätter eluttaget även där 100 mm från kanter.
Det finns många fördelar med infällda uttag i väggen:
- man ser var uttagen sitter, man slipper fumla efter uttag man inte ser
- uttagen kan göras snygga
- uttagen lirar med uttag som inte har överskåp över sig
- man slipper mystiska kåpor i överskåpens inre botten
- man slipper fula tegelstenar till hörnuttag under överskåpen
- lösningen med eluttagen är redan färdig när överskåpen ska på plats
- eluttagen är lätta att byta till annan modell om fondväggen byts till annan färg/material, etc
- du kan placera fjärrstyrda dosor, timers etc (Nexa m fl)
- du kan lätt dra i extra ledningar till kopplingsdosa för speciella funktioner framöver.