Hej,

Håller på att renovera vårt kök, vi hade nog tänkt att välja IKEA-kök.
Tanken är att göra ett L-kök längs nedre väggen i bild (se nedan) och fortsätta längs högra väggen (alltså framför ett fönster).
Problemet är att med bänkskiva och allt så är lägsta-höjden på deras kök ca 91,5cm och då är det i vägen för fönstret.
Min fråga är om någon har tips på vad vi ska göra eller har erfarenhet av att använda/byggt egna ben eller socklar för att få ett lägre kök?
Har kört fast lite grann... :|
Mått Kök.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand.
Mvh Anton

B
Jag har 87 cm pga ett fönster.
Sågade bara av benen.

Man kan bygga egen sockellåda av täckskivor om man är lite händig. Funkar bra med IKEAs egna då, så man får rätt färg. Får man fråga varför ni inte vill utnyttja 3450-väggen? Där får ni ju nästan plats med allting annars.

Med 40mm bänkskiva så är stomme och skiva 84cm. I princip kan man väl nästan ställa stommen direkt på golvet. fast jag tror att du måste ha någon form av justerbara ben. Ikea benen har jag för mig blir 80mm som kortast. Så antingen sågar man av dem. Eller så får man hitta på en annan lösning.

Vill man ha väldigt låg sockel så bprde man kunna borra hål och sätta i en inslagsmutter på typ 8mm. Skruva en skruv uppifrån för justering. Inte så snyggt i stommen, men skall där sitta lådor så ser man aldrig stommens botten.

Tack för alla svar!
Jag kommer nog göra en egen lösning och ställa skåpen på. Ikeas ben blir 7,5cm som kortast och då kommer den vara ivägen för fönstret.
Fönstret öppnas f ö inåt, därav alla funderingar, glömde skriva det i första inlägget.
Anledningen till att jag inte lägger det på 3450-väggen är att vatten och avlopp är vid 211-hörnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.