År 2007 köpte vi ett i stort sett orört hus byggt 1918. Vi har låtit renovera det och försökt att hålla det i "originalstil" så långt det har varit möjligt. Vi har anlitat hantverkare till det mesta som byte av fasad, tak, nya skorstenar, nytt värmesystem, vatten, avlopp, el (fanns bara el i två rum), nya fönster efter original med energiglas i innanfönster mm mm.

Att behålla ursprungsutseendet på huset har inneburit att vi har åkt många resor till det lokala hyvleriet som har tagit fram stål efter originalfoder och lister så att vi har kunnat komplettera de som varit för dåliga vid demontering. Hyvleriet tog även fram samtliga bitar till fasaden som alla är i originaldimensioner. Huset är isolerat invändigt för att takutsprång och fönster ska sitta som från början. Byggare byggde även ett tillbygge på 20 kvm med tydliga krav från en nitisk byggherre att det ska se ut som det var byggt 1918 med lyckat resultat.

Vi bestämde oss tidigt för att bygga köket själva trots endast bristfälliga mellanstadiekunskaper i slöjd i bagaget. Det skulle få ta tid och växa fram under tiden vi bodde i huset. Vi flyttade in 2008 och hade då ett provisoriskt kök med en uppmurad köksdel med vedpanna, spishäll och fläkt i kupan färdigt. Vi har två vasker så det gick bra att bygga skafferiet och ena halvan av köket under tiden som vi levde med ett provisoriskt kök.

Jag började köksbygget med att gå på snickarkurs. Alla skulle ta med en idé på vad man tänkt att göra och jag hade ju mitt kök jag skulle bygga, att kursledaren inte avrådde mig förvånar mig idag. Han var istället entusiastisk över idén och jag började med att göra en sektion med lådor. Han hjälpte mig med val vid inköp av verktyg och maskiner så att jag kunde fortsätta hemma. Har senare gått en fönsterbyggarkurs vilket jag behövde för att kunna göra vitrinluckorna. Allt är byggt med limträskivor med fronter i MDF. Alla lådor är handzinkade. Har försökt att dölja så mycket
som möjligt av belysning, eluttag, tv, mikro, kattmatslåda samt det dolda extrasteget till min sambo. Allt för att det ska se så tidstypiskt ut som möjligt. Och nu är det klart!
Bilder före och efter finns här:
https://www.flickr.com/photos/109908674@N02/sets/72157644545299331/

• DSC03855.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Annica Sandberg och 13 till
  • Laddar…
Imponerande!

Riktigt imponerad, snyggt!!

S
har gjort ett jobb ungefär samma, dock gjorde jag stomme i mdf

Mycket fint. Vilka verktyg har du använt dig av? Har tänkt bygga kök jag med. :)

Och hur mycket tid har du lagt ned på det?

Tackar:)

ekblom;
Verktyg jag har använt: Bordssåg, sänksåg, rikt- och planhyvel, handöverfräs, bandsåg, borrmaskin, japansåg, stämjärn, glasskärare. Undrar om jag fick med allt?:)
Tid har jag inte räknat då jag sett byggandet som en resa till målet.

kontorsråttan
[video=youtube;dX1nKSh2QGk]https://www.youtube.com/watch?v=dX1nKSh2QGk&feature=kp[/video]

Tycker inte om att bli avundsjuk.... så nu måste jag väl hata dig? ;)

Vill visa detta för frugan, men jag vet inte om jag vågar, har fullt upp med projekt som det är...
Men jag måste, det är den stilen vi vill ha.

Har du mer från huset? Mer inspiration. Mer mer meeeeer.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.