Jag sitter och planerar för ett framtida köksprojekt.
Då jag inte har så många års erfarenhet inom kök tänkte jag söka hjälp här.

Jag skulle vilja veta lite "bra att veta mått" och kanske andra tips ni har på köksuppbyggnad.
Tex har jag hört något om " minst 40 cm bänk på var sida om spisen".....

Inget är för dumt.

Jag har varit på ett köksplanerar möte med en firma, där dom gärna ville ha antingen spis eller diskho mot fönster. Någon som har erfarenhet av det? Spisfläkt lösning?

Jag vill flytta spisfläkten från dagens placering till ett annat ställe och undrar hur man gör med luften då.
Räcker det med hål genom taket och plåthuv på utsidan eller är det kallrasskydd m.m att tänka på?

Med vänlig hälsning, Filip

40 cm är ju såklart bra, men 20 räcker om du har gott om plats på andra sidan, personligen vill jag hellre ha en lång sammanhängande arbetsyta än en massa mindre ytor. Ang. häll framför fönster så hade jag försökt undvika detta då det blir svårt att hålla rent när man steker o.s.v. Även vask framför fönster har ju delvis samma problematik, man står ju ändå inte och handdiskar idag så utsikt kan ju kvitta. Antingen bygger du ju en gipsinklädd kanal ovanför skåpen och drar slang i denna annars får du ju göra ett nytt hål som du säger.

Nu får jag opponera mig, vi har minsann ingen diskmaskin utan står och handdiskar vid ett fönster. Trevligt att titta ut på trädgården och kontemplera lite när man diskar.

S
spis vid fönstrer verkar lite lurigt. blir ju torka fönster varje gång man varit på spisen

falkn skrev:
40 cm är ju såklart bra, men 20 räcker om du har gott om plats på andra sidan, personligen vill jag hellre ha en lång sammanhängande arbetsyta än en massa mindre ytor. Ang. häll framför fönster så hade jag försökt undvika detta då det blir svårt att hålla rent när man steker o.s.v. Även vask framför fönster har ju delvis samma problematik, man står ju ändå inte och handdiskar idag så utsikt kan ju kvitta. Antingen bygger du ju en gipsinklädd kanal ovanför skåpen och drar slang i denna annars får du ju göra ett nytt hål som du säger.
40 cm ska inte vara något problem och jag har satsat på stora ytor.
Jag tänker också att det borde bli smutsigt på fönstret om man har spis eller vask där...
Då blir det hål genom taket
Tack för svar

Arbetsytan är ytan mellan diskbänk och spis den bör vara minst 80 cm, alla andra ytor är avställningsyta. Spisfläkten tappar i effekt för varje krök på slangen/röret. Ju fler och skarpare böjar desto större tapp i effekt. Angående spis eller diskbänk framför fönster är väl mer en fråga om hur kladdiga eller smutsiga fönster man accepterar. Diskmaskin är väl standard i nytt kök så det med utsikt när man diskar är väl rent marginellt. Däremot arbetsytan där man tillbringar mycket av tiden vid matlagning kan nog vara en trevligare lösning. Frågan är nog mer hur högt fönstret är eller rättare sagt hur låg bröstningen är, för bänkhöjden är normalt högre en bröstningen på standard fönster.

cecar33 skrev:
Arbetsytan är ytan mellan diskbänk och spis den bör vara minst 80 cm, alla andra ytor är avställningsyta. Spisfläkten tappar i effekt för varje krök på slangen/röret. Ju fler och skarpare böjar desto större tapp i effekt. Angående spis eller diskbänk framför fönster är väl mer en fråga om hur kladdiga eller smutsiga fönster man accepterar. Diskmaskin är väl standard i nytt kök så det med utsikt när man diskar är väl rent marginellt. Däremot arbetsytan där man tillbringar mycket av tiden vid matlagning kan nog vara en trevligare lösning. Frågan är nog mer hur högt fönstret är eller rättare sagt hur låg bröstningen är, för bänkhöjden är normalt högre en bröstningen på standard fönster.
Fönstret är lägre i dagsläget men ska bytas någon gång framöver och då har jag tänkt placera det i bänkhöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.