39 404 läst ·
31 svar
39k läst
31 svar
Finns det en tanke bakom dörrplaceringen av kyl & frys?
Sida 1 av 3
Ser att de allra flesta har kyl och frys som öppnas mot varandra, varför är det så? Har det någon briljant anledning?
Själv har vi det också så MEN jag irriteras över det varje gång. I vårt fall är kylen närmast arbetdisken men öppnas från den, mot vardagsrummet till medans frysen då öppnas mot köket. Jag skulle vilja att BÅDA öppnas mot köket. Jag har då aldrig stått i både kyl OCH frys samtidigt och rotat, för jag antar att det är där svaret ligger..
Någon?
Själv har vi det också så MEN jag irriteras över det varje gång. I vårt fall är kylen närmast arbetdisken men öppnas från den, mot vardagsrummet till medans frysen då öppnas mot köket. Jag skulle vilja att BÅDA öppnas mot köket. Jag har då aldrig stått i både kyl OCH frys samtidigt och rotat, för jag antar att det är där svaret ligger..
Någon?
På dom flesta kylar och frysar går det väl att välja höger eller vänsterhängd eller?
Jag antar att det är estetiskta skäl, symmetri ...Jessica Pessica skrev:
Men som sagt, det går att hänga om dörren och flytta handtaget på de flesta modeller.
Kolla om du har små pluggade hål eller liknande.
det har med superkabinetterna fick jag höra.Det är mening att frysen skall stå till höger för att det skall funka optimalt, det gällde både siemens och Miele.
Gällande Miele så går det att hänga om handtagen men om kyl och frys står för nära, dvs normalt, kommer frysens handtag slå i dörren på kylen när man öppnar den, dvs om frys står till höger om kylen som vi har det. så på ngt sätt måste jag göra en liten passbit emellan för att detta inte skall ske.
Gällande Miele så går det att hänga om handtagen men om kyl och frys står för nära, dvs normalt, kommer frysens handtag slå i dörren på kylen när man öppnar den, dvs om frys står till höger om kylen som vi har det. så på ngt sätt måste jag göra en liten passbit emellan för att detta inte skall ske.
Coss: Jag känner väl igen det där! Vi har Siemens och har fått göra samma sak, en liten passbit emellan för när man har fingrarna emellan så slår man oftast till frysdörrens handtag.
Jag ringde och pratade med en snubbe på Miele förut och han sa att tanken är att de ska så med frys till vänster och kyl till höger.
Men hur kan man göra så fattar jag inte.
du råkar inte ha någon fin bild på hur ni har gjort det?
/sture
Men hur kan man göra så fattar jag inte.
du råkar inte ha någon fin bild på hur ni har gjort det?
/sture
I en villa jag bodde var det kyl till höger och frys till vänster, för att det annars skulle bli för jobbigt att gå till kylen som är "inklämd" mot en hörn tror jag!
För att dörrarna öppnas mot varandra med handtagen i mitten tror jag det är för att det skall vara lättare att flytta grejer från kyl/frys eller vice versa!
För att dörrarna öppnas mot varandra med handtagen i mitten tror jag det är för att det skall vara lättare att flytta grejer från kyl/frys eller vice versa!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tycker ju helt klart att detta är en fråga från fall till fall.
Självklart vill man ha det så praktiskt som möjligt när man arbetar i köket.
Har det ingen större betydelse ur det praktiska synsättet så är det ju stilrent att placera dem med öppningarna mot varandra.
Dock rekommenderar jag alltid folk att planera in en frisida/täcksida mellan dessa maskiner som då bör sträcka sig från golvet upp till toppen av skåpen som finns över kyl/frys.
Detta av den enkla anledningen att de skåpen ofta börjar dippa i mitten p.g.a tyngden när man lastar in saker i dem och då hjälper en extra sida till att hålla uppe dessa skåpen så det förblir snyggt.
Monterade igår upp en annan lösning som jag gillar om man har plats för det och det är att ha ugn/microskåpet mellan kyl och frys...
Då löses dessutom det problem jag nämner på ett smidigt sätt.
Självklart vill man ha det så praktiskt som möjligt när man arbetar i köket.
Har det ingen större betydelse ur det praktiska synsättet så är det ju stilrent att placera dem med öppningarna mot varandra.
Dock rekommenderar jag alltid folk att planera in en frisida/täcksida mellan dessa maskiner som då bör sträcka sig från golvet upp till toppen av skåpen som finns över kyl/frys.
Detta av den enkla anledningen att de skåpen ofta börjar dippa i mitten p.g.a tyngden när man lastar in saker i dem och då hjälper en extra sida till att hålla uppe dessa skåpen så det förblir snyggt.
Monterade igår upp en annan lösning som jag gillar om man har plats för det och det är att ha ugn/microskåpet mellan kyl och frys...
Då löses dessutom det problem jag nämner på ett smidigt sätt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Precis...AstaS skrev:
Som i falletovan med bilden där båda kommer att bli vänsterhängda då arbetsytan med vask och spis kommer att vara snett bakom kameran vilket gör att det blir mest praktiskt med vänsterhängda dörrar på båda.
Ja - det är så hos oss också. Vi har bänk till vänster om skåpen därför är det mest praktiskt tvärtom hos oss.Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har fått höra att kyl och frys måste stå vända mot varandra eftersom det annars finns risk att handtaget på kylen slår i dörren på frysen när man öppnar den fullt ut.
Om dörrarna är omhängningsbara antar jag att man kan hänga om båda dörrarna och på så satt få frysen till höger och ändå ha båda handtagen in mot mitten om man så önskar.
Paul-Staffanstorp skrev:
Självklart är det riktigt snyggt, men en spontan fundering.....
Hur mycket påverkar värmen från ugnen till kyl/frysskåpen? Går det att isolera bort värmespridningen från ugnen?