Vasken direkt bredvid hällen är helt omöjligt!

Annars är det viktigaste argumentet: Är det EN person som lagar mat, eller är det ett familjeevent? Hörnhäll är underbart om man alltid är ensam vid spisen, men om man som min man och jag lagar det mesta tillsammans blir man skitförbannade på varandra om man ska armbågas i hörnet. Vi kommer att ha en extra bred häll när vi bygger om vårt kök.

Har flera vänner som gärna kommer för tidigt till våra fester för att de älskar att sitta och se på hur vi samarbetar i köket, intuitivt rör om i varandras grytor, räcker varandra rätt krydda osv. Helt omöjligt med en hörnhäll.
 
Jag har nästan bara hört negativt om hörnhäll. Speciellt som ovan skriver, att man är flera som lagar mat.
 
vi har vaskskåpet precis bredvid och än så länge funkar det. under hällen har vi ugnen så därför har vi kryddorna på sidan. det är skitkul att laga mat nu och dom som säger att det är trång så måste jag säga att hur ofta står man 2 vid spisen? en står ofta vid bänken(den utan diskho) och fixar medans den andra fixar vid hällen.
 
Bamsenalle skrev:
vi har vaskskåpet precis bredvid och än så länge funkar det. under hällen har vi ugnen så därför har vi kryddorna på sidan. det är skitkul att laga mat nu och dom som säger att det är trång så måste jag säga att hur ofta står man 2 vid spisen? en står ofta vid bänken(den utan diskho) och fixar medans den andra fixar vid hällen.
Det kan ju som sagt bara du svara på. Här står vi ofta två vid spisen och trängs, skulle hata hörnhäll. Och jag skulle gärna ha ungen i ett skåp bredvid också, dock inte så högt som andra verkar ha den.
 
Anna_H skrev:
Det kan ju som sagt bara du svara på. Här står vi ofta två vid spisen och trängs, skulle hata hörnhäll. Och jag skulle gärna ha ungen i ett skåp bredvid också, dock inte så högt som andra verkar ha den.
Nog för att det är jobbigt när ungarna vill hjälpa till, men att stoppa in dom i ett köksskåp är väl lite väl magstarkt eller?
 
  • Gilla
  • Haha
Karin Fernler och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr så det helt kass med hörn häll... Ska ni laga mat tillsammans så får det bara plats en vuxen vid hällen....
Var är diskmaskin o ugn 7&8 ?

Om ni inte ska en liten bar disk till höger så hade jag nog satt hällen där o ugnen vid kylskåpen... Men tänk på att diskmaskinen ska vara nära diskhon för att lätt kunna skölja av o sen rätt ner i maskin utan att bära det kors o tvärs
Jag hade gärna sett att man höjer upp diskmaskin 30cm för att slippa böja sig för har ungar så går den 2 gånger om dan.....
 
Extra allt skrev:
Tyvärr så det helt kass med hörn häll... Ska ni laga mat tillsammans så får det bara plats en vuxen vid hällen....
Var är diskmaskin o ugn 7&8 ?

Om ni inte ska en liten bar disk till höger så hade jag nog satt hällen där o ugnen vid kylskåpen... Men tänk på att diskmaskinen ska vara nära diskhon för att lätt kunna skölja av o sen rätt ner i maskin utan att bära det kors o tvärs
Jag hade gärna sett att man höjer upp diskmaskin 30cm för att slippa böja sig för har ungar så går den 2 gånger om dan.....
Ugn och micro är 7&8, med skafferilådor under, diskmaskinen är under diskbänken, precis till vänster om skåp 4. Jag hade också gärna haft den upphöjd men det går inte där den är placerad på ritningen.

Och bänken till höger är just en bardisk, väggen ska rivas.
 
  • Gilla
Vxotto
  • Laddar…
Vi har idag vår spis mellan 9 & 10 på din bild o då är vänster skåpet 40cm o höger skåpet 25 o sen kommer diskbänken i vinkel som ni ritat o det fruktansvärt trångt o inga direkta arbets ytor o det retar mig :)
Går det att få hällen mellan fönsterna o byta plats på skafferi o ugn o micro
 
Har fått en ny idé, ska rita upp det under dagen så får vi se om det är genomförbart 😊
 
Jag har hörnhäll idag och har verkligen inte stört mig på det på något sätt. Vi har mycket andra bänkytor och vill man vara två i köket så står ju den ena och hackar grönsaker eller liknande vid nån bänk. Är det verkligen vanligt att man vill arbeta två personer med spishällen, det känns lite krystat eller? Hade det varit ett väldigt litet kök förstår jag att det äter utrymme. Har man köket i ett hörn så är det ju ett sätt att fria upp mer bänkyta, annars är ju hörn ganska oanvändbart.
 
  • Gilla
Bamsenalle
  • Laddar…
Extra allt: Haha såg ditt svar nu och det är typ så jag tänkte 😄

Fast vi byter isf plats på ugn/micro och kyl/frys (de grå längst ner). Skafferi kommer att vara under ugn och micro, de får varsitt högskåp. Sen hamnar diskbänken där den är idag (skåp 9-10). Ugn kräver mer avställningsyta än kyl/frys och det skulle bli rejält med bänkyta på varje sida av hällen.

Ska få till det på ritning bara 👍
 
Redigerat:
Det som fått mig att tänka om är just det med flera personer. Vi är sällan, i princip aldrig, två vuxna vid spisen samtidigt men vi har två barn som jag tänker komma vilja hjälpa till att röra i grytorna eller bara stå bredvid och titta som jag gjorde när min pappa lagade mat 😊
 
SandraPeter skrev:
Det som fått mig att tänka om är just det med flera personer. Vi är sällan, i princip aldrig, två vuxna vid spisen samtidigt men vi har två barn som jag tänker komma vilja hjälpa till att röra i grytorna eller bara stå bredvid och titta som jag gjorde när min pappa lagade mat ��
Jag har också två barn som gärna hjälper till, men de gångerna de vill hjälpa till vid spisen med grytor så vill jag nog ändå stå bakom och hålla i, så där är det nästan en fördel att dom inte kan komma åt så lätt själva.
 
Ja, så sa min man också 😄

Jag får inte till ritningen med hällen mellan fönsterna, det är diskmaskinen som blir svårplacerad då så vi är tillbaka på samma planering igen. Ska ta med den till köksleverantörer och höra vad de säger när det börjar bli dags.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.