Hej alla,

Jag skulle behöva byta ut min diskho mot en ny - problemet är att den är planlimmad i en granitskiva.

Själva planlimning är gjord med vanligt silikon så det är inte ett lika starkt lim som t ex för underlimmad diskho. Däremot är det vanskligt att komma åt silikonen för att försöka lossa den.

Någon som har en idé vad jag ska göra? :( Vill inte skada granitskivan.

Tacksam för alla tips! :)

D
Är det något utrymme alls mellan ho och skiva?
Finns där bara lite plats eller man kan skapa sig det kan man alltid försöka "såga" sig igenom silikonen med ett kraftigt snöre.

Silikonborttagare!
http://www.watski.se/Silikonborttagare-11qXn
Löser upp både härdad och ohärdad silikon på många olika underlag, utan att skada ytan. Främst avsett för våtutrymmen. Ej lämplig för underlag av: Polyamid (t ex nylon och kevlar), koppar, mässing, zink, eller bly. Prova alltid på en oöm yta för att säkerställa.

nikasp
Hänger på här. Vi har en kanske svårare sak, två stora glasskivor med aluminiumlist som limmats som stänkskydd längs hela köksbänken (istället för kakel). Frågan är om Aluminium fixar detta. Att såga med kraftig tandtråd brukar vara något man använder för att ta bort limmade emblem på bilar. Kanske kan funka i ditt fall men går inte hos oss.

Tack för svar. Tyvärr är det väldigt begränsat utrymme mellan hon och skivan så det blir svårt att både använd tandtråd och att applicera borttagnigsmedel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.