Hej!

Jag skulle vilja förbereda mitt kök för installation av diskmaskin. Sett till bilderna nedan, är det något som är möjligt? Vilka verktyg och delar kommer jag behöva? Har ingen erfarenhet av sådana här installationer så förklara gärna som om jag vore 12 år! :rolleyes:

Diskmaskin - 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diskmaskin - 2.jpg
Skapa konto

Först måste du stänga kulventil "A" (= vrid skruven 1/4 varv och kolla kallvatten i diskbänksblandaren).
Byt (om det behövs) Vinkel "B" mot T-koppling för vatten in till diskmaskinen.
Diskmaskinens avlopp ansluts till röret "C", efter att du skurit av locket på toppen.
Återstår El-uttag.
Skärmklipp.JPG
Skapa konto

Krilleman
Kan vara värt att poängtera att HasseTekniks lösning för att koppla vatten till diskmaskin ej är godkänd längre.

Ska det vara helt korrekt och försäkringsmässigt finns det bara en väg att gå. Köp en ny blandare med diskmaskinsavstängning eller montera en lös ventil med avstängningen ovan diskbänk.

Helt rätt krilleman_215 - jag glömde att sätta in avstängningsventilen efter T-kopplingen. Kan också tillägga att det alltid är bra att ha ett "vattensäkert " golv i underskåpet där kopplingarna finns och även ett underlägg under själva diskmaskinen.

Krilleman
Det är fortfarande inte OK med avstängningsventil efter T-röret.

Att inte ha avstängningen lättåtkomlig ovan bänk, det är där felet ligger. Allt annat är en "fuling" enligt reglerna.

Det är regler som dessa som bevisar att branschfolket som håller på med dessa regler är lite lätt förståndshandikappade. Det roliga är att en e-ventil ovan bänk är godkänt, men samma e-ventil som sitter i maskinen är inte godkänt, humor

Krilleman
Säg det till ditt försäkringsbolag! Dom står också bakom regelverket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.