Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Vi funderar på pärlspont, och jag vill nog isåfall ha det på alla plana ytor i köket.
Kan det bli för mycket?
Köksön sida och baksida
Högskåp och överskåp
Sambon tror det kan bli för mycket spont om man både har högskåp och överskåp och därav borde köra slät på överskåpen, personligen tycker jag det blir bättre med enhetligt. Sedan tror hon det kan bli svårt och hålla rent pärlsponten vid överskåpen pga fett från matlagning.
Vi ska ha kakel på stänkskyddet
Kan det bli för mycket?
Köksön sida och baksida
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högskåp och överskåp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sambon tror det kan bli för mycket spont om man både har högskåp och överskåp och därav borde köra slät på överskåpen, personligen tycker jag det blir bättre med enhetligt. Sedan tror hon det kan bli svårt och hålla rent pärlsponten vid överskåpen pga fett från matlagning.
Vi ska ha kakel på stänkskyddet
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Gärna lite mer konstruktiva svar tack 
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Testade att rita in slät profil, såg för modern ut i denna 20-tals lgh, så det är nog pärla som gäller
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag förstår hur du tänker med tjugotals-stuket.
Minns de gamla serveringsgångarna med sina skåp i kompisarnas innerstadslägenheter i Götet.
Otroligt mysigt och hög hemkänsla.
Men livet är fullt av svåra val.
Pärlspont eller sambo, vad är viktigast?
Minns de gamla serveringsgångarna med sina skåp i kompisarnas innerstadslägenheter i Götet.
Otroligt mysigt och hög hemkänsla.
Men livet är fullt av svåra val.
Pärlspont eller sambo, vad är viktigast?
Kan bli väldigt fint med pärlspont tycker jag, på rätt plats slår det annat med hästlängder. Har du gammal lägenhet tycker jag absolut att ni ska satsa på det istället för att få slät och modernt material. Det finns f.ö. mdf panel med pärla också, om man nu skulle vilja ha det. Vi har använt pärlspont på olika ställen i huset och inte nått någon tröskel ännu i alla fall vad avser att det ser för mycket ut. Glasverandan jag gjorde i somras har det på både väggar och tak.
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Formpressad MDF ser så fake ut tycker jag, ser mer autentiskt ut med riktig spont.
Hehe, så du gillar inte spont tank77?
Det är ju väldigt tidstypiskt för just 20-talet. Men det kan ju bli för mycket av det goda.
Hehe, så du gillar inte spont tank77?
Redigerat:
Pärlspont är inte det enda som är tidstypiskt för 20-talet. Det måste ha varit sista rycket innan det blev omodernt om det inte redan var det. Enkla spegelluckor är också tidstypiskt och har inte lika många skrymslen som samlar fett. Det går ju att blanda och ha pärlspont en bit från spisen och spegelluckor nära den.
Angående fakevarianten så håller jag helt med dig. Räfflad MDF kan man ju ha om man tycker det är snyggt, men det har ingenting gemensamt med pärlspont.
Angående fakevarianten så håller jag helt med dig. Räfflad MDF kan man ju ha om man tycker det är snyggt, men det har ingenting gemensamt med pärlspont.
Det ska passa där man sätter det, dvs det kan bli på tok för mycket i ett hus som inte har den stilen/byggstilen... Men i övrigt nej
Här ska det upp trä i massor
men i vårt förra hus (klassiskt 70-tals hus) kändes det malplacerat..och blev släta luckor!
Man måste känna sitt hus o sin stil..
Lycka till!
Här ska det upp trä i massor
Man måste känna sitt hus o sin stil..
Lycka till!
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Huset är som sagt typiskt för 20 talsklassicm, så tror inte pärlspont känns fel där. Vi tänkte återanvända det kök som satt vid köp men skicka på sputspackling och målning, tyvärr formpressade speglar i MDF (Som jag inte gillar speciellt mycket). IKEA Ramsjö, tror det passar rätt bra med sponten
https://customer.etrack1.com/FaktumOnlineSverige/Shop/?g=2&c=28
https://customer.etrack1.com/FaktumOnlineSverige/Shop/?g=2&c=28
Ingen MDF det håller jag helt med om! Det är ett dött material som ej alls passar i en 20-tals lägenhet. Vi har byggt all vår plastsbyggda förvaring samt våra 2 kök i massivt trä just därför. Bor också i en 20-tals lägenhet i Vasastan.AndersMalmgren skrev:
Däremot håller jag med om att köksinredning i pärlspont inte alls är typsikt för en innerstadslägenhet på 20-talet. Det var nästan alltid slät trästomme och luckor med en eller flera enkelt utformade speglar. Klassiscismen kännestecknas just av de enkla geometriska mönstrena och stora plana ytor som en reaktion mot det plåttriga sekelskiftesdetaljerna.
/K
Håller med Kallun att spegelluckor passar bättre i en gammal stadslägenhet.
Pärlspånt passar bättre i ett lantlig trähus, tycker jag.
Men om man inte har tänkt hålla sej till den tidstypiska stadsstilen så kan man ju ha vad man tycker om.
gaia
Pärlspånt passar bättre i ett lantlig trähus, tycker jag.
Men om man inte har tänkt hålla sej till den tidstypiska stadsstilen så kan man ju ha vad man tycker om.
gaia
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Får se hur vi gör, om man googlar lite så verkar det som spont 2 uppefrån var det som gällde på 20-talet och den tycker jag inte ser så kul ut när jag ritat in den i ritningen
Vi bor i 1870 lgh nu och då behöver man ju inte kompromissa med stilen för att få sin pärlspont
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi bor i 1870 lgh nu och då behöver man ju inte kompromissa med stilen för att få sin pärlspont
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
