C
Inte fel med pärlspont i sig, men det var ju inte så att man använde pärlspont till allt på 20-talet.
Personligen skulle jag skippa pärlspont på stommarna och luckorna och hålla mig till "väggytorna" inklusive köksön. Dvs. i viss mån tvärtom mot din ritning.

cpalm skrev:
Inte fel med pärlspont i sig, men det var ju inte så att man använde pärlspont till allt på 20-talet.
Personligen skulle jag skippa pärlspont på stommarna och luckorna och hålla mig till "väggytorna" inklusive köksön. Dvs. i viss mån tvärtom mot din ritning.
Nej vi ska inte ha det på luckorna, på luckorna blir det spegel,
0109864_PE259644_S3.jpg
Kanske lurade er när jag skrev "alla plana ytor i köket". Men jag menar då inte luckorna utan enbart täcksidor och köksö

På ritningen har jag det enbart på köksö och täcksidorna på högskåp och överskåp blir det spont i såfall, höger sida av högskåpen ska vi dessutom integrera med väggen på den sidan så där blir det ingen spont
spont6.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så det blir isåfall bara 2 ytor (köksö) + 3 ytor = 5 ytor där vi kommer ha pärlspont

Pärlspont kan vara bra på väggar och tak men på skåpsidor och andra mindre ytor ser det bara fånigt ut med delade brädor och många snittytor. Släta ytor behöver inte se hypermoderna ut, utan kan brytas med marmorerade målning tex.

C
Thomas_Blekinge skrev:
på skåpsidor och andra mindre ytor ser det bara fånigt ut med delade brädor och många snittytor.
Instämmer, det var det jag menade med stommarna.
Men kan ju tänka som att pärlspont var den tidens gipsskivor.

Jag tycker precis tvärt om, det är då det ser lite för too much ut :D

C
Jo det är väl den tolkningen många gör och det är då det inte ser autentiskt ut, om det är det man är ute efter. Pärlspont var i första hand en väggbeklädnad förr.

Måste inflika att nu tycker iaf ikea att det är snyggt med MDF pärlspontfronter :p

Tänk att man inte kommit längre i renoveringen sedan denna tråd skrevs :P

Ibland tar det tid.. Det måste hmmmm.. få smälta in lite :rolleyes: :)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.