18 683 läst ·
27 svar
19k läst
27 svar
Beställa IKEA kök är en process
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ja det var ju ruskigt bra pris om allt blev bra och du blev nöjd.
Jag har dock varit med om leverantörer här i trakterna som "limmar" småbitar med silikon runt hällen (som släpper snabbt) och även delar skivorna i onödigt små bitar så man får mängder av skarvar i onödan.
Har varit med om en annan leverantör som använder en rätstock och mäter efter bara och på något ställe släppte skåpet längst till höger närmst matplatsen med 13mm från väggen då väggen var sned. Då slutade även graniten där då de bara tillverkar stenen efter bakkanten på stommen och inte efter vad som behövs. Detta blev inte snyggt alls.
Fördelen på Landernäs är att de investerat i datoriserade mätinstrument så det blir mer exakt, men visst.... smakar det så kostar det också oftast lite mer...
Jag har dock varit med om leverantörer här i trakterna som "limmar" småbitar med silikon runt hällen (som släpper snabbt) och även delar skivorna i onödigt små bitar så man får mängder av skarvar i onödan.
Har varit med om en annan leverantör som använder en rätstock och mäter efter bara och på något ställe släppte skåpet längst till höger närmst matplatsen med 13mm från väggen då väggen var sned. Då slutade även graniten där då de bara tillverkar stenen efter bakkanten på stommen och inte efter vad som behövs. Detta blev inte snyggt alls.
Fördelen på Landernäs är att de investerat i datoriserade mätinstrument så det blir mer exakt, men visst.... smakar det så kostar det också oftast lite mer...
Ja, varför skulle jag inte blivit nöjd? Var skarvarna ska vara och dylikt får man ju diskutera, men det var inga problem för dem att göra biten till vänster om hällen (ca 600 mm) med stavarna framför och bakom i ett stycke. Självklart är det urfräst och armerat ordentligt under. De köpte dessutom in en extra lång skiva för att slippa ytterligare skarvar då den länga delen blev nästan 3 meter. Standard är tydligen något kortare på just Carrara C.Paul-Staffanstorp skrev:Ja det var ju ruskigt bra pris om allt blev bra och du blev nöjd.
Fördelen på Landernäs är att de investerat i datoriserade mätinstrument så det blir mer exakt, men visst.... smakar det så kostar det också oftast lite mer...![]()
När de mätte använde dem en stor rättstock samt laser för att mäta avstånd. Att man har ett helt datoriserat mätinstrument är ingen garanti för ett bra resultat. Man kan fortfarande mäta fel. Att måtta och göra en skiss på en bänkskiva är inte speciellt svårt om man är normalbegåvad.
Argumentet att det kostar mer för att det blir bättre stämmer tyvärr inte i detta fallet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Med anledning av att de jag sett som fått levererat från andra "billiga" leverantörer inte blivit nöjda av de anledningar jag skrev.
Sen påstår jag ingenstans att det är värt pengarna hos Landernäs men att det oftast blir ett bättre resultat för det blir det.
Nu har du dock hittat en bra och billig leverantör och det är ju kanon. 😊
Sen påstår jag ingenstans att det är värt pengarna hos Landernäs men att det oftast blir ett bättre resultat för det blir det.
Jag förstår vad du menar, men jag tycker du tänker helt fel och spelar firmor som Landernäs rakt i händerna. Om det enda som skiljer leveransmässigt är huruvida de lyckas få till måtten 100-procent samt inte göra konstiga skarvar så är det oroväckande för en firma som Landernäs när priset nästan är dubbelt så högt. Du förstår ju också att det egentligen inte kostar något extra för en "billigare" firma att göra rätt på dessa punkter och de är inte heller billiga för att de någon gång gjort fel på dessa punkter heller. Anledningen att de är billigare är för att de har mindre marginaler, mindre omkostnader och billigare personal. Det enda som påverkar kunden är just deras personal. Det finns ingenting som säger att dessa firmor inte kan få sin personal att vara lika duktiga på att mäta som Landernäs.Paul-Staffanstorp skrev:Med anledning av att de jag sett som fått levererat från andra "billiga" leverantörer inte blivit nöjda av de anledningar jag skrev.
Om det nu skulle vara så så kan ju Landernäs köra en slogan i stil med:
"Vi mäter rätt på millimetern, det kostar bara dubbelt så mycket".
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hehe... jag förstår ditt tänk också och försvarar absolut inte heller Landernäs prissättningar vilka jag själv upplever väldigt höga.
Problemet är att de ändå har katastrofalt mycket jobb och långa leveranstider trots sina priser. 😲
Problemet är att de ändå har katastrofalt mycket jobb och långa leveranstider trots sina priser. 😲
Ja och det har de ju p.g.a. att många känner till dem och att de säkert levererar bra produkter. Företagskunder har ju säkert bra rabatt hos dem också.Paul-Staffanstorp skrev:
Det jag vill med mina inlägg är att upplysa andra konsumenter om att det inte behöver kosta så mycket som man tror att beställa bänkskivor i sten och att resultatet inte behöver bli sämre. Många av våra vänner och bekanta blir helt chockade när de får höra hör lite vår bänkskiva har kostat. Genom att vara lite mer kritisk och ta in fler offerter samt sätta sig in lite mer i den produkt man ska ha så man man spara otroligt mycket pengar på detta område.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Förstår det och det är ju jättebra att det finns de som kan leverera bra grejer till bättre priser.
Kan faktiskt berätta att de få ggr jag beställt något av dem så får man som företag usla 10 % rabatt bara. Köksleverantörerna har jag dock hört ska ha 30%...
Kan faktiskt berätta att de få ggr jag beställt något av dem så får man som företag usla 10 % rabatt bara. Köksleverantörerna har jag dock hört ska ha 30%...
När jag beställer från okända företag brukar jag kika lite på soliditeten hos "Alla Bolag".
Det går faktiskt riktigt dåligt för de flesta mindre företagen idag. (inga marginaler)
Informationen är helt öppen för alla och kan ge en fingervisning hur företaget mår.
Jag har länkat till ovanstående företag och siffrorna ser inte särskilt bra ut.
Konkurensen från utlandet pressar säkert priserna hårt.
Landernäs Marmor Eftr. Aktiebolag: http://www.allabolag.se/5561865659/bokslut
Obelix Marmor Aktiebolag: http://www.allabolag.se/5563847580/bokslut
Det kommer att hända mycket de närmaste åren med så små vinster för hantverksyrken.
Det går faktiskt riktigt dåligt för de flesta mindre företagen idag. (inga marginaler)
Informationen är helt öppen för alla och kan ge en fingervisning hur företaget mår.
Landernäs Marmor Eftr. Aktiebolag: http://www.allabolag.se/5561865659/bokslut
Obelix Marmor Aktiebolag: http://www.allabolag.se/5563847580/bokslut
Det kommer att hända mycket de närmaste åren med så små vinster för hantverksyrken.
För Landernäs ser det inte så bra ut, nej. För Obelix tycker jag det ser mycket bra ut. Obelix har en stabil vinstmarginal och stigande soliditet och kassalikviditet över de senaste åren. Siffrorna för Landernäs är nästan de motsatta. Sjunkande kassalikviditet och låg soliditet. De backar dessutom för 3:e året i rad och antalet anställda har halverats på 3 år. Omsättningen har sänkts med 20 % från tidigare år, Obelix har dubblerat sin omsättning på 2 år. Om 2-3 år finns inte Landernäs kvar om de inte gör något drastiskt.Wide Glide skrev:När jag beställer från okända företag brukar jag kika lite på soliditeten hos "Alla Bolag".
Landernäs Marmor Eftr. Aktiebolag: [länk]
Obelix Marmor Aktiebolag: [länk]
Det kommer att hända mycket de närmaste åren med så små vinster för hantverksyrken.![]()
När man tittar på Landernäs bör man även räkna med moderbolaget Lunds Marmor som tjänar hyfsat med pengar (när ett bolag tillhör samma bolagsgrupp har man ibland en internprissättning som inte är helt rättvisande). Vidare har ägaren av Landernäs uppdrag inom bolag med näraliggande verksamheter (på allabolag kan ni klicka på hans namn, han är vd i Landernäs, och sen på persontrafik så får ni upp en lista på bolag som han är verksam i) och det kan ju vara så att någon/några av dessa (t ex Steny) är avknoppningar från Landernäs vilket i så fall skulle kunna förklara att omsättningen i just Landernäs AB gått ned även om det inte går dåligt. Det behöver ju inte vara så, men kan vara det😀. Soliditeten påverkas ju också av saker som om man har mycket egna maskiner (om man istället hyr är balansomslutningen mindre och soliditeten blir då högre, trots att verksamheten egentligen kan vara stabilare om man har egna maskiner).falkn skrev:För Landernäs ser det inte så bra ut, nej. För Obelix tycker jag det ser mycket bra ut. Obelix har en stabil vinstmarginal och stigande soliditet och kassalikviditet över de senaste åren. Siffrorna för Landernäs är nästan de motsatta. Sjunkande kassalikviditet och låg soliditet. De backar dessutom för 3:e året i rad och antalet anställda har halverats på 3 år. Omsättningen har sänkts med 20 % från tidigare år, Obelix har dubblerat sin omsättning på 2 år. Om 2-3 år finns inte Landernäs kvar om de inte gör något drastiskt.
Redigerat:
Nu plockade jag enbart ut de företag som var nämnda i inlägget.
Det ser onekligen oroväckande ut om man tittar på hantverksjobben överlag.
Många driver med minusresultat och får täcka detta med kapital som finns intjänade från tidigare år.
Är man riktigt nyfiken kan man se hela boksluten på www.hitta.se (utan kostnad)
Sök på firmanamnet så finns de tre senaste årens bokslut längst ner i pdf-format.
Det ser onekligen oroväckande ut om man tittar på hantverksjobben överlag.
Många driver med minusresultat och får täcka detta med kapital som finns intjänade från tidigare år.
Är man riktigt nyfiken kan man se hela boksluten på www.hitta.se (utan kostnad)
Sök på firmanamnet så finns de tre senaste årens bokslut längst ner i pdf-format.
Klicka här för att svara