Hej!
Vi håller just nu på och bygger helt nytt kök i vårt gamla hus, byggt ca. 1890. Eftersom det är ett så gammalt hus så finns det en del speciella funderingar och problem.

Planlösningen har vi jobbat mycket med och försökt få till ett rum med matplats och gott om bänkytor. I köket finns en gammal järnspis och bakugn som tar upp en del av rummet och det är väldigt låg till tak, knappt 2 meter. Jag tar gärna emot åsikter och tips på planlösningen. :)
Dessutom är det tillbyggt vid ett tillfälle så ytterväggarna livar inte med varandra.. jag tänker mig att vi får medla ut det med en snedkapad bänkskiva och passbitar?

Vid den tillbyggda ytterväggen är det stående stockar som vi rivit fram. Där vill vi egentligen inte bygga på väggen mer än nödvändigt för då ökar vi nivåskillnaden på väggarna och funderar på att måla de vita och ha de synliga. Där kommer det stå en kyl mot och en hylla, ingen spillande direkt men jag tänker på det praktiska...kanske en plexiglasskiva framför? Men då undrar jag om det inte blir för blankt och ser plastigt ut?

Vi kör utan överskåp då det redan känns ganska lågt till taket men då förvinner ju den naturliga platsen att placera bänkbelysning. Så vad ska vi istället ha för belysning? Det måste ju vara tillräcklig belysning för att nå bra till bänkytan. Spottar? Men då måste jag bygga ner en "låda" över bänkytan då jag inte kan fälla in något i det befintliga taket.

Mycket funderingar på en gång.... :) och fler finns det.

Jag bifogar lite bilder på den tänkta planlösningen så ser jag fram emot lite input på detta. kök1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den högra delen med hyllan är alltså stockväggen som är ungefär 7 cm längre in i rummet än den andra väggen, detta efter att vi reglat på den andra väggen med 95 mm
kök5.jpg
Skapa konto

Skåpen på andra sidan av bordet är tänkt som vitrindel och husera egentligen allt porslin, glas, uppläggningsfat, skålar och bestick.
kök2.jpg
Skapa konto

Det vita området uppe i högra hörnet är där järnspis och bakugn finns. Dörren till vänster om den leder ut till hallen och dörren till höger in till vardagsrummet, så det är lite passage genom köket.
kök4.jpg
Skapa konto

kök3.jpg
Skapa konto

• kök2.jpg
    Skapa konto
Vill du verkligen ha en del av bänken sticka ut 7 cm längre än resten? Det ser ut som att du har utrymme att bygga ut resterande bänk i samma nivå som den som sitter vid den utbyggda väggen.. Kanske kan du till och med ha djupare kökskåp (70 djup) på mesta delen av bänkytan.

ecb182 skrev:
Vill du verkligen ha en del av bänken sticka ut 7 cm längre än resten? Det ser ut som att du har utrymme att bygga ut resterande bänk i samma nivå som den som sitter vid den utbyggda väggen.. Kanske kan du till och med ha djupare kökskåp (70 djup) på mesta delen av bänkytan.
Nej det vill jag ju egentligen inte... dörrhålet sitter nog lite närmare bänken än i denna ritning ser jag nu, men det ska vi ändå flytta lite på.. dock kan jag nog inte bygga ut väggen mer för då blir det så konstigt vid fönstret men en djupare bänkskiva kanske man skulle kunna ha. Det har du rätt i. :)
Vi tänkte köra den "billiga" varianten och ha IKEA kök, men de har väl inte skåp som är 70 djupa? I så fall får det bara bli en djupare bänkskiva och bygga ut reglar bakom skåpen.
Får hem och mäta på dörrhålet.

BirgitS
Om du är som de flesta och i huvudsak använder bänkytan mellan ho och häll för att skära grönsaker och annat så är det rät opraktiskt att ha en räfflad yta där som är avsedd för sånt som ligger på tork.

• Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Om du är som de flesta och i huvudsak använder bänkytan mellan ho och häll för att skära grönsaker och annat så är det rät opraktiskt att ha en räfflad yta där som är avsedd för sånt som ligger på tork.
Ja det är sant.. jag gillar att kunna ha lite saker på tork på diskbänken (plus att jag vattnar mina orkidéer där ;) )Allra helst kanske jag hade haft den åt andra sidan, men där är ju inte skåpen i samma linje. Annars får den bli mindre eller kanske rent av tas bort helt...
Ska fundera över hur mycket jag behöver den avrinningsytan.

BirgitS
Avrinningsyta är praktiskt så jag hoppas att du kan dra fram diskbänksskåpet mm de där 7 cm.

Det är väl rätt vanligt med spotlights typ http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80262583/ (men Ikeas varianter verkar tappa riktningsförmågan efter ett tag hos dem som har satt in sådana).

Avrinningsytan sabbar hela arbetsytan som någon sa innan. Den platsen är den viktigaste skillnaden mellan ett bra och dåligt kök. Jag hade satt "standard" bänkskivedjup där väggen sticker ut, och djupare där väggen går in. Då får ni plats med avrinningsytan åt höger istället.

Fast tänk på att alla tillverkare (IKEA) inte har täcksidor djupare än standard 60 cm. Då blir det svårt att få det snyggt när bänkskivan är djupare än 60.

Alternativt bygg på väggen så den livar med den andra - så ni får en liten avställningshylla, ~10 cm över bänkytan.
Kanske går att kombinera med fönsterbänken..?

Ingen idé att försöka gömma nivåskillnaden, bättre att förstärka den och utnyttja den.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det ser ut att bli ett fint kök! Min spontana åsikt är att jag skulle undvika att sätta ugn så nära väggen, det blir en trång känsla och vägg/tapet riskerar att bli fettstänkt. Vissa hävdar dessutom att det är viktigare att ha en upphöjd diskmaskin än en upphöjd ugn av den anledning att man använder diskmaskinen flera gånger per dag, men ugnen bara nån gång i veckan.

Hej, om du sätter ugnspelaren vid kylen istället så kan du ha större bänkskiva mellan ho och häll istället. Det är där du mestadels kommer att stå. Ha helst diskmaskinen till vänster om vattnet så är den inte i vägen när ni jobbar i köket. Det finns lådor till diskbänkskåpet också vilket är bättre. Vitrindelen på andra sidan skulle jag tagit två 80cm skåp och ett 40cm istället, för då blir glasluckorna lika stora.
Ang belysning så är det jätte rätt i tiden nu med hängande lampor rakt över bänkskivan.
I övrigt håller jag med vad övriga har sagt....... Tror du kommer få till det snyggt och praktiskt! Lycka till!

Tack för er input!
Jag mätte från högskåpet med ugnen till dörrhålet och det bli 6 cm kvar till dörröppningen när vi har reglat ut väggen.. Så det verkar bli lite väl trångt att kunna flytta ut skåpen ännu mer :(

En fundering jag har är att flytta tillbaka till ugnen till traditionell plats under hällen och istället ha en skåp som är 40 cm djupt ovanpå bänkskivan för att ha micron i. Då blir det ju lite luftigare mot väggen men blir av med arbetshöjden på ugnen, som vi faktiskt använder nästan varje dag.

Alternativt får jag hitta en ny plats åt micron, ta bort högskåpet helt och flytta tillbaka ugnen/hällen lite... Då blir det nästan som vi har idag. Då skulle man få lite mer yta mellan häll och ho. Och sedan minska avrinningsytan eller om det går, vända den åt höger.

Bredvid kylen vill jag gärna ha en bänkyta att ställa ner matvaror på så jag vill inte gärna ha ett högskåp till vid kylen. Så ska jag ha ett högskåp till ugnen så får det nog vara som tänkt.

1) Hur får du sådana snygga bilder??
2) Släng in några överskåp eller en kyl/frys till?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.