Vill bara vidareförmedla mina erfarenheter ang inköp och installation av gasspis. Svar på sådana frågor som jag själv hade innan jag köpte spisen.

- Varför: Snabbheten och värmen var en av orsakerna. Sedan att du kan jobba med grytor och kastruller utan att vara rädd för repor och sprickor på en häll. Att den sedan är toksnygg gör inte saken sämre.

- Märke: Valde mellan Smeg och Ilve. Efter att ha klämt lite på en Smeg var valet självklart. Kvalitetskänslan på Ilve är överlägsen. Stadig, ordentligt ihopsatt samt att det som ser ut som metall är metall. Hade ångrat mig otroligt mycket om det blivit Smeg.

- Inköp: Ilves höga pris var svårförhandlat hos min fru men så upptäckte jag Fru Krause via forumet. [email protected] .Hon har sålt spisar från Italien runt om i Europa mer än 10 år. Snabbt svar och nästan halva priset mot Sverige. Finns på Italienska Ebay. Det blev en PDW-90 med 5 brännare och dubbelugn. Dubbelugn är ett måste om du är ens lite seriös med din matlagning. 35 000kr för spis + fläktkåpa + stänkskydd+ frakt. I Sverige hade det landat på närmare 60 000kr

- Garanti: Enl Ilves Svenska återförsäljare måste man ta kontakt med säljaren där spisen köptes som måste ta det vidare till bla, bla, bla. Alltså en byråkrati som gör det väldigt svårt att ha en fungerande garanti. Det är en liten chansning men för den mellanskillnaden du får i priset har du råd att betala MÅNGA servicetimmar OM något skulle pajja.

- Installation: Mitt största bekymmer som visade sig vara väldigt enkelt. Ringde www.fogas.se och berättade vilken spis jag hade och hur det såg ut hemma. De berättade precis hur installationen skulle gå till och lite regler. Skickade sedan hem allt jag behövde. När det gäller Gasolinstallationer i villor behöver du inte ha en certifierad installatör så länge du håller dig till p11-flaskor. För mig blev det två p11 med omkastningsventil samt en läckageindikator. Summa 3500kr. Nya fyllda gasolflaskor kostar ca 1500kr/st och sedan 500kr/påfyllning. Packningar kommer jag att byta varje år. Hantverkare byggde ett skåp på utsidan enl mina mått. Det blir en del uppstartskostnader men det är värt det.

- Funktion/Säkerhet: Fungerar klockrent just nu. Enl läckindikatorn är systemet tätt och jag har testat det i härliga -33C utan problem. Det gäller att ha respekt på gasolen och dess explosivitet. Var försiktig när man fraktar flaskorna (alltid stående) och köpa säkerhetsprylar som gaslarm och läckindikator.

Har jag missat något så hör gärna av er så ska jag svara på det jag vet. Är det så att jag säger något som inte stämmer tar jag gärna kritik/rättelse. Man lär så länge man lever.

M

Mattias E skrev:
Vill bara vidareförmedla mina erfarenheter ang inköp och installation av gasspis. Svar på sådana frågor som jag själv hade innan jag köpte spisen.

- Varför: Snabbheten och värmen var en av orsakerna. Sedan att du kan jobba med grytor och kastruller utan att vara rädd för repor och sprickor på en häll. Att den sedan är toksnygg gör inte saken sämre.

- Märke: Valde mellan Smeg och Ilve. Efter att ha klämt lite på en Smeg var valet självklart. Kvalitetskänslan på Ilve är överlägsen. Stadig, ordentligt ihopsatt samt att det som ser ut som metall är metall. Hade ångrat mig otroligt mycket om det blivit Smeg.

- Inköp: Ilves höga pris var svårförhandlat hos min fru men så upptäckte jag Fru Krause via forumet. [email protected] .Hon har sålt spisar från Italien runt om i Europa mer än 10 år. Snabbt svar och nästan halva priset mot Sverige. Finns på Italienska Ebay. Det blev en PDW-90 med 5 brännare och dubbelugn. Dubbelugn är ett måste om du är ens lite seriös med din matlagning. 35 000kr för spis + fläktkåpa + stänkskydd+ frakt. I Sverige hade det landat på närmare 60 000kr

- Garanti: Enl Ilves Svenska återförsäljare måste man ta kontakt med säljaren där spisen köptes som måste ta det vidare till bla, bla, bla. Alltså en byråkrati som gör det väldigt svårt att ha en fungerande garanti. Det är en liten chansning men för den mellanskillnaden du får i priset har du råd att betala MÅNGA servicetimmar OM något skulle pajja.

- Installation: Mitt största bekymmer som visade sig vara väldigt enkelt. Ringde www.fogas.se och berättade vilken spis jag hade och hur det såg ut hemma. De berättade precis hur installationen skulle gå till och lite regler. Skickade sedan hem allt jag behövde. När det gäller Gasolinstallationer i villor behöver du inte ha en certifierad installatör så länge du håller dig till p11-flaskor. För mig blev det två p11 med omkastningsventil samt en läckageindikator. Summa 3500kr. Nya fyllda gasolflaskor kostar ca 1500kr/st och sedan 500kr/påfyllning. Packningar kommer jag att byta varje år. Hantverkare byggde ett skåp på utsidan enl mina mått. Det blir en del uppstartskostnader men det är värt det.

- Funktion/Säkerhet: Fungerar klockrent just nu. Enl läckindikatorn är systemet tätt och jag har testat det i härliga -33C utan problem. Det gäller att ha respekt på gasolen och dess explosivitet. Var försiktig när man fraktar flaskorna (alltid stående) och köpa säkerhetsprylar som gaslarm och läckindikator.

Har jag missat något så hör gärna av er så ska jag svara på det jag vet. Är det så att jag säger något som inte stämmer tar jag gärna kritik/rättelse. Man lär så länge man lever.

M
Hej Mattias,

Härlig läsning :)

Håller på att slå till på ett paket från fru Krause själv. Fin eurokurs tillsammans med prutande resulterar i en PDW100 med 4 brännare och stekbord + uppgraderad till tvåstegsbrännare, spiskåpa och stänkskydd för ca 50% av svenskt pris.

Nu vill fru Krause ha hela beloppet insatt på ett konto, vilket verkar vara normen. Känns dock lite nervöst måste jag säga...

Hur gick det när du köpte, inget skumt?

//daniel

Hej

Vad roligt att du har bestämt dig för gasspis. Vi har inte ändrat oss en enda sekund. Den enda nackdelen är att det är lite jobbigare att rengöra än en häll men det vänjer man sig vid. Vårt största bekymmer att det skulle bli säkerhetsproblem med vår 2-åriga dotter existerar inte. Vi har visat henne lågan en gång och sagt att den är varm och sedan dess har hon inte varit i närheten. Tror att det har att göra med att värmen syns i form av en låga.

Ang betalningen kan jag säga att även vi var ordentligt nervösa. I vårt fall ville hon ha hälften vid beställning och hälften innan hon skickade den. Hon har så bra rykte på nätet och har hållit på så länge att det bör nog inte vara några problem. Frakten var felfri och allt var packat från fabrik. Chaffören ringde dagen före och dumpade av den i garaget.

Några tips:

- Vet inte om du ska köra med Gasol eller stadsgas men se till att det är rätt munstycken monterat. Vi skrev att vi skulle ha den för Gasol (G30 tror jag att det heter). Munstycken för stadsgas följde med i en påse om vi vill ändra.

- Vi renoverade hela köket och lät därför därför en elektriker installera ugnsdelen. Kommer inte ihåg órdentligt men han sa att han var tvungen att göra en lätt omdragning för att det skulle fungera med svensk el ordentligt. Nu kan inte jag någonting om el så det är möjligt att du fixar det själv. På han lät det som en enkel procedur.

- Du måste ställa klockan på spisen annars fungerar inte ugnen. Jag fick själv tipset på detta forum och det var tur.

- Knoppen som startar ugnen och dess olika funktioner fungerar även som strömbrytare för ungslampan. Tryck in den bara. JAg bytte tre lampor och ringde elektriker två gången innan jag upptäckte det.

Lycka till. Det är bara att fråga om du har fler frågor

Mattias

Hej!

Bra tips detta med ugnslampan , önskar jag läst det innan jag själv bytte ungnslampa och att det ändå inte fungerade.
Läste till slut manualen , och där stod det faktiskt. :thumbup:

En fråga , har problem med att en gnisttändare slutat fungera, nu tänder vi med tändsticka.
Kan man byta detta själv eller måste en service tekniker göra detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.