49 500 läst ·
16 svar
50k läst
16 svar
Bänkskiva i sten från IKEA?
Sida 1 av 2
Hej,
Vi är på gång att planera nytt kök och som ni vet så kostar stenskivor ganska mycket, i vårt fall pratar vi om 20 000 - 30 000 för 3-4 m.
IKEA har dock en variant som är mycket billigare men där man fyllt ut med trä, själva stenen är därmed inte alls lika tjock. Misstänker att detta kan innebära att stenen bryts lättare men om det verkligen är ett problem vet jag inte?
Har försökt söka runt lite på nätet men det är förvånansvärt lite information på forumen, är det rakt igenom en dålig produkt?
Vi är på gång att planera nytt kök och som ni vet så kostar stenskivor ganska mycket, i vårt fall pratar vi om 20 000 - 30 000 för 3-4 m.
IKEA har dock en variant som är mycket billigare men där man fyllt ut med trä, själva stenen är därmed inte alls lika tjock. Misstänker att detta kan innebära att stenen bryts lättare men om det verkligen är ett problem vet jag inte?
Har försökt söka runt lite på nätet men det är förvånansvärt lite information på forumen, är det rakt igenom en dålig produkt?
Undrar över detta jag också.
Frågade en leverantör av massiva skivor om de kan garantera att den håller för "slarvig" behandling, dvs varma kärl, kanske att man tappar en gryta osv., och fick bara svaret att "normalt ska det inte hända, men det finns folk som har lyckats".
IKEA svarade på samma fråga att "det finns inga garantier, men skivan är långt ifrån känslig".
Tolkar det som att man måste vara grovt oaktsam för att lyckas knäcka en korrekt monterad skiva, men det vore kul att få höra från någon som "lyckats"!
Frågade en leverantör av massiva skivor om de kan garantera att den håller för "slarvig" behandling, dvs varma kärl, kanske att man tappar en gryta osv., och fick bara svaret att "normalt ska det inte hända, men det finns folk som har lyckats".
IKEA svarade på samma fråga att "det finns inga garantier, men skivan är långt ifrån känslig".
Tolkar det som att man måste vara grovt oaktsam för att lyckas knäcka en korrekt monterad skiva, men det vore kul att få höra från någon som "lyckats"!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Ikeas skiva är inte ett stenblock utan mald sten blandad med polymerharts (5%) och det är väl en stor anledning till att det är billigare, men det bör också göra att den håller bättre.
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/catalog_categories/departments/kitchen/personlig/#quartz
Du kan läsa lite om olika typer av bänkmaterial på http://www.radron.se/granskningar/Bankskivor/
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/catalog_categories/departments/kitchen/personlig/#quartz
Du kan läsa lite om olika typer av bänkmaterial på http://www.radron.se/granskningar/Bankskivor/
Jag är inte orolig av hur ytan håller egentligen då båda är sten. Att den kan gå sönder när man tappar något hårt på den är inte så konstigt och det är något man får räkna med tyvärr. Vad jag tänker är om inte bänken man lägger skivan på är helt perfekt eller om något skulle sätta sig något, då finns det alltid risk att skivan bryts antar jag.ghoti skrev:Undrar över detta jag också.
Frågade en leverantör av massiva skivor om de kan garantera att den håller för "slarvig" behandling, dvs varma kärl, kanske att man tappar en gryta osv., och fick bara svaret att "normalt ska det inte hända, men det finns folk som har lyckats".
IKEA svarade på samma fråga att "det finns inga garantier, men skivan är långt ifrån känslig".
Tolkar det som att man måste vara grovt oaktsam för att lyckas knäcka en korrekt monterad skiva, men det vore kul att få höra från någon som "lyckats"!
Även om Ikeas skiva inte är massiv så är den inte häller ihålig så den bör ju hålla för slag precis lika bra som en massiv, däremot kan jag tänka mig att den bryts lättare om inte bänken är perfekt.
Ikea har ju både stenskivor och skivor i kvartskomposit (och i akryl). Vi har tittat på deras kvartskomposit och den är mycket riktigt inte "hel tjocklek" men det är inte alla andra leverantörers skivor heller - vissa använder 12mm skivor som limmas på MDF.BirgitS skrev:
Det negativa med IKEA-s kvartskompositskivor är att de inte kan fasas samman utan synliga skarvar i t ex hörn. Beställer man från andra leverantörer så kan man få skivorna hoplimmade så att man slipper skarvarna.
Förstår inte? De skarvar jag sett på granitskivor har oftast varit placerade vid diskhon och då har man fogat med någon typ av pasta som gör det tätt och snyggt(för att vara skarvat). Om man köper från Ikea och man ska ha 3 meter så bör man väl kunna få det i ett helt stycke?andost skrev:Ikea har ju både stenskivor och skivor i kvartskomposit (och i akryl). Vi har tittat på deras kvartskomposit och den är mycket riktigt inte "hel tjocklek" men det är inte alla andra leverantörers skivor heller - vissa använder 12mm skivor som limmas på MDF.
Det negativa med IKEA-s kvartskompositskivor är att de inte kan fasas samman utan synliga skarvar i t ex hörn. Beställer man från andra leverantörer så kan man få skivorna hoplimmade så att man slipper skarvarna.
Jag menar om man ska ha t ex L eller U-form. Övre hörnet på framkanten på skivan blir ju avfasad, så där blir en liten "trekant" som man får fylla i. Andra tillverkare som vi har pratat med limmar ihop kompositskivorna så att skarvarna blir osynliga.
Japp, skivan går av. Hände en jobbarkompissnowjim skrev:Jag är inte orolig av hur ytan håller egentligen då båda är sten. Att den kan gå sönder när man tappar något hårt på den är inte så konstigt och det är något man får räkna med tyvärr. Vad jag tänker är om inte bänken man lägger skivan på är helt perfekt eller om något skulle sätta sig något, då finns det alltid risk att skivan bryts antar jag.
Även om Ikeas skiva inte är massiv så är den inte häller ihålig så den bör ju hålla för slag precis lika bra som en massiv, däremot kan jag tänka mig att den bryts lättare om inte bänken är perfekt.
20-30' för 3-4 meter låter extremt dyrt. Har ni tagit in några offerter på riktig sten? Vår Carrara C i 33mm tjocklek och 4,3 meter längd kostade 23' inkl. Blanco silgranit ho på 700 mm och uttag för häll. Detta var inkl. måttagning, leverans och montage.
Nej, vi har inte taget in några offerter än bara fått ungefärliga priser och enligt ditt pris så verkar inte 20-30 helt orimligt. Men visst något billigare kan man säkert hitta om man letar. Vår skiva måste vara minst 4 meter ser det ut som faktiskt.falkn skrev:
