4 461 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Fanér till utdragbar skärbräda
Jag har en utdragbar skärbräda i ett 50-talskök där fanéren sett bättre dagar och behövs därför bytas ut. Vilket fanér ska man välja? Hur tjockt? Hur limmar man dit det? Vad kostar fanéren ungefär? Finns det att köpa online, hatar att gå i affärer, så det vore skönt att slippa.
Det är som sagt ett 50-talskök, så moderna skulle se helt galet ut. Jag föredrar dessutom att renovera det jag har. 
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Kompromiss genom att behålla handtagsdelen som syns utåt, men montera en ny brädbit på den?
Som möjligt alternativ om det är svårt att ordna bra montering av nytt fanér.
Som möjligt alternativ om det är svårt att ordna bra montering av nytt fanér.
Det skulle krävas att jag kan konsten att såga rakt.
Så fanér är klart att föredra för min del.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det krävs limpress för att fanera om skärbrädan, ett diversesnickeri kan göra det.
Sedan kanske det är enklare att köpa färdig skiva och flytta över fronten.
Hur som helst, kan du inte såga rakt så fixar du inte detta utan får ge dig ut i folkvimlet.
Protte
Sedan kanske det är enklare att köpa färdig skiva och flytta över fronten.
Hur som helst, kan du inte såga rakt så fixar du inte detta utan får ge dig ut i folkvimlet.
Protte
Det är såga jag inte kan, men skära går alldeles utmärkt.
Kan vi hålla oss till frågorna i TS nu? Dessa är:
1. Vilket fanér ska man välja?
2. Hur tjockt?
3. Hur limmar man dit det?
4. Vad kostar fanéren ungefär?
5. Finns det att köpa online, hatar att gå i affärer, så det vore skönt att slippa.
Kan vi hålla oss till frågorna i TS nu? Dessa är:
1. Vilket fanér ska man välja?
2. Hur tjockt?
3. Hur limmar man dit det?
4. Vad kostar fanéren ungefär?
5. Finns det att köpa online, hatar att gå i affärer, så det vore skönt att slippa.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
1. Bok smakar inte, tänk på glasspinne, de är av bok
2. 2 mm är lagom att slita på.
3. Man limmar med vattenfast lim i en limpress, en koloss på mellan 2-5 ton.
4. Kostnaden kan vara så lågt som kaffepengar till några hundringar.
5. Online skulle jag aldrig köpa, vill nog känna på faneret så det är sprickfritt och inte alltför mycket tvärved.
Bara svar på 4 frågor och tyckande på en.
Protte
2. 2 mm är lagom att slita på.
3. Man limmar med vattenfast lim i en limpress, en koloss på mellan 2-5 ton.
4. Kostnaden kan vara så lågt som kaffepengar till några hundringar.
5. Online skulle jag aldrig köpa, vill nog känna på faneret så det är sprickfritt och inte alltför mycket tvärved.
Bara svar på 4 frågor och tyckande på en.
Protte
Möjligt att bok användes, men på 50-60 talet var teak oerhört vanligt i möbler, arbetsbänkar och utdragbara skärbrädor. De var dessutom ofta fanerade. Utdragbara skärbrädor används oftast bara för bröd. Skär du en saftig köttbit på en utdragbar skärbräda hamnar köttsaft på golvet.mattiasp skrev:
Jag tror inte den aktuella skärbrädan ursprungligen fanerades med bok. Det hade varit billigare att stavlimma massiv bok.
En bild på skärbrädan skulle kunna ge en ide om vilket fanerens träslag?
Klicka här för att svara