God afton!

Jag bor i en lägenhet (BR) som är i visst behov av en del uppfräschning. Det mesta är småsaker men det där med köket är ju såklart inte en av dem.
Antingen lyfter jag ut det dysfunktionella, fixar väggar o golv och lastar in ett nytt. Det var den första, och egentligen mest rimliga tanken.
Alternativ 2 är att jag bygger ett helt nytt kök i ett sovrum. Planlösningen skulle förbättras då det nya läget på köket skulle hamna bättre i förhållande till vardagsrummet. Storleksmässigt är de två rummen ungefär lika stora, kanske diffar på en kvm och båda rummen är rektangulära. På andra sidan väggen har grannen sitt kök så det finns ju diverse rör och grejer att koppla in sig på relativt nära.
Dessutom skulle man ju ha ett fungerande kök medan man bygger det nya, inte helt irrelevant då det inte alltid går sjukt fort att bygga kök.

Det jag har väldigt lite kunskap om är:
Hur pass mycket dyrare kan det tänkas bli att gå på alternativ 2? Visst jag fattar att det är omöjligt att säga något exakt, men det vore intressant att få ett hum om det ens är lönt att gå vidare med tankarna.
Och jag räknar med att lägga ut det mesta på nån firma som får göra allt. Om det blir alt 2 så kommer jag definitivt riva det gamla själv och fixa till det nya sovrummet. Men jag är tillräckligt begåvad för att inse att jag har för lite av både kunskap och tid för att göra allt själv.

Jag ser alternativ 1 som både rimlig och ekonomiskt klart billigare. Alternativ två för med sig en hel del extra:

Först bör du söka tillstånd av styrelsen att flytta köket, sedan är hur ledningar och avlopp är dragna i väggen kan krävas rätt stora ingrepp för att få en godkänd anslutning
Sedan är det ju även en del el som troligtvis behöver dras om, likaså ventilationen för frånluft.
Det går säkert att göra, men kräver mycket mer jobb och ska du anlita en firma för själva köksbygget lär det
kosta några kronor.

Jag tror också att föreningen kan ha en hel del invändningar. De kan ha invändningar mot att du att upp hål i bärande väggar. Rent tekniskt går detta självklart att göra. Men det skulle inte förvåna mig om du dubblerar kostnaden mot att bara sätta in ett nytt kök på befintlig plats.

Jo att föreningen kan ha åsikter är jag full medveten om. Nu verkar de överlag vara rätt bra att ha att göra med här.
Är det bara föreningen som behöver godkänna en sån här sak? Jag var faktiskt mer bekymrad över om man behövde blanda in kommunen, där verkar det vara väldigt blandat med begåvning och kompetens.

Man kanske skulle börja i änden att ta in några offerter, det är ju först då man kan få klarhet i om det ens är värt att fundera mer på det här. Alternativt om man kan tajma in det under en semester och göra så mycket som möjligt själv.
Det stora abret är ju att planera de saker som man behöver hjälp med, som elektriker och rörmokare. Och om det skulle bli alternativ 2 hela grejen med att koppla in sig på stammarna. Sånt kan jag absolut nada om.
Kasta upp skåp och lägga golv osv är ju inget problem. Samtidigt är ju inte det den stora kostnaden heller...

J
Det brukar diskuteras om flytt av kök, många gånger är det mera modernt att flytta kök och öppna upp kök och matrum, men är det en gammal sekelskifteslägenhet så är ofta kökets placering, serveringsgång etc ganska noga uttänkt mot hur fönster vetter osv. - plus att kulturvärdet minskas. Jag skulle av den anledningen verkligen tänka igenom alla faktorer innan flytt... Nu bor jag numera i villa, men placering av rum är det noterbart att i princip ALLA sekelskifteshus har köket i samma väderstreck, man har väldigt uttänkta placeringar av burspråk och balkonger i dessa hus. I modernare hus så ligger kök och uteplatser olika hus från hus. Jag tror arkitektkåren totalt glömt, eller man av kostnadsskäl valt att inte anpassa rumsdisponering utifrån externa faktorer.

Nog om den pekpinnen, du gör förstås som du (och föreningen) vill. Jag "flyttar tillbaka" köket i mitt hus just nu, och jag som disponerar alla kringliggande utrymmen själv kan konstatera att "flytta ett kök" och "rör finns på andra sidan väggen" inte alls betyder att en rörmokare fixar biffen på ett par timmar. Rörmokare är svindyra, det är mycket regler om utförande. Och framförallt - grannarnas installationer riskerar nog bli berörda. Jag tror du får räkna med kanske 100.000 extra för en sådan flytt... Ren chansning utifrån vad jag sett att mitt ganska begränsade VVS jobb kostar, inkluderat att man dessutom måste återställa ytskikt samt troligen måste behålla VVS i gamla köket då väl kanske grannar över dig använder de stammarna. Jag vågar nog iallafall lova att det är inte 20-30.000kr utan betydligt mera...

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Om du bygger om det befintliga köket har du:
- vatten
- avlopp
- ventilation
- el
rätt dimensionerat och på rätt plats.

När jag satt med i styrelsen i en BRF hade vi en boende som funderade på att flytta köket. Det blev dock aldrig av, då rörmokaren inte ansåg det var tekniskt möjligt att koppla in sig på stammarna utan att påverka andra lägenheter. Ett tips är alltså att särskilt kolla upp den delen.

imbecillen skrev:
Är det bara föreningen som behöver godkänna en sån här sak? Jag var faktiskt mer bekymrad över om man behövde blanda in kommunen, där verkar det vara väldigt blandat med begåvning och kompetens.
Javisst måste kommunen godkänna det. Läs Plan- och byggförordningen 6 kap. 5 § pkt 3 och 5, dvs. ändring av planlösning och ändring av VA.
(Den lägsta begåvningen finns nog faktisk hos amatörer som ställer dumma frågor på ett forum, inte hos de som jobbar med lagen 40 timmar i veckan...)

Tack alla för vettiga och värdefulla åsikter och synpunkter.
Det är ju uppenbarligen ett par saker att fundera på, eller framförallt ta reda på.
Det enklaste är ju helt klart att ha kvar det där det är. Men varför göra det lätt när man kan göra det svårt.

Visst fanns det en tanke med den ursprungliga rumsdispositionen, och den är egentligen ingen katastrof nu heller. Men vissa rum (serveringsrum, herrum) har ju lite spelat ut sin roll sedan 50-talets början då huset byggdes.
Den stora fördelen med att flytta köket är att sovrummen skulle hamna i en del av lägenheten med det stora badrummet, och de mer sociala ytorna skulle hamna i den andra delen. Och väldigt mycket närmare mellan kök o vardagsrum, där vi oftast äter.

Jag ska haffa ordföranden vid första bästa tillfälle och lufta mina tankar i alla fall, det kan ju bli tvärstopp redan där...

Men som jag förstått det hela så är det rörmokare och ventilationstomte som främst måste kolla om det ens är görbart. El är väl alltid görbart även om det kan bli en obehaglig prislapp. Men jag har haft med en bra elektriker o göra tidigare här så han kan jag ringa om det skulle bli grönt ljus på allt det andra och jag bestämmer mig för att köra.

Hur kollar en rörmokare upp det här? Måste han knacka hål på väggen och spana in rören? Och samma för ventilationen, hur kollas det upp?

Börja med att fråga ordföranden om någon liknande ombyggnad gjorts tidigare och sedan om det finns några installationsritningar som du kan visa för rörmokare och ventilationstekniker.

Den som kan svara på frågor om ventilationen är en tekniker som jobbar med OVK-inspektioner.

När är huset byggt?

-51 om jag inte missminner mig. Där nånstans i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.