Hej,
Jag undrar om någon byggt en egen front till en integrerad diskmaskin eller kyl?

Min fru har förhandlat sig till osynliga vitvaror nu när jag håller på att flytta en vägg för att få plats med ett fullstort kylskåp.
Det är ett 150 år gammalt hus med ett 50-talskök som är byggt för att ha en liten halvmeterskyl och nu ska vi in med ett stort kylskåp istället och då tänkte jag göra skåpfronter som ser ut som de i resten av köket, hur är det tänkt att fästas? Funkar det med något sorts standardbeslag, följer det med fästningsbeslag eller är kylskåpen specifika för vissa köksleverantörer?

Ser mig som normalhändig och tror mig kunna bygga fronterna men skulle gärna vilja höra om någon har lite tips på vad man ska tänka på för att det ska lira med kylskåpet.

Du behöver se till att luckorna har gångjärn men övriga beslag medföljer kylskåpet när jag har gjort detta.

Förutom att det borde vara förbjudet så :)

Där lite pyssligt at få det och fungera bra och justera så att det går lätt , med jämna springor, men inte svårt.

Hade Ikeas någon gång i början av 2000 talet och det va ett riktigt skräp.

Kylskåp för inbyggnad finns med fler olika varianter av gångjärn. Kolla vilken typ det är på just de kylskåp du är intresserad av. En lösning är att det medförljer gångjärn till kylskåpet som dörren monteras på. En annan vanlig lösning är att man använder köksskåpets gångjärn (special för kyl) och sedan länkar samman kylskåpsdörren och skåpdörren en glidskena i plast. Besök en vitvarubutik så brukar de ha inbyggndskylar monterade i skåp som visar hur det fungerar, Elgiganten har det i vilket fall.

larsbj larsbj skrev:
Förutom att det borde vara förbjudet så :)

Där lite pyssligt at få det och fungera bra och justera så att det går lätt , med jämna springor, men inte svårt.

Hade Ikeas någon gång i början av 2000 talet och det va ett riktigt skräp.
Vad borde vara förbjudet? Integrerade vitvaror?

S Svante Svenson skrev:
Du behöver se till att luckorna har gångjärn men övriga beslag medföljer kylskåpet när jag har gjort detta.
Okej, det låter ju överkomligt

B betula skrev:
Kylskåp för inbyggnad finns med fler olika varianter av gångjärn. Kolla vilken typ det är på just de kylskåp du är intresserad av. En lösning är att det medförljer gångjärn till kylskåpet som dörren monteras på. En annan vanlig lösning är att man använder köksskåpets gångjärn (special för kyl) och sedan länkar samman kylskåpsdörren och skåpdörren en glidskena i plast. Besök en vitvarubutik så brukar de ha inbyggndskylar monterade i skåp som visar hur det fungerar, Elgiganten har det i vilket fall.
Ja, det är ju ett bra tips! jag ska åka förbi elgiganten nästa gång jag är i en lämplig stad, bor minst sagt avsides

Mitt svar gäller absolut minst delar av sortimentet från IKEA, Whirlpool, Siemens och Bosch.

G Gulfen skrev:
Vad borde vara förbjudet? Integrerade vitvaror?
Ja onödigt och dålig funktion

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.