Hej! Jag ska kakla bakom en spis på en gipsplatta med en tapet som det kommit fett på.
I affären fick jag med mig primer och kakelfix. Ska jag använda dessa samtidigt? Vad är primern till för?
Med vänlig hälsning, lina

Du primar först (ska förmodligen spädas, kolla flaskan) sen när det torkat så sätter du kaklet i fix, men jag skulle inte rekommendera att kakla på tapet så ta bort den först.

Stefan N Stefan N skrev:
Du primar först (ska förmodligen spädas, kolla flaskan) sen när det torkat så sätter du kaklet i fix, men jag skulle inte rekommendera att kakla på tapet så ta bort den först.
Tack för svar. Då fuktar jag tapeten först och tar bort den så gott det går? Låter väggen torka. Primar. Väggen får torka och sedan fix.
Så undrar jag. Överst har jag en kakellist som är ihålig. Hur sätter jag fast den?

Kakellisten fäst i fix samtidigt som du sätter kaklet.

En sista fråga. Jag kommer kakla en bit på väggen och sedan ska jag måla eller tapetsera resten. Gör det något om man råkar ha primer på den biten som jag ska måla eller tapetsera?

D
L LinaOlsson skrev:
En sista fråga. Jag kommer kakla en bit på väggen och sedan ska jag måla eller tapetsera resten. Gör det något om man råkar ha primer på den biten som jag ska måla eller tapetsera?
Om du ska tapetsera spelar det ingen roll, men du vill inte måla direkt på primer. Men varför ska du prima på fel ställe? Och om du råkar göra det är det bara torka bort innan det torkar.

Det är ingen fördel i alla fall, men som sagt varför inte spara lite på det och avgränsa det till den ytan du ska kakla?

Stefan N Stefan N skrev:
Det är ingen fördel i alla fall, men som sagt varför inte spara lite på det och avgränsa det till den ytan du ska kakla?
Jag vet inte exakt hur högt jag kommer att kakla på väggen. Ca 1,60 m. Ovanför ska jag ha en bit tapet. Så det kan bli några cm som det kan komma prime där tapeten ska sitta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.